Antrus metus iš eilės SEB banko atlikta mažų ir vidutinių įmonių apklausa „Verslo barometras“ rodo, kad jų nuotaikos beveik nekinta.
Antrus metus iš eilės SEB banko atlikta mažų ir vidutinių įmonių apklausa „Verslo barometras“ rodo, kad jų nuotaikos beveik nekinta. Didesnė dalis — 69 proc. įmonių — šiemet tikisi nuosaikaus, iki 10 proc., apyvartos augimo (2012 metais, kai įmonės teikė prognozes 2013-iesiems — 72 proc.). Tiesa, šiek tiek išaugo optimistiškiausiai verslo perspektyvas vertinančių įmonių gretos: įmonių, kurios tikisi 15-30 proc. apyvartos augimo, per metus padaugėjo 2 proc. punktais iki 19 procentų.
Vis tik, pasak SEB banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus Virginijaus Doveikos, apklausa, kurią SEB bankas atliko 2013 metais vykstant mažų ir vidutinių įmonių konsultavimo kampanijai, rodo, kad nuosaikus požiūris į ateitį išlieka. „Planuojamas santūrus apyvartos didėjimas, vėstantis eksporto įkarštis, nuosaiki naujovių pasiūla ir investicijų prognozės rodo, kad šio segmento įmonės vis dar atsargiai vertina besikeičiančią ekonomikos aplinką ir renkasi saugesnį verslo plėtros modelį“, — sako V. Doveika.
Tikisi iki 10 proc. apyvartos augimo
Didesnė dalis mažų ir vidutinių įmonių (69 proc., 2012 metais — 72 proc.) tikisi, kad jų metinė apyvarta 2014 metais padidės iki 10 procentų. Didesnio negu 15 proc. apyvartos augimo tikisi 12 proc. (2012 metais — 11 proc.), didesnio negu 30 proc. — 7 proc. įmonių, 2012 metais — 6 proc.). Ta įmonių, kurios planuoja apyvartos mažėjimą, dalis per metus nepakito ir yra 11 procentų.
Didžiausią apyvartos padidėjimą šiais metais prognozuoja statybų sektoriaus įmonės, o prognozuojančiųjų apyvartos sumažėjimą daugiausia transporto ir logistikos įmonių gretose.
Pasak V. Doveikos, statybų sektoriaus teigiamos nuotaikos dėl augančios paslaugų paklausos turėtų išlikti ir šiemet, tačiau tik Vilniuje. „Tuo tarpu logistikos ir transporto įmonių nuotaikoms įtakos turi Rusijos veiksmai ir auganti pigesnės darbo jėgos šalių konkurencija“, — sako V. Doveika.
Planuoja kuklesnę eksporto plėtrą
Kaip ir būdinga mažoms ir vidutinėms įmonėms, vidaus rinka ir toliau yra pagrindinė veiklos rinka: šiemet septynios iš dešimties šio segmento įmonių veiklą koncentruos vietinėje rinkoje (69 proc., 2012 metais — 61 proc.). Eksporto plėtros galimybes šiemet įžvelgia 30 proc. bendrovių (2012 metais — 38 proc.).
„Lyginant su ankstesnių metų apklausos duomenimis, matyti, kad mažų ir vidutinių įmonių dėmesys eksportui mažėja. Tam įtakos iš dalies turi lūkesčiai dėl vidaus rinkos augimo ir labiau atsigaunanti šalies gyventojų perkamoji galia“, — pastebi V. Doveika.
Tyrimo duomenimis, tos įmonės, kurios planuoja eksporto plėtrą, dažniau renkasi saugesnį kelią, t. y. plėtrą dabartinėse užsienio rinkose (17 proc.). Tokių planų daugiausia turi transporto ir logistikos bendrovės. Kiek daugiau negu dešimtadalis (13 proc.) įmonių šiemet ketina žengti į naujas eksporto rinkas. Tokių plėtros galimybių daugiausia įžvelgia pramonės sektorius.
Investuoti neskuba, bet svarsto
2014 metais investicijas planuoja trečdalis (34 proc.) mažų ir vidutinių įmonių — tiek pat, kaip ir prognozuodamos 2013 metų veiklos rezultatus. Tačiau per metus sumažėjo tų įmonių, kurios teigia tikrai neinvestuosiančios — nuo 39 iki 35 procentų.
„Nors nežymiai, tačiau daugėja svarstančiųjų įgyvendinti investicinius projektus. Tai atsispindi ir paskolų statistikoje. Pavyzdžiui, ilgalaikių paskolų, įskaitant lizingo paslaugas, pernai metais suteikėme beveik dešimtadaliu daugiau negu 2012 metais”, — sako V. Doveika.
Apklausos duomenimis, penktadalis (22 proc.) tam skirs daugiau kaip 30 tūkst. eurų, kiek daugiau negu dešimtadalis (12 proc.) — iki 30 tūkst. eurų. Kaip ir ankstesniais metais, daugiausia investicinių planų turi pramonės ir žemės ūkio sektorių įmonės — atitinkamai 59 ir 55 proc. įmonių. Pasak V. Doveikos, tai yra tos veiklos sritys, kurioms nuolat būtinos investicijos, be to, jas planuoti skatina ir pokyčiai rinkoje — didėjanti konkurencija, įmonių plėtra. „Pavyzdžiui, žemės ūkio sektoriuje jau keletą metų stebime spartėjančią žemių konsolidaciją, o tai lemia ir didesnį šio sektoriaus investicijų poreikį“, — sako V. Doveika.
Naujų produktų ar paslaugų pasiūlys ketvirtadalis įmonių
Pristatyti naujų produktų ar paslaugų šiemet planuoja kas ketvirta maža ir vidutinė įmonė (26 proc., 2012 metais — 33 proc.). Daugiau negu pusė bendrovių (58 proc., 2012 metais — 56 proc.) naujovių savo veikloje neplanuoja.
Remiantis apklausos duomenimis, daugiausia naujovių šiemet planuoja pramonės sektorius — 47 proc. šio segmento įmonių, o mažiausiai — statybų ir transporto sektorius — atitinkamai 10 ir 11 proc. įmonių.
Išsamūs mažų ir vidutinių įmonių veiklos prognozių 2014 metams duomenys gauti vykstant SEB banko įmonių konsultavimo finansų klausimais kampanijai. Per 2013 metų rugsėjo-lapkričio mėnesius buvo surengta beveik 1 540 susitikimų su įmonėmis visoje Lietuvoje, iš aplankytų įmonių apklausos anketas užpildė 1 509 bendrovės.