Lietuvos startuoliai siūlo enciklopedinius duomenis vertinti pagal jų ryšius su kitais duomenimis

Publikuota: 2013 m. rugpjūčio 22 d. ketvirtadienis

Šiek tiek daugiau nei prieš mėnesį interneto vartotojams buvo pristatyta Masačiusetso technologijų instituto „Media lab“ sukurta „Gmail“ sistemos elektroninių laiškų vizualizavimo priemonė „Immersion“, grafiškai vaizduojanti elektroninių laiškų visumą.

Ši priemonė sukėlė didelį pasaulio technologų, dirbtinio intelekto kūrėjų ir žmonių, besidominčių ateities žiniatinklio perspektyvomis, susidomėjimą, be to, iš pat pradžių ji sulaukė tokio vartotojų antplūdžio, kad net buvo sutrikdytas sistemos darbas. Galimybė vizualiai matyti savo elektroninių laiškų visumą, ryšius tarp laiškų, svarbiausius laiškus, dažniausius adresatus ir t. t. – visa tai vartotojams pasirodė įdomu ir patrauklu.

Reikia paminėti, kad vizualizavimas, pagrįstas semantiniais (prasminiais) turinio ryšiais, susijęs su sparčiu žiniatinklio vystymusi. Pats žiniatinklis (pasaulinis tinklas) sparčiai vystėsi nuo 1989 m., pradinis jo etapas yra vadinamas web 1.0. Augant informacijos kiekiui, besivystant technologijoms, atsirandant įvairioms socialinėms iniciatyvoms, prasidėjo etapas, pavadintas web 2.0, kuriame svarbią vietą užėmė socialiniai tinklai, informacijos integravimo portalai, aukcionai, el. parduotuvės. Pastaruoju metu tebesitęsia žiniatinklio etapas, vadinamas web 3.0, kuriame kertinį vaidmenį užima informacijos apdorojimas semantinėmis technologijomis. Planuojama, kad 2020 m. prasidės ketvirtasis etapas, kuriame dominuos semantinės technologijomis, gebančios mokytis, daryti išvadas panašiai kaip žmonės. Taigi didžiausią perspektyvą žiniatinklio technologijų rinkoje šiuo metu turi semantinėmis technologijomis grindžiami sprendimai.

Kaip matyti, pasaulio technologai rimtai dirba su semantinėmis technologijomis ir integruoja jas į kasdieninį gyvenimą, tačiau šioje srityje neatsilieka ir Lietuvos technologai bei mokslininkai. Neseniai rinkoje buvo pristatytas naujas Lietuvoje kuriamas produktas – „ReCredible“. Jau pačioje pristatymo pradžioje „ReCredible“ idėja sulaukė didelio dėmesio ir palankių atsiliepimų. 2013 m. „Login“ konferencijoje „ReCredible“ stendas buvo nuolat apgultas žiūrovų ir klausytojų, kurie buvo nustebinti sistemos unikalumu ir sistemoje naudojamu vizualizavimo būdu. Interneto vartotojai šiuo metu su „ReCredible“ sistema gali susipažinti internetiniu adresu www.recredible.com arba „iPad App Store“. Reikia paminėti, kad sistemos kūrėjai orientuojasi į naująsias technologijas, artimoje ateityje užvaldysiančias rinką, todėl visas sistemos funkcionalumas ir galimybės išryškėja „iPad App Store“ aplikacijoje. Šiuo metu kuriamos ir „Android“ bei „iPhone“ versijos.

Pasak Vaido Repečkos, vadovaujančio neseniai rinkoje pristatyto produkto „ReCredible“ kūrimui, ,,ryšiais sujungtų duomenų visuma yra puikus ir išsamus informacijos šaltinis, kurį galima panaudoti labai įvairiai, todėl „ReCredible“ produktą galima apibūdinti kaip inovatyvią žinių valdymo ir vaizdavimo sistemą, unikalų grafinį žinių šaltinį, pritaikomą įvairiose rinkos srityse, pvz., mokymo procese, knygų ir kt. leidinių vizualizavime, inovatyviame e. parduotuvių asortimento pateikime, bankų ir kt. įstaigų duomenų tvarkytuvų ir vizualizatorių kūrime ir t. t.“ Šiuo metu „ReCredible“ sistema atlieka enciklopedijos funkciją – vizualiai pateikia enciklopedines žinias ir jų sąsajas.

Sistemoje žinios vaizduojamos semantiniais tinklais, kur kiekvienas mazgas atitinka sąvoką (angl. concept), o sujungimai – ryšius tarp skirtingų sąvokų. Tokiame tinkle galima grafiškai parodyti, kurios sąvokos svarbesnės, skaityti ne rišlų tekstą, o matyti susietus pagrindinius teiginius. Tai efektyvus būdas greitai aprėpti vis daugiau informacijos, be to, tikėtina, kad būtent tokio pobūdžio enciklopedinės sistemos gyvuos ateityje: juk tradicinę „Wikipediją“ sunkiai pavyktų skaityti naudojant ,,Google glass“ akinius.

Semantinių tinklų principu sukurtą „ReCredible“ sistemą galima palyginti su žemėlapiu, kuriame kiekvienas įrašas nurodo galimus paieškos kelius ir leidžia vartotojui nuspręsti, kuriuo keliu eiti – kokios informacijos ieškoti, neskaitant viso teksto, bet tik matant pagrindines sąvokas. Šis principas naudojamas ir minėtoje „Gmail“ laiškų vizualizavimo priemonėje „Immersion“. „ReCredible“ sistemą taip pat ruošiamasi papildyti funkcijomis, analogiškomis „Immersion“, ir šias funkcijas pritaikyti failų tvarkytuvo kūrime. „Funkciškai ši priemonė bus panaši į „Gmail Immersion“ sistemą, tačiau čia failai bus rūšiuojami pagal gilesnius semantinius ryšius, ištrauktus iš dokumento teksto, o ne vien iš pavadinimų ar metaduomenų“, – teigia su „ReCredible“ komanda bendradarbiaujančios UAB „HLTech“ direktorė dr. Laura Kamandulytė-Merfeldienė.

UAB „HLTech“ neseniai baigė projektą ,,Semantinis informacijos valdymo variklis“, kurio metu iš teksto generuojamos ontologijos. „Planuojame šią technologiją toliau tobulinti kartu su „Recredible“, taip pat pateikti atskirą aplikaciją“, – sako Laura Kamandulytė-Merfeldienė.

Pasak Vaido Repečkos, šiuo metu „ReCredible“ sistemą, generuojančią ryšiais grindžiamus tinklus, dar reikia tobulinti, pritaikyti ne tik „iOS“, bet ir „Android“ platformai, sukurti redaktorių bendruomenę, pagerinti vizualizavimo priemones. Manoma, kad semantinėmis technologijomis pagrįstos „ReCredible“ priemonės pritrauks vartotojus, o sistemoje naudojamas semantinių tinklų principas taps nauju, patrauklumu ir patogumu išsiskiriančiu internetinių resursų pateikimo žanru. „Gmail“ elektroninių laiškų vizualizavimo priemonė įrodo tokių sistemų poreikį ir būtinumą, o Lietuvos technologų ir mokslininkų ateities įžvalgos ir realūs darbai leidžia tikėtis, kad pasaulinėje semantinių technologijų rinkoje bus pasiekta gerų rezultatų. 

Šiuo metu „ReCredible“ sistemoje yra apie 30 000 įrašų anglų kalba, paimtų iš „Wikipedia“ enciklopedijos. Visi įrašai suskirstyti į maždaug 50 temų.

Šaltinis: penki.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Lietuvos startuoliai investuotojų ieškos Tel Avive, Londone, Berlyne ir Stokholme

VšĮ „Versli Lietuva“ pradeda analogų Lietuvos startuolių istorijoje neturintį projektą „Startup Lithuania Roadshow“. skaityti »

„Google+“ pradės automatiškai apdoroti nuotraukas

Socialinio tinklo „Google+“ kūrėjai įdiegė visavertę automatinę nuotraukų apdorojimo sistemą. skaityti »

„BlackBerry“ pristatė išmanųjį telefoną „Q5”

Kompanijos „BlackBerry“ kasmetėje konferencijoje „BlackBerry Live 2013” pristatytas išmanusis telefonas „Q5”. skaityti »

„Canon“ pristato naują perdirbtų daugiafunkcinių įrenginių seriją

„Canon Europe“, vaizdavimo sprendimų namams ir verslui lyderių, išleidžia keturis perdirbtus A3 formato daugiafunkcinių įrenginių (MFD) modelius: nespalvinius „iR3025Ne“, „iR3045Ne“, „iR5065Ne“ ir spalvinį „IRC3580Ne“. skaityti »

„BlackBerry Messenger“ žinučių tarnyba atkeliaus į „iPhone“ ir „Android“ telefonus

Kompanija „BlackBerry“ pranešė, kad šią vasarą populiari žinučių tarnyba „BlackBerry Messenger“ (BBM) atkeliaus į „iPhone“ ir „Android“ išmaniuosius telefonus. skaityti »

„Archos ChefPad“ sukūrė „virtuvinę“ planšetę

Prancūzijos kompanija „Archos“ anonsavo naują planšetę „ChefPad“, skirtą virėjams ir ruošti maistą mėgstančioms namų šeimininkėms. skaityti »

„Nokia“ pristato „Lumia 925“ metaliniu korpusu

„Nokia“ pristatė „Lumia 925“ – atnaujintą geriausio savo modelio versiją. Tai bus pirmasis bendrovės „Lumia“ serijos telefonas, gaminamas su metalinėmis korpuso detalėmis. skaityti »

„Canon“ pristato universalų teleobjektyvą

„Canon“ pristatė L serijos gaminį „EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x“ teleobjektyvą. Šis gaminys papildė didelio židinio nuotolio teleobjektyvų asortimentą nauja kategorija. skaityti »

„Sony“ anonsavo po vandeniu filmuojantį išmanųjį telefoną

Kompanija „Sony“ pristatė išmanųjį telefoną „Xperia ZR“, gebantį fotografuoti ir filmuoti „Full HD“ vaizdus po vandeniu. skaityti »

„Lenovo“ tris kartus padidins išmaniųjų telefonų gamybą

Kompanijos „Lenovo“ vadovybė mano, kad jai būtina susitelkti į išmaniųjų telefonų gamybą. 2013 finansiniais metais kompanija privalo pasaulio rinkai pateikti iki 60 mln. vienetų. skaityti »

Kiekvienas „iTunes“ vartotojas kasmet vidutiniškai išleidžia 40 JAV dolerių

Elektroninės parduotuvės „iTunes“ vartotojas kasmet skaitmeniniam turiniui išleidžia apie 40 JAV dolerių (per 100 litų), skelbiama remiantis tyrimų agentūros „Asymco“ tyrimo duomenimis. skaityti »