II pakopos pensijų sistema gali užtikrinti, kad pensijos ateityje nemažėtų

Publikuota: 2013 m. balandžio 2 d. antradienis

Gyventojams aktyviai dalyvaujant II pakopos pensijų sistemoje, galima tikėtis iki trečdalio didesnių senatvės pensijų. Dviejų pakopų sistema valstybei kasmet kainuos santykinai reikšmingas sumas, tačiau jau po poros dešimtmečių sistema su privačiu kaupimu atsipirktų. Tokios išvados padarytos Lietuvos banko specialistams atlikus tyrimą, kurio metu vertinta II pakopos pensijų sistemos įtaka gyventojų ir valstybės finansams.

„Tyrimo rezultatai parodė, kad patvirtintas II pakopos pensijų sitemos modelis yra gerai subalansuotas. Pasirinktas įmokų į privačius fondus dydis valstybei nebus nepakeliama našta, kartu įmokos bus pakankamai reikšmingos siekiant, kad būsima Lietuvos gyventojo senatvės pensija sudarytų kuo didesnę buvusio atlyginimo dalį“, – sako Lietuvos banko Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius Vilius Šapoka.

Matematiniu modeliavimu pagrįstas tyrimas taip pat atskleidė, kad būsimos pensijos dydis labai priklausys nuo to, ar pats gyventojas skirs papildomų lėšų kaupimui. Tai padaręs, jis gautų valstybės paskatą ir priklausomai nuo amžiaus ir darbo stažo galėtų tikėtis 15–34 % didesnės senatvės pensijos. Tačiau aktyvus įsitraukimas į II pakopos pensijų sistemą gali būti labai rizikingas asmenims, kuriems iki pensinio amžiaus likę mažiau nei septyneri metai.

Lietuvos banko specialistų skaičiavimais, jei visi dabartiniai II pakopos pensijų sistemos dalyviai nuspręstų mokėti papildomas įmokas, valstybės įnašas į sistemą 2014 m. sudarytų apie 200 mln. Lt. Vėlesniais metais valstybės dalyvavimas padidėtų, tačiau jau 2036 m. II pakopos pensijų sistema atsipirktų, t. y. pensijų sistemos su II pakopa išlaikymas taptų pigesnis nei pensijų sistema be privataus kaupimo.

Tyrimo „II pakopos pensijų sistemos įtaka valstybės finansams ir gyventojų pajamoms ilguoju ir trumpuoju laikotarpiais“ pagrindinės išvados:

POVEIKIS GYVENTOJŲ PAJAMOMS 

  • Gyventojams mokant papildomas įmokas į II pakopos pensijų sistemą, tikėtinas senatvės pensijos dydis priklausomai nuo jų amžiaus ir darbo stažo išaugtų 15–34 %. Pažymėtina, kad II pakopa nėra vienintelis būdas siekti didesnių pajamų sentavėje, o papildomos įmokos į pensijų sistemą būtų daromos mažiau vartojant dabar.
  • Dėl investavimo rizikos mažesnes arba vidutines pajamas gaunantiems 55 metų ir vyresniems asmenims itin rizikinga pradėti dalyvauti II pakopos pensijų sistemoje.
  • 2012 m. patvirtintas II pakopos pensijų sistemos scenarijus sudaro sąlygas palaikyti esamą būsimos pensijos ir darbo užmokesčio santykį (pakeitimo normą), reikšmingai nepabloginant Valstybinio socialinio draudimo fondo (SODRA) finansinės padėties. 

POVEIKIS VIEŠIESIEMS FINANSAMS

  • Valstybės indėlis į pensijų sistemą paveiks viešuosius finansus. Darant prielaidą, kad visi II pakopos pensijų sistemos dalyviai nuspręs prisidėti prie kaupimo papildomai, valstybės paskata (įnašas) 2014–2020 m. vidutiniškai sudarytų 0,29 %, o 2020–60 m. – 0,48 % BVP per metus.
  • Valstybės lėšų poreikis esamai II pakopos sistemai finansuoti gali lemti didesnius mokesčius ar mažesnes viešųjų finansų išlaidas ir paslaugų apimtį esamai kartai arba didesnę skolą ateities kartoms.
  • Jau 2036 m. pensijų sistema su II pakopa taptų santykinai pigesnė už pensijų sistemą be privataus kaupimo, t. y. viešųjų finansų išlaidos pensijų sistemai finansuoti taptų mažesnės.

Apie tyrimą

Sukūrus matematinį Lietuvos pensijų sistemos modelį, atliktas kiekybinis II pakopos pensijų sistemos įtakos valstybės finansams ir šalies gyventojų pajamoms vertinimas. Pensijų sistemos rezultatai buvo vertinami ir lyginami 50 tūkst. skirtingų darbo užmokesčio, pensijų fondų grąžų, draudžiamųjų pajamų ir kitų kintamųjų scenarijų atžvilgiu. Vykdant tyrimą, atsižvelgta ir į ekonominius bei finansų rinkų pakilimus, ir į nuosmukius, taip pat ir į sisteminę gyventojų pajamų riziką. Modeliuojant ateities scenarijus, įvertinta ir visuomenės senėjimo, mažėsiančios darbo jėgos įtaka ilguoju laikotarpiu. Apibrėžus dvi alternatyvas – II pakopos pensijų sistemą ir be II pakopos, – buvo lygintos valstybės išlaidos abiem pensijų sistemoms finansuoti ir pakeitimo norma.

 

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Lietuvos laukia dar vieneri stabilaus augimo metai

2012 m. Lietuvos BVP augimas buvo vienas iš didžiausių visoje ES – prieaugis siekė 3,6 proc. Panašios tendencijos turėtų išlikti ir 2013 m., Lietuvos BVP turėtų didėti 3,5 proc. Vis dėlto būtų per drąsu teigti, kad dabartinė padėtis užtikrina tvarų šalies augimą ir ateityje. skaityti »

Ūkio banko įsipareigojimai ir turtas bus perkelti į kitą banką

Lietuvos banko valdyba Ūkio banką pripažino nemokiu ir visam laikui atšaukė jo veiklos licenciją. skaityti »

Dar trys bankai susidomėjo galimybe dalyvauti pertvarkant Ūkio banką

Vykdydamas Lietuvos banko nurodymą pradėti preliminarias derybas dėl galimo bankų dalyvavimo pertvarkant Ūkio banką, laikinasis administratorius kreipėsi į Lietuvoje veikiančius bankus, prašydamas informuoti, ar juos domintų dalyvavimas šiame procese. Be Šiaulių banko, su kuriuo preliminarios derybos jau pradėtos, dėmesį procesui parodė dar 3 bankai. skaityti »

Banko klientų tapatybė telefonu bus nustatoma patogiau

Į SEB banką trumpaisiais numeriais paskambinę gyventojai ir įmonių atstovai galės dar patogiau naudotis banko paslaugomis telefonu. skaityti »

Beveik visi Ūkio banko indėliai – apdrausti valstybės

Laikinasis administratorius Lietuvos bankui pateikė informaciją apie vasario 12 d. buvusius Ūkio banko indėlius. Duomenys rodo, kad beveik visi indėlininkai dėl savo lėšų gali būti ramūs. skaityti »

V. Vasiliauskas: Lietuvos banko prioritetas – Ūkio banko bankinės veiklos tęstinumas

Lietuvos banko valdyba svarbiausiu prioritetu laiko tokį Ūkio banko pertvarkymą, kuris geriausiai užtikrintų tolesnį įsipareigojimų vykdymą klientams ir turėtų mažiausios įtakos viešiesiems finansams. skaityti »

Laikinai apribota Ūkio banko veikla

Įvertinusi inspektavimo ataskaitą bei kitus priežiūros tikslais surinktus duomenis ir siekdama apsaugoti visuomenės, indėlininkų bei kitų klientų interesus, Lietuvos banko valdyba paskelbė akcinės bendrovės Ūkio banko veiklos apribojimą. skaityti »

„Barclays“ panaikins 3,7 tūkst. darbo vietų

Didžiosios Britanijos bankas „Barclays“ planuoja šiemet panaikinti 3,7 tūkst. darbo vietų. skaityti »

Lietuviai siekia taupyti, tačiau į ateitį žiūri pro pirštus

SEB banko užsakymu atlikta Baltijos šalių gyventojų apklausa rodo, kad dažniausiai minimas taupymo tikslas visose šalyse – užsitikrinti saugumą, kurį suteikia turimos santaupos. Vis dėlto Lietuvos gyventojų taupymo elgsena rodo, kad labiausiai taupoma dabar aktualiems poreikiams, o į tolimą ateitį žiūri pro pirštus. skaityti »

„Danske Bank“ uždirbo 119 mln. litų prieš pelno mokestį

Praėjusiais metais „Danske Bank“ Lietuvoje bankinės veiklos, apimančios ir banko dukterinės bendrovės UAB „Danske lizingas“ teikiamas lizingo paslaugas, pelnas prieš pelno mokestį buvo 119 mln. litų. 2011 m. bankinės veiklos pelnas prieš pelno mokestį buvo 72 mln. litų. skaityti »