Įvertintos Lietuvos savivaldybių e. demokratijos paslaugos

Publikuota: 2015 m. kovo 27 d. penktadienis

Įvertinus visų Lietuvos savivaldybių sukurtus e. demokratijos sprendimus paaiškėjo, kad kokybiškiausiai jie įdiegti Šiauliuose, kurių sukurtas priemones, leidžiančias gyventojams elektroniniu būdu dalyvauti sprendimų priėmimo procesuose, ekspertai įvertino 10,4 balo iš 20 galimų. Prasčiausiai įvertintos Kauno r. ir Utenos r. savivaldybių e. demokratijos paslaugos (po 2,6 balo), o nacionalinis vidurkis siekia 5,3 balo.

Elektroninės demokratijos sprendimai – tai įvairūs įrankiai, padedantys miesto gyventojams dalyvauti savivaldoje ir įsitraukti į politinių sprendimų priėmimo procesus: vieši konsultacijų forumai, e. peticijos, e. apklausos, e. skundų ir pranešimų apie pažeidimus teikimas.

Jaunųjų profesionalų programos (JPP) „Kurk Lietuvai“ ekspertai atliko visų šalies savivaldybių e. demokratijos sprendimų palyginamąją analizę, vertinant savivaldybės interneto svetainėje esančių e. demokratijos paslaugų kokybę, panaudojimą ir pritaikymą gyventojams.

Geriausiai Lietuvoje įvertintos Šiaulių savivaldybės svetainėje yra įdiegti visi populiariausi e. demokratijos sprendimai – konsultacijų forumai, e. peticijos, e. apklausos ir kt., jie aiškiai išskirti vizualiai ir struktūriškai. Savivaldybės interneto svetainėje prisijungę ir patvirtinę savo tapatybę šiauliečiai gali e. būdu kreiptis dėl konsultacijų, teikti peticijas ar skundus, dalyvauti apklausose.

Šiaulių e. demokratijos sistema buvo baigta diegti 2013 m. rudenį, bendras projekto biudžetas siekė 0,58 mln. eurų, iš jų ES struktūrinių fondų finansavimas – 0,5 mln. eurų.

Lietuvos vidurkis – gana žemas

Anot tyrimo organizatoriaus ir programos „Kurk Lietuvai“ projektų vadovo Edvardo Pociaus, nepaisant tam tikrų gerųjų pavyzdžių, bendras vidurkinis rodiklis parodė kol kas žemą e. demokratijos galimybių taikymą gyventojų poreikiams Lietuvoje.

„Žemą bendrąjį balą šalies mastu lemia labai nevienodas e. demokratijos galimybių išvystymas savivaldybėse – 27 Lietuvos savivaldybės neturi nė vieno įrankio, leidžiančio gyventojams lengviau įsitraukti į savivaldos politinių sprendimų priėmimo procesus“, – sakė E. Pocius.

Pagrindinės dalies savivaldybių atsilikimo šioje srityje priežastys – politinio pritarimo vystyti tokią infrastruktūrą stygius, techniniam įgyvendinimui ir priežiūrai reikalingų kompetencijų trūkumas savivaldybėse.

Pastebima, kad mažesnėse savivaldybėse žmonės net nežino apie e. demokratijos įrankių egzistavimą, galimybes ir naudą, todėl ten vyrauja tendencija manyti, kad e. demokratijos įrankių poreikio visuomenėje tiesiog nėra.

Dar vienas kliuvinys – įdiegusios e. demokratijos sistemas, savivaldybės nepakankamai informuoja gyventojus apie jų teikiamas galimybes, todėl būtina sistemingai užsiimti aktyvia komunikacija apie įdiegtų sprendimų teikiamas galimybes ir naudą.

Būdai, kaip pritraukti vartotojus

Vienas populiariausių būdų – kviesti gyventojus išsakyti savo nuomonę apklausose ir viešųjų konsultacijų metu, integruojant socialinių tinklų funkcijas, leidžiančias vartotojams pasidalinti e. demokratijos sistemos turiniu su savo pažįstamais, ir skelbiant apie e. demokratijos galimybes naujienlaiškių, pranešimų spaudai ir kitų komunikacijos įrankių pagalba.

„Tyrimas parodė, kad e. demokratijos sprendimų srityje Lietuvos savivaldybėms išlieka nemažai iššūkių“, – teigia Ramūnas Čepaitis, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos (IVPK) direktorius. „2007-2013 m. ES struktūrinės paramos lėšomis buvo finansuota daug nedidelės apimties projektų, kurių metu savivaldybės turėjo galimybę susikurti pasirinktus e. demokratijos įrankius.

Tačiau, kaip rodo šios analizės rezultatai, itin svarbu ne tik įdiegti IT sprendimus, bet juos visapusiškai ir tikslingai panaudoti savivaldybės darbe. O tam svarbi tiek savivaldybių administracijų darbuotojų kompetencija, palaikant ir tobulinant įdiegtas priemones, tiek regionų gyventojų informavimas ir pritraukimas, skatinant naudotis naujomis galimybėmis.

JPP ekspertų vykdytojo tyrimo metu buvo naudotas klausimynas, sudarytas Rutgers universiteto (JAV) „E. valdymo tyrimo“ 5-osios dalies „Pilietis ir grįžtamasis ryšys“ pagrindu. Tarptautine metodika grįsta analizė skirta išsiaiškinti savivaldybės tinklalapyje esančios e. demokratijos sistemos kokybę, panaudojimą ir pritaikomumą vartotojams, ji leidžia identifikuoti bendrą problematiką ir vyraujančias e. demokratijos raidos tendencijas nacionaliniu lygmeniu.

Šiaulių savivaldybės e. demokratijos paslaugų sistema sukurta įgyvendinant projektą „Elektroninės demokratijos stiprinimas Šiaulių mieste ir regione“. Projektas finansuotas ES ir bendrojo finansavimo lėšomis, kurias administruoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos. Projekto tikslas – sukurti viso Šiaulių regiono elektroninės demokratijos sistemą, siekiant stiprinti regiono savivaldybių veiklos skaidrumą, efektyvumą ir visuomenės bendruomeniškumą.

Šaltinis: ivpk.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Vartotojai savo teises gins vienoje elektroninėje sistemoje

Netrukus piliečiai įvairaus pobūdžio ginčus vartotojų srityje spręs kur kas paprasčiau – elektroninėje erdvėje, prisijungę prie Vartotojų teisių informacinės sistemos www.vtis.lt. Vyriausybės nutarimu patvirtintas šios sistemos (VTIS) tvarkos aprašas. skaityti »

Vasarą – naudingos pamokos tėvams internete

Projekto kūrėjai ketina pasiūlyti tėvams vaizdo pamokų ciklą vaikų auklėjimo temomis. Kaip sako „Skynet“ produkto vadovas Povilas Keburis, tai gera proga pratinti naudotojus prie kokybiško interneto turinio. skaityti »

Tarp Baltijos šalių vaikų populiariausi socialiniai tinklai ir žaidimai

Remiantis naujausios „Kaspersky Lab“ ataskaitos rezultatais, viso pasaulio vaikai daugiausia savo laiko praleidžia internete, naudodamiesi komunikacijos priemonėmis, pavyzdžiui, socialiniais tinklais, elektroniniu paštu, pokalbių portalais ir t. t. Tai sudaro 67 proc. internetinės veiklos. skaityti »

„Microsoft“ ir „Facebook“ ties transatlantinį interneto kabelį

„Microsoft“ ir „Facebook“ kartu nuties transatlantinį interneto kabelį, kuris sujungs rytinę JAV pakrantę su Pietų Europa. skaityti »

Kokios 4 internetinių parduotuvių klaidos atbaido pirkėjus?

Susikurti interneto svetainę, dėl aiškių instrukcijų ir nesudėtingų įrankių, tapo ne tik žymiai paprasčiau, bet ir pigiau. Ekspertų teigimu, prieš 10–15 m. lietuviško domeno registracija, kainavusi 60 eurų, atpigo daugiau nei 8 kartus ir dabar kainuoja vos 7 eurus. skaityti »

Kaip vaiką tinkamai supažindinti su mokėjimo kortele?

Nuo kokio amžiaus mokėjimo kortele gali pradėti naudotis vaikai? Patarimais, kada reikėtų savo atžalą supažindinti su mokėjimo kortelėmis ir kaip tinkamai tai padaryti, dalijasi SEB banko šeimos finansų ekspertė Julita Varanauskienė. skaityti »

Bus rengiamas žinių apie Lietuvą puslapis anglų kalba

Užsienio reikalų ministerijoje susitikę kultūros, ūkio ir užsienio reikalų ministrai sutarė kurti Lietuvos aktualijas ir šalį pristatantį portalą anglų kalba. skaityti »

Europoje patvirtinti nauji interneto greičio normatyvai

Nuo 2016 m. gegužės mėnesio Europos Sąjungoje įsigaliojo nauji interneto paslaugų teikimo normatyvai. Kai kas mano, kad pagal juos internetas bus suskirstytas į „internetą elitui“ ir „internetą liaudžiai“. skaityti »

Vaikai vis daugiau laiko praleidžia internete

Dabar vaikai didesnę savo gyvenimo dalį praleidžia prisijungę prie interneto, nei neprisijungę, rodo „Kaspersky Lab“ ir „iconKids & Youth“ atliktas tyrimas. skaityti »

Skaidri ir aiški informacija internete didins pasitikėjimą valstybės institucijomis

Susisiekimo ministerija siūlo suvienodinti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetaines, kuriose būtų pateikiama aktuali, patikima ir nuolat atnaujinama informacija, lengvai prieinama kiekvienam interneto naudotojui. skaityti »