Įvertintos Lietuvos savivaldybių e. demokratijos paslaugos

Publikuota: 2015 m. kovo 27 d. penktadienis

Įvertinus visų Lietuvos savivaldybių sukurtus e. demokratijos sprendimus paaiškėjo, kad kokybiškiausiai jie įdiegti Šiauliuose, kurių sukurtas priemones, leidžiančias gyventojams elektroniniu būdu dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose, ekspertai įvertino 10,4 balo iš 20 galimų. Prasčiausiai įvertintos Kauno r. ir Utenos r. savivaldybių e. demokratijos paslaugos (po 2,6 balo), o nacionalinis vidurkis siekia 5,3 balo.

Elektroninės demokratijos sprendimai – tai įvairūs įrankiai, padedantys miesto gyventojams dalyvauti savivaldoje ir įsitraukti į politinių sprendimų priėmimo procesus: vieši konsultacijų forumai, e. peticijos, e. apklausos, e. skundų ir pranešimų apie pažeidimus teikimas.

Jaunųjų profesionalų programos (JPP) „Kurk Lietuvai“ ekspertai atliko visų šalies savivaldybių e. demokratijos sprendimų palyginamąją analizę, vertinant savivaldybės interneto svetainėje esančių e. demokratijos paslaugų kokybę, panaudojimą ir pritaikymą gyventojams.

Geriausiai Lietuvoje įvertintos Šiaulių savivaldybės svetainėje yra įdiegti visi populiariausi e. demokratijos sprendimai – konsultacijų forumai, e. peticijos, e. apklausos ir kt., jie aiškiai išskirti vizualiai ir struktūriškai. Savivaldybės interneto svetainėje prisijungę ir patvirtinę savo tapatybę šiauliečiai gali e. būdu kreiptis dėl konsultacijų, teikti peticijas ar skundus, dalyvauti apklausose.

Šiaulių e. demokratijos sistema buvo baigta diegti 2013 m. rudenį, bendras projekto biudžetas siekė 0,58 mln. eurų, iš jų ES struktūrinių fondų finansavimas – 0,5 mln. eurų.

Lietuvos vidurkis – gana žemas

Anot tyrimo organizatoriaus ir programos „Kurk Lietuvai“ projektų vadovo Edvardo Pociaus, nepaisant tam tikrų gerųjų pavyzdžių, bendras vidurkinis rodiklis parodė kol kas žemą e. demokratijos galimybių taikymą gyventojų poreikiams Lietuvoje.

„Žemą bendrąjį balą šalies mastu lemia labai nevienodas e. demokratijos galimybių išvystymas savivaldybėse – 27 Lietuvos savivaldybės neturi nė vieno įrankio, leidžiančio gyventojams lengviau įsitraukti į savivaldos politinių sprendimų priėmimo procesus“, – sakė E. Pocius.

Pagrindinės dalies savivaldybių atsilikimo šioje srityje priežastys – politinio pritarimo vystyti tokią infrastruktūrą stygius, techniniam įgyvendinimui ir priežiūrai reikalingų kompetencijų trūkumas savivaldybėse.

Pastebima, kad mažesnėse savivaldybėse žmonės net nežino apie e. demokratijos įrankių egzistavimą, galimybes ir naudą, todėl ten vyrauja tendencija manyti, kad e. demokratijos įrankių poreikio visuomenėje tiesiog nėra.

Dar vienas kliuvinys – įdiegusios e. demokratijos sistemas, savivaldybės nepakankamai informuoja gyventojus apie jų teikiamas galimybes, todėl būtina sistemingai užsiimti aktyvia komunikacija apie įdiegtų sprendimų teikiamas galimybes ir naudą.

Būdai, kaip pritraukti vartotojus

Vienas populiariausių būdų – kviesti gyventojus išsakyti savo nuomonę apklausose ir viešųjų konsultacijų metu, integruojant socialinių tinklų funkcijas, leidžiančias vartotojams pasidalinti e. demokratijos sistemos turiniu su savo pažįstamais, ir skelbiant apie e. demokratijos galimybes naujienlaiškių, pranešimų spaudai ir kitų komunikacijos įrankių pagalba.

„Tyrimas parodė, kad e. demokratijos sprendimų srityje Lietuvos savivaldybėms išlieka nemažai iššūkių“, – teigia Ramūnas Čepaitis, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos (IVPK) direktorius. „2007-2013 m. ES struktūrinės paramos lėšomis buvo finansuota daug nedidelės apimties projektų, kurių metu savivaldybės turėjo galimybę susikurti pasirinktus e. demokratijos įrankius.

Tačiau, kaip rodo šios analizės rezultatai, itin svarbu ne tik įdiegti IT sprendimus, bet juos visapusiškai ir tikslingai panaudoti savivaldybės darbe. O tam svarbi tiek savivaldybių administracijų darbuotojų kompetencija, palaikant ir tobulinant įdiegtas priemones, tiek regionų gyventojų informavimas ir pritraukimas, skatinant naudotis naujomis galimybėmis.

JPP ekspertų vykdytojo tyrimo metu buvo naudotas klausimynas, sudarytas Rutgers universiteto (JAV) „E. valdymo tyrimo“ 5-osios dalies „Pilietis ir grįžtamasis ryšys“ pagrindu. Tarptautine metodika grįsta analizė skirta išsiaiškinti savivaldybės tinklalapyje esančios e. demokratijos sistemos kokybę, panaudojimą ir pritaikomumą vartotojams, ji leidžia identifikuoti bendrą problematiką ir vyraujančias e. demokratijos raidos tendencijas nacionaliniu lygmeniu.

Šiaulių savivaldybės e. demokratijos paslaugų sistema sukurta įgyvendinant projektą „Elektroninės demokratijos stiprinimas Šiaulių mieste ir regione“. Projektas finansuotas ES ir bendrojo finansavimo lėšomis, kurias administruoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos. Projekto tikslas – sukurti viso Šiaulių regiono elektroninės demokratijos sistemą, siekiant stiprinti regiono savivaldybių veiklos skaidrumą, efektyvumą ir visuomenės bendruomeniškumą.

Šaltinis: ivpk.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

URM ir L. Linkevičius – „Twitter“ lyderių penkiasdešimtuke

Užsienio reikalų ministerija ir Lietuvos diplomatijos vadovas Linas Linkevičius patenka į penkiasdešimtuką socialinio tinklo „Twitter“ naudotojų, kurie turi daugiausiai bendrų jungčių. skaityti »

Už nusikaltimus internetinėje erdvėje gresia baudžiamoji atsakomybė

Europos žmogaus teisių fondas (EFHR) džiaugiasi, kad LR institucijos ir teisėsauga vis atsakingiau nagrinėja nusikaltimus padarytus internetinėje erdvėje. skaityti »

Paieškos sistema „Bing“ šventė penktąjį gimtadienį

Birželio pradžioje kompanija „Microsoft“ šventė paieškos sistemos „Bing“ gimtadienį. skaityti »

„Google“ planuose – interneto palydovų tinklas

Įmonė „Google“ pasiruošusi išleisti 1 mlrd. JAV dolerių kosminiam dirbtinių palydovų tinklo projektui, kuris suteiks prieigą prie interneto daugeliui besivystančių pasaulio šalių. skaityti »

Pusė tėvų Lietuvoje reguliariai leidžia savo vaikams savarankiškai naudotis įrenginiais

Kai kalbama apie vaikus internete, visuotinis tinklo prieinamumas tampa ne tik naudingos informacijos ir pramogų, bet ir grėsmių šaltiniu, tai liudija „Kaspersky Lab“ užsakyto tyrimo rezultatai. skaityti »

Pacientai vis dar ieško popierinių pažymų reabilitacijai, nors jas pakeitė elektroninės

Ne visi mūsų kraštiečiai, ypač vyresnio amžiaus žmonės, žino apie elektronines naujoves, kurios diegiamos sveikatos priežiūros srityje ir vis dar atvyksta į teritorines ligonių kasas ieškoti popierinių pažymų reabilitacijai, nors jos nebereikalingos nuo 2013 metų pabaigos. skaityti »

Apie akademinės etikos pažeidimus galima pranešti ir internetu

Nuo šiol į akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybą galima kreiptis ir internetu. skaityti »

Internetu Lietuvoje perka beveik pusė gyventojų

Bent kartą internetu prekę yra pirkę 49 proc. Lietuvos gyventojų, o per dvejus metus internetu perkančių gyventojų dalis padidėjo 11 procentinių punktų, rodo tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ atliktas Baltijos šalių tyrimas. skaityti »

Internete bus skelbiama informacija apie visus tarnybinius nusižengimus

Seimas priėmė Teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo 6 straipsnio pataisas, nustatydamas, kad įstaigų interneto svetainėse bus skelbiama informacija apie visus tarnybinius nusižengimus. skaityti »

Internetiniai rinkimų kompasai – į pagalbą ir rinkėjams, ir politologams

Šį pavasarį į pagalbą Lietuvos rinkėjams grįžta atsinaujinęs internetinis rinkimų kompasas „Mano balsas“. Svetainės lankytojai gali atlikti du testus, skirtus šių metų gegužės mėnesį vyksiantiems šalies Prezidento (gegužės 11 d.) ir Europos Parlamento (gegužės 25 d.) rinkimams skaityti »