II pakopos pensijų sistema gali užtikrinti, kad pensijos ateityje nemažėtų

Publikuota: 2013 m. balandžio 2 d. antradienis

Gyventojams aktyviai dalyvaujant II pakopos pensijų sistemoje, galima tikėtis iki trečdalio didesnių senatvės pensijų. Dviejų pakopų sistema valstybei kasmet kainuos santykinai reikšmingas sumas, tačiau jau po poros dešimtmečių sistema su privačiu kaupimu atsipirktų. Tokios išvados padarytos Lietuvos banko specialistams atlikus tyrimą, kurio metu vertinta II pakopos pensijų sistemos įtaka gyventojų ir valstybės finansams.

„Tyrimo rezultatai parodė, kad patvirtintas II pakopos pensijų sitemos modelis yra gerai subalansuotas. Pasirinktas įmokų į privačius fondus dydis valstybei nebus nepakeliama našta, kartu įmokos bus pakankamai reikšmingos siekiant, kad būsima Lietuvos gyventojo senatvės pensija sudarytų kuo didesnę buvusio atlyginimo dalį“, – sako Lietuvos banko Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius Vilius Šapoka.

Matematiniu modeliavimu pagrįstas tyrimas taip pat atskleidė, kad būsimos pensijos dydis labai priklausys nuo to, ar pats gyventojas skirs papildomų lėšų kaupimui. Tai padaręs, jis gautų valstybės paskatą ir priklausomai nuo amžiaus ir darbo stažo galėtų tikėtis 15–34 % didesnės senatvės pensijos. Tačiau aktyvus įsitraukimas į II pakopos pensijų sistemą gali būti labai rizikingas asmenims, kuriems iki pensinio amžiaus likę mažiau nei septyneri metai.

Lietuvos banko specialistų skaičiavimais, jei visi dabartiniai II pakopos pensijų sistemos dalyviai nuspręstų mokėti papildomas įmokas, valstybės įnašas į sistemą 2014 m. sudarytų apie 200 mln. Lt. Vėlesniais metais valstybės dalyvavimas padidėtų, tačiau jau 2036 m. II pakopos pensijų sistema atsipirktų, t. y. pensijų sistemos su II pakopa išlaikymas taptų pigesnis nei pensijų sistema be privataus kaupimo.

Tyrimo „II pakopos pensijų sistemos įtaka valstybės finansams ir gyventojų pajamoms ilguoju ir trumpuoju laikotarpiais“ pagrindinės išvados:

POVEIKIS GYVENTOJŲ PAJAMOMS 

  • Gyventojams mokant papildomas įmokas į II pakopos pensijų sistemą, tikėtinas senatvės pensijos dydis priklausomai nuo jų amžiaus ir darbo stažo išaugtų 15–34 %. Pažymėtina, kad II pakopa nėra vienintelis būdas siekti didesnių pajamų sentavėje, o papildomos įmokos į pensijų sistemą būtų daromos mažiau vartojant dabar.
  • Dėl investavimo rizikos mažesnes arba vidutines pajamas gaunantiems 55 metų ir vyresniems asmenims itin rizikinga pradėti dalyvauti II pakopos pensijų sistemoje.
  • 2012 m. patvirtintas II pakopos pensijų sistemos scenarijus sudaro sąlygas palaikyti esamą būsimos pensijos ir darbo užmokesčio santykį (pakeitimo normą), reikšmingai nepabloginant Valstybinio socialinio draudimo fondo (SODRA) finansinės padėties. 

POVEIKIS VIEŠIESIEMS FINANSAMS

  • Valstybės indėlis į pensijų sistemą paveiks viešuosius finansus. Darant prielaidą, kad visi II pakopos pensijų sistemos dalyviai nuspręs prisidėti prie kaupimo papildomai, valstybės paskata (įnašas) 2014–2020 m. vidutiniškai sudarytų 0,29 %, o 2020–60 m. – 0,48 % BVP per metus.
  • Valstybės lėšų poreikis esamai II pakopos sistemai finansuoti gali lemti didesnius mokesčius ar mažesnes viešųjų finansų išlaidas ir paslaugų apimtį esamai kartai arba didesnę skolą ateities kartoms.
  • Jau 2036 m. pensijų sistema su II pakopa taptų santykinai pigesnė už pensijų sistemą be privataus kaupimo, t. y. viešųjų finansų išlaidos pensijų sistemai finansuoti taptų mažesnės.

Apie tyrimą

Sukūrus matematinį Lietuvos pensijų sistemos modelį, atliktas kiekybinis II pakopos pensijų sistemos įtakos valstybės finansams ir šalies gyventojų pajamoms vertinimas. Pensijų sistemos rezultatai buvo vertinami ir lyginami 50 tūkst. skirtingų darbo užmokesčio, pensijų fondų grąžų, draudžiamųjų pajamų ir kitų kintamųjų scenarijų atžvilgiu. Vykdant tyrimą, atsižvelgta ir į ekonominius bei finansų rinkų pakilimus, ir į nuosmukius, taip pat ir į sisteminę gyventojų pajamų riziką. Modeliuojant ateities scenarijus, įvertinta ir visuomenės senėjimo, mažėsiančios darbo jėgos įtaka ilguoju laikotarpiu. Apibrėžus dvi alternatyvas – II pakopos pensijų sistemą ir be II pakopos, – buvo lygintos valstybės išlaidos abiem pensijų sistemoms finansuoti ir pakeitimo norma.

 

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

SEB bankas finansuos tarptautinio konteinerių skirstymo centro Klaipėdos uoste statybas

SEB bankas prisideda prie pirmojo Baltijos šalyse tarptautinio konteinerių skirstymo centro Klaipėdos uoste statybų – krovos bendrovei „Klaipėdos Smeltė“ suteikė 32,5 mln. eurų (apie 112 mln. litų) paskolą. skaityti »

2002 m. Lietuvos bankai pradėjo prekiauti eurais

1999 m. sausio 1 d. 11–oje iš 15–os Europos bendrijos narių šalių įvesta vieninga piniginė valiuta – euras, o 2002 m. sausio 1 d. Lietuvos bankai pradėjo ja prekiauti. skaityti »

Kauno piliai skirtas monetas Lietuvos bankas pardavinės dar pusmetį

2013 m. gegužės 22 dieną Lietuvos bankas baigs platinti 50 litų nominalo kolekcines (progines) monetas, skirtas Kauno piliai (iš serijos „Lietuvos istorijos ir architektūros paminklai“). skaityti »

Daugiau nei pusė vartotojų pasirašė sutarčių dėl finansinių produktų jų nė neskaitę

Lietuvos banko inicijuotas Lietuvos gyventojų finansinės elgsenos ir raštingumo tyrimas atskleidė, kad sutartį dėl finansinių produktų ar paslaugų prieš pasirašydami visada perskaito tik 43 % apklaustųjų. skaityti »

Graikijos bankų sektoriui reikia 40,5 mlrd. eurų

Graikijos centrinis bankas paskelbė, kad šalies bankų sektoriui reikia 40,5 mlrd. eurų kapitalo, informuoja „Xinhua“. skaityti »

LBA prezidento S. Kropo lapkričio mėnesio bankų veiklos statistinių rodiklių komentarai

Kalbant apie konkretų lapkričio mėnesį, pirmiausia į akis krenta gana juntamas bendrojo paskolų portfelio prieaugis – per mėnesį bendra paskolų suma padidėjo 293,2 milijono litų ir pasiekė 54,4 milijardo. skaityti »

Teismas atmetė SNORO kliento ieškinį dėl obligacijų sandorių pripažinimo negaliojančiais

2012 m. gruodžio 7 d. Vilniaus apygardos teismas atmetė SNORO obligacijų turėtojo (ieškovo) pateiktą prašymą pripažinti negaliojančiomis obligacijų pasirašymo sutartis ir laikyti, kad lėšų sumai priklauso draudimo išmokos pagal Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą ir remiantis Indėlių draudimo sistema. skaityti »

Lietuvos banko Pinigų muziejui – draugiškiausio neįgaliesiems muziejaus apdovanojimas

Lietuvos žmonių su negalia sąjunga, atlikusi 69 šalies kultūros ir laisvalaikio objektų tyrimą, Lietuvos banko Pinigų muziejų Vilniuje paskelbė „Draugiškiausiu muziejumi 2012“ ir apdovanojo specialiu prizu bei diplomu. skaityti »

„SEB Enskilda“ veikla bus nukreipta į Šiaurės šalių ir Vokietijos finansų rinkas

„Financial Times“ ir „Mergermarket“ geriausiu 2012 m. finansiniu patarėju Baltijos šalyse išrinktas „SEB Enskilda“ įmonių finansų padalinys savo veiklą koncentruos Šiaurės šalyse ir Vokietijoje bei pasitrauks iš Baltijos šalių. skaityti »

Ūkio bankas bendradarbiaus su „Newsec/Re&Solution“

Ūkio bankas pasirašė bendradarbiavimo sutartį su bendrove „Newsec/Re&Solution“, teikiančia finansų ir nekilnojamojo turto konsultacijas. Ūkio bankas tikisi, kad ši partnerystė leis ženkliai paspartinti už skolas perimto turto realizavimą. skaityti »