SEB banko analitikai: lietuviai pasveria rinkdamiesi degalų rūšį, bet jų vartojimą riboja nenoriai

Publikuota: 2012 m. birželio 24 d. sekmadienis

Degalų brangimas Lietuvoje nebūtinai lemia jų suvartojimo mažėjimą, pastebi SEB banko ekonomistai. Net ir įspūdingai kylant dyzelino kainai, jo suvartojimas Lietuvoje 2010–2011 m. didėjo. Be to, nemenkos reikšmės turi psichologiniai veiksniai – degalų vartotojų elgesiui pastaraisiais mėnesiais įtakos turėjo ne tik degalų brangimo sparta, bet ir itin ryški psichologinio kainos toleravimo kartelė.

Statistikos departamento duomenimis, šių metų balandį Lietuvoje buvo pasiektos rekordinės degalų kainos, kai litras 95 markės benzino kainavo vidutiniškai 5,01 Lt, o dyzelinių degalų – 4,66 Lt. Anot SEB banko vyriausiosios analitikės Vilijos Tauraitės, degalų kainas į istorines aukštumas kilstelėjo ne tik smarkiai pakilusios naftos kainos, bet ir JAV dolerio atžvilgiu nusilpęs euras. „Naftos kainos tarptautinėje rinkoje šių metų pavasarį buvo panašios kaip prieš trejus metus, tačiau neigiamos įtakos turėjo kur kas stipresnis nei anuomet JAV doleris“, – sakė V.Tauraitė.

SEB banko ekspertai pastebi, jog iki šių metų mažmeninė degalų prekyba gana vangiai reagavo į degalų brangimą. Antai 2005–2008 m. mažmeninė degalų prekyba išgyveno auksinius laikus: apyvartos kreivė nuolat judėjo aukštyn, kaip ir degalų kainos. Tokia realybė prieštaravo ekonomikos teorijai, nes brangstant degalams, jų paklausa didėjo. 2009–2010 m. mažmeninė degalų prekyba smuko, tačiau šiuo laikotarpiu sunku iškristalizuoti vien kainų įtaką pirkėjų elgesiui, nes svarbiausias neigiamas veiksnys buvo ekonomikos susitraukimas. Neatmestina prielaida, jog oficialiajai prekybos statistikai įtakos turėjo ir tai, kad didėjo šešėlinė prekyba. Ekonomikai sustiprėjus 2011 m., mažmeninė degalų apyvarta palyginamosiomis kainomis padidėjo dešimtadaliu, nors benzinas buvo vidutiniškai 48 ct/l, o dyzelinas – net 75 ct/l brangesnis, palyginti su 2010 metais.

SEB banko analitikų nuomone, degalų vartotojai į kainas akivaizdžiai ėmė reaguoti tik šiemet, kuomet degalinių švieslentėse ėmė šmėžuoti maždaug 5 Lt/l benzino kainos. „Degalų pabrangimas 2012 m. sausį–balandį buvo kuklesnis negu 2010–2011 m., bet jų prekybos plėtra itin staigiai prarado pagreitį ir šių metų balandį jau įžengė į nuosmukio teritoriją. Panaši degalų prekybos susitraukimo tendencija užfiksuota ir 2008 m. vasarą, kuomet dyzelino kaina pirmą sykį buvo perkopusi 4 Lt ribą“, – sakė V.Tauraitė.

Tuo pat metu vyko vadinamasis „dyzelizacijos“ reiškinys. Brangstant benzinui ir suskystintoms naftos dujoms (SND), jų vartojimas mažėjo, o dyzelino – didėjo, net ir kylant jo kainai. Išvada, kad lietuviai racionalizuoja degalų rūšių pasirinkimą remdamiesi ekonominiais motyvais, grindžiama ir tuo, jog Lietuvoje SND – pigiausių degalų – vartojimo proporcija viršija Europos Sąjungos vidurkį daugiau nei 7 kartus. Pagal Europos Komisijos 2010 m. dyzelino, 95 markės benzino ir SND suvartojimo duomenis, Europos Sąjungos šalių degalų vartojimas pagal šias tris rūšis pasiskirstė taip: 70,2 proc., 28,3 proc. ir 1,5 proc. Tuo tarpu atitinkamos Lietuvos proporcijos buvo 68,8 proc., 20,1 proc. ir 11,1 proc.

Kita vertus, lietuvių vartotojų prieraišumą degalams atspindi šios prekės dalis vartotojų krepšelyje. Anot V.Tauraitės, 2002 m. degalų ir tepalų svoris vartotojų kainų indekso (VKI) krepšelyje buvo 3,6 proc., o šiemet jis sudarė net 6,8 proc., vadinasi, didesnis degalų vartojimas išstūmė kitas prekes ir paslaugas iš vartojimo asortimento. Tai rodo, jog net smarkiai brangstantys degalai neskatino lietuvių riboti degalų vartojimo ar naudoti alternatyvias transporto priemones.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Europos Sąjungoje bus atidarytas bendras europietiškas bankas

Finansų technologijų įmonė „FinTech Group“ sudarė partnerystės sutartį su pradedančiąsias įmones konsultuojančia bendrove „Rocket Internet“. skaityti »

„Mastercard“ augina pelną

Bendrovės „Mastercard“ grynasis pelnas išaugo beveik 7 proc. ir sudarė 983 mln. dolerių. skaityti »

Šiaulių banko grupė pirmąjį metų pusmetį pagerino veiklos rezultatus

Šiaulių banko grupė pirmąjį metų pusmetį uždirbo 26,2 mln. eurų neaudituoto grynojo pelno – tai 73 proc. geresnis rezultatas nei atitinkamu 2015 m. laikotarpiu, kai uždirbta 15,2 mln. eurų. skaityti »

Dar viena šalis artėja prie bekontakčių mokėjimų

Airija – būtent čia bekontakčių mokėjimai sudaro daugiau nei pusę (54 proc.) visų atliekamų finansinių operacijų. skaityti »

Britai mokėjimo programėlėmis naudojasi 7 kartus per minutę

Tyrimai rodo, kad Didžiojoje Britanijoje praėjusiais metais mokėjimų, atliekamų naudojantis mobiliosiomis programėlėmis, apimtys išaugo 54 proc. ir siekė 347 mln. svarų sterlingų. skaityti »

Brangiausiame pasaulio banke dirbs robotai

2017 m. pradžioje brangiausias pasaulio bankas „Wells Fargo & Co.“ numato klientų konsultavimui pradėti naudoti robotus. skaityti »

Per pirmąjį pusmetį „Danske Bank“ Lietuvoje uždirbo 6,3 mln. Eur prieš pelno mokestį

Didžiausios Danijoje ir antros pagal turtą Šiaurės Europoje finansinių paslaugų grupės „Danske Bank“ A/S Lietuvos filialas per pirmąjį šių metų pusmetį iš pagrindinės veiklos (verslo ir privačios bankininkystės) uždirbo 6,3 mln. Eur prieš pelno mokestį. skaityti »

Mokėjimo sistema „Apple Pay“ tapo prieinama prancūzams

Mokėjimo sistema „Apple Pay“ tapo prieinama Prancūzijos gyventojams. skaityti »

Naujas įmokų surinkimo standartas atveria galimybes įmonėms efektyviau surinkti mokėjimus

Mokėjimo paslaugų teikėjai ir įmonės, surenkančios lėšas pagal specialias įmokų formas internetinėje bankininkystėje, galės efektyviau veikti pasinaudoję nauju įmokų surinkimo standartu, kurį paskelbė Lietuvos standartizacijos departamentas. skaityti »

„Mastercard“ keičia logotipą

Tarptautinė mokėjimo sistemų bendrovė „Mastercard“ po 20 metų pakeitė savo logotipą. skaityti »