Lietuvos startuoliai siūlo enciklopedinius duomenis vertinti pagal jų ryšius su kitais duomenimis

Publikuota: 2013 m. rugpjūčio 22 d. ketvirtadienis

Šiek tiek daugiau nei prieš mėnesį interneto vartotojams buvo pristatyta Masačiusetso technologijų instituto „Media lab“ sukurta „Gmail“ sistemos elektroninių laiškų vizualizavimo priemonė „Immersion“, grafiškai vaizduojanti elektroninių laiškų visumą.

Ši priemonė sukėlė didelį pasaulio technologų, dirbtinio intelekto kūrėjų ir žmonių, besidominčių ateities žiniatinklio perspektyvomis, susidomėjimą, be to, iš pat pradžių ji sulaukė tokio vartotojų antplūdžio, kad net buvo sutrikdytas sistemos darbas. Galimybė vizualiai matyti savo elektroninių laiškų visumą, ryšius tarp laiškų, svarbiausius laiškus, dažniausius adresatus ir t. t. – visa tai vartotojams pasirodė įdomu ir patrauklu.

Reikia paminėti, kad vizualizavimas, pagrįstas semantiniais (prasminiais) turinio ryšiais, susijęs su sparčiu žiniatinklio vystymusi. Pats žiniatinklis (pasaulinis tinklas) sparčiai vystėsi nuo 1989 m., pradinis jo etapas yra vadinamas web 1.0. Augant informacijos kiekiui, besivystant technologijoms, atsirandant įvairioms socialinėms iniciatyvoms, prasidėjo etapas, pavadintas web 2.0, kuriame svarbią vietą užėmė socialiniai tinklai, informacijos integravimo portalai, aukcionai, el. parduotuvės. Pastaruoju metu tebesitęsia žiniatinklio etapas, vadinamas web 3.0, kuriame kertinį vaidmenį užima informacijos apdorojimas semantinėmis technologijomis. Planuojama, kad 2020 m. prasidės ketvirtasis etapas, kuriame dominuos semantinės technologijomis, gebančios mokytis, daryti išvadas panašiai kaip žmonės. Taigi didžiausią perspektyvą žiniatinklio technologijų rinkoje šiuo metu turi semantinėmis technologijomis grindžiami sprendimai.

Kaip matyti, pasaulio technologai rimtai dirba su semantinėmis technologijomis ir integruoja jas į kasdieninį gyvenimą, tačiau šioje srityje neatsilieka ir Lietuvos technologai bei mokslininkai. Neseniai rinkoje buvo pristatytas naujas Lietuvoje kuriamas produktas – „ReCredible“. Jau pačioje pristatymo pradžioje „ReCredible“ idėja sulaukė didelio dėmesio ir palankių atsiliepimų. 2013 m. „Login“ konferencijoje „ReCredible“ stendas buvo nuolat apgultas žiūrovų ir klausytojų, kurie buvo nustebinti sistemos unikalumu ir sistemoje naudojamu vizualizavimo būdu. Interneto vartotojai šiuo metu su „ReCredible“ sistema gali susipažinti internetiniu adresu www.recredible.com arba „iPad App Store“. Reikia paminėti, kad sistemos kūrėjai orientuojasi į naująsias technologijas, artimoje ateityje užvaldysiančias rinką, todėl visas sistemos funkcionalumas ir galimybės išryškėja „iPad App Store“ aplikacijoje. Šiuo metu kuriamos ir „Android“ bei „iPhone“ versijos.

Pasak Vaido Repečkos, vadovaujančio neseniai rinkoje pristatyto produkto „ReCredible“ kūrimui, ,,ryšiais sujungtų duomenų visuma yra puikus ir išsamus informacijos šaltinis, kurį galima panaudoti labai įvairiai, todėl „ReCredible“ produktą galima apibūdinti kaip inovatyvią žinių valdymo ir vaizdavimo sistemą, unikalų grafinį žinių šaltinį, pritaikomą įvairiose rinkos srityse, pvz., mokymo procese, knygų ir kt. leidinių vizualizavime, inovatyviame e. parduotuvių asortimento pateikime, bankų ir kt. įstaigų duomenų tvarkytuvų ir vizualizatorių kūrime ir t. t.“ Šiuo metu „ReCredible“ sistema atlieka enciklopedijos funkciją – vizualiai pateikia enciklopedines žinias ir jų sąsajas.

Sistemoje žinios vaizduojamos semantiniais tinklais, kur kiekvienas mazgas atitinka sąvoką (angl. concept), o sujungimai – ryšius tarp skirtingų sąvokų. Tokiame tinkle galima grafiškai parodyti, kurios sąvokos svarbesnės, skaityti ne rišlų tekstą, o matyti susietus pagrindinius teiginius. Tai efektyvus būdas greitai aprėpti vis daugiau informacijos, be to, tikėtina, kad būtent tokio pobūdžio enciklopedinės sistemos gyvuos ateityje: juk tradicinę „Wikipediją“ sunkiai pavyktų skaityti naudojant ,,Google glass“ akinius.

Semantinių tinklų principu sukurtą „ReCredible“ sistemą galima palyginti su žemėlapiu, kuriame kiekvienas įrašas nurodo galimus paieškos kelius ir leidžia vartotojui nuspręsti, kuriuo keliu eiti – kokios informacijos ieškoti, neskaitant viso teksto, bet tik matant pagrindines sąvokas. Šis principas naudojamas ir minėtoje „Gmail“ laiškų vizualizavimo priemonėje „Immersion“. „ReCredible“ sistemą taip pat ruošiamasi papildyti funkcijomis, analogiškomis „Immersion“, ir šias funkcijas pritaikyti failų tvarkytuvo kūrime. „Funkciškai ši priemonė bus panaši į „Gmail Immersion“ sistemą, tačiau čia failai bus rūšiuojami pagal gilesnius semantinius ryšius, ištrauktus iš dokumento teksto, o ne vien iš pavadinimų ar metaduomenų“, – teigia su „ReCredible“ komanda bendradarbiaujančios UAB „HLTech“ direktorė dr. Laura Kamandulytė-Merfeldienė.

UAB „HLTech“ neseniai baigė projektą ,,Semantinis informacijos valdymo variklis“, kurio metu iš teksto generuojamos ontologijos. „Planuojame šią technologiją toliau tobulinti kartu su „Recredible“, taip pat pateikti atskirą aplikaciją“, – sako Laura Kamandulytė-Merfeldienė.

Pasak Vaido Repečkos, šiuo metu „ReCredible“ sistemą, generuojančią ryšiais grindžiamus tinklus, dar reikia tobulinti, pritaikyti ne tik „iOS“, bet ir „Android“ platformai, sukurti redaktorių bendruomenę, pagerinti vizualizavimo priemones. Manoma, kad semantinėmis technologijomis pagrįstos „ReCredible“ priemonės pritrauks vartotojus, o sistemoje naudojamas semantinių tinklų principas taps nauju, patrauklumu ir patogumu išsiskiriančiu internetinių resursų pateikimo žanru. „Gmail“ elektroninių laiškų vizualizavimo priemonė įrodo tokių sistemų poreikį ir būtinumą, o Lietuvos technologų ir mokslininkų ateities įžvalgos ir realūs darbai leidžia tikėtis, kad pasaulinėje semantinių technologijų rinkoje bus pasiekta gerų rezultatų. 

Šiuo metu „ReCredible“ sistemoje yra apie 30 000 įrašų anglų kalba, paimtų iš „Wikipedia“ enciklopedijos. Visi įrašai suskirstyti į maždaug 50 temų.

Šaltinis: penki.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Lietuvos startuoliai investuotojų ieškos Tel Avive, Londone, Berlyne ir Stokholme

VšĮ „Versli Lietuva“ pradeda analogų Lietuvos startuolių istorijoje neturintį projektą „Startup Lithuania Roadshow“. skaityti »

Kam dažniausiai žmonės naudoja išmaniuosius telefonus?

Šiuo metu pasaulyje yra 2,32 milijardai išmaniųjų telefonų vartotojų, o iki 2020-ųjų šis skaičius paaugs dar iki 500 milijonų. skaityti »

Per 2017 m. III ketv. Lietuvoje įregistruotas 13 281 incidentas kibernetinėje erdvėje (3)

CERT-LT duomenimis, apie penktadalį visų incidentų sudarė kenkimo programinė įranga: virusai (įskaitant išpirkos reikalaujančias kenkimo programas „ransomware“), Trojos arkliai ir pan. skaityti »

Atšalus telefonus sugadiname dažniau: 5 patarimai, kaip išmaniuoju naudotis saugiai

Beveik 60 proc. Lietuvos gyventojų labiausiai jaudinasi dėl mobilaus telefono vagystės, tačiau daug dažniau telefonus iš žmonių atima neatsakingas jų pačių elgesys. skaityti »

Vandeniui atspari išmanioji apyrankė „Samsung Gear Fit2 Pro“ jau Lietuvoje

Naujas įrenginys atitinka 5 atmosferų atsparumo vandeniui standartą, tačiau yra skirtas ne tik plaukiojimui, bet ir kitai fizinei veiklai bei sveiko gyvenimo būdo stebėsenai. skaityti »

„Dell Technologies“ įkūrė Daiktų interneto skyrių

„Dell Technologies“ neatsilieka nuo šios evoliucijos ir kuria naujas vizijas bei strategijas, kad padėtų klientams pasiekti skaitmeninę ateitį saugiai valdant sudėtingą ir dažnai fragmentuotą daiktų interneto struktūrą. skaityti »

Dirbtinis intelektas vaizduotės spąstuose – jis bus kitoks nei tikimės

Dirbtinis intelektas ne atkeliauja – jis jau čia. Ir nors iki mokslinėje fantastikoje matomo superproto liko dar mažiausiai keli dešimtmečiai, kasdien susiduriame su elementaresnėmis jo formomis. skaityti »

Galimybės, kurias verslui atveria didieji duomenys: pamatyti daugiau, įžvelgti tiksliau

Pirkėjų elgsenos realiuoju laiku stebėjimas. Naršymo internete sekimas. Tai tik nedidelė kasdien verslo renkamų duomenų dalis, toli gražu neatspindinti didžiųjų duomenų aprėpčių ir potencialo. skaityti »

ABC tėveliams: programėlės, kurias reikia įdiegti vaiko išmaniajame

Remiantis „Influence Central“ vykdyto tyrimo duomenimis, 10 metų – tai amžius, kuomet vaikai paprastai gauna savo pirmąjį išmanųjį telefoną. skaityti »

Lietuviai vis dažniau perka internetu

Interneto naudotojų Lietuvoje pirkimo įpročiai rodo, kad pusė elektroninių parduotuvių klientų pinigines internetiniam pirkiniui atveria bent kartą per 3 mėnesius. skaityti »

Kaip pasirinkti monitorių, jei daug laiko praleidžiate prie kompiuterio

Šiais laikais siūloma monitorių įvairovė reiškia, kad beveik kiekvienas gali atrasti tai, ko jam reikia. skaityti »