„Pasiklydę virtualiame pasaulyje“

Publikuota: 2011 m. gegužės 11 d. trečiadienis

Internetas tampa ne tik darbo priemone ir laisvalaikio praleidimo būdu. Vis garsiau kalbame apie internete tykančius pavojus. Anonimiškumu paremtoje virtualioje erdvėje nedorų tikslų turintys asmenys užsiima priekabiavimu, viliojimu ir vaikų pornografijos platimu. Dingusių žmonių šeimų paramos centro atlikto tyrimo „Pasiklydę virtualiame pasaulyje“, kuriame dalyvavo moksleiviai, tėvai ir mokytojai iš Vilniaus, Kauno, Anykščių miestų ir rajonų, rezultatai rodo, kad 51 proc. tyrime dalyvavusio moksleivio namuose esantis kompiuteris yra jo asmeninis ir tik 9 proc. respondentų pažymėjo, kad internete naršo kartu su tėvais ar kitu suaugusiuoju.

65 proc. minėtame tyrime dalyvavusių moksleivių teigė, kad internetu naudojasi kasdien. Populiariausia moksleivių veikla internete – bendrauti su draugais (81 proc.) ir lankytis socialiniuose tinkluose (74  proc.). Tuo tarpu tėvai mano, kad jų vaikai internete dažniausiai bendrauja su draugais (71 proc.) ir ieško informacijos mokslams (65 proc.). Atsakymas – „bendrauja su draugais“ – buvo populiariausias ir mokytojų tarpe (83% proc., antras pagal populiarumą atsakymas – „žaidžia“ (79 proc.).

Tyrimo dalyvių buvo teiraujamasi ne tik apie moksleivių įpročius virtualioje erdvėje. Pagrindinis tyrimo tikslas buvo sužinoti respondentų žinias ir patirtį, susijusią su internete tykančiais pavojais tokiais kaip – patyčios ir priekabiavimas (ang. cyber–bullying); „linksmasis smūgis“ (kitaip filmuojamas užpuolimas (ang. happy–slapping)) ir viliojimas internete (ang. cyber–grooming).

Net 74 proc. apklaustųjų moksleivių teigė asmeniškai yra susidūrę su patyčiomis ir priekabiavimu virtualioje erdvėje – yra sulaukę grasinimų, persekiojimų, nemalonių žinučių arba elektroninių laiškų, susidūrę su skaudinančiu bendravimu pokalbių svetainėse.

Sąvoką „linksmasis smūgis“ arba „filmuojama užpuolimas“ buvo girdėję tik 30 proc. tėvų, 16 proc. mokytojų ir 19 proc. moksleivių. Tačiau pateikus sąvokos apibrėžimą, kad tai užpuolimas mokykloje, gatvėje ar kitoje viešoje erdvėje, kuomet įvykis filmuojamas mobiliuoju telefonu, o vėliau platinamas internete, 35 proc. apklausoje dalyvavusių tėvų teigė, jad jų vaikai yra asmeniškai susidūrę su šiuo nusikaltimu, teigiamai atsakė 10 proc. moksleivių.

33 proc. apklaustų tėvų ir 6 proc. vaikų teigė yra susidūrę su viliojimo, kai pažintis užmezgama virtualioje erdvėje, turint seksualinio išnaudojimo tikslų internete, atvejais.

Apklausa parodė, kad susidūrus su minėtais pavojais vaikai kreiptųsi į tėvus (60 proc.) arba draugus (52 proc.), į mokytojus kreiptųsi 20 proc., o į policiją 29 proc. apklaustųjų. Nors apklausos rezultatai rodo, kad asmeninės patirties su vienu ar kitu pavojumi virtualioje erdvėje turi didžioji dalis apklaustųjų, tačiau bausmės už minėtas nusikalstamas veikas LR įstatymuose nėra numatytos.

Šis tyrimas, tai viena projekto „Pasiklydę virtualiame pasaulyje“ (org. „Lost in cyber world“) dalių. Tai Europos Komisijos Daphne programos lėšomis įgyvendinamas projektas, kurio tikslas informuoti moksleivius, tėvus ir mokytojus apie pavojus internete ir jų sąsajas su prekyba žmonėmis. Visą gegužės mėnesį mokyklose bus rengiami susitikimai su moksleiviais, mokytojais ir tėvais, kurių metu bus kalbama kaip išvengti virtualioje erdvėje tykančių pavojų, taip pat dalinama informacinė prevencinė medžiaga.


Šaltinis: BNS
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

„Google+“ atsirado naujų funkcijų nuotraukoms ir vaizdo medžiagai apdoroti

Socialinio tinklo „Google+“ kūrėjai neseniai pridėjo iškart kelias naujas funkcijas, gerinančias ir lengvinančias darbą su nuotraukomis bei vaizdo medžiaga. skaityti »

Interneto reklamos rinka taps tikslesnė

Nuo šių metų spalio 1 d. interneto reklamos rinką bus įvertinta dar tiksliau. Interneto žiniasklaidos asociacijos nariai vieningai nusprendė nuo šiol teikti rinkos ir žiniasklaidos tyrimų kompanijai TNS LT detalias deklaracijas apie lėšas, gautas iš reklamos interneto portaluose. skaityti »

500 km lietuviško kino – internetiniame portale

Neseniai vykusiame „IBM Forume 2013“ buvo pristatytas Lietuvos dokumentinio kino internete projektas www.e-kinas.lt. Nuo šiol kiekvienas, besidomintis kino istorija, turi galimybę peržiūrėti kino žurnalus, kronikas, vaidybinius, animacinius ir kitus filmus neišeidamas iš namų. skaityti »

„Google“ pradėjo reklamoje naudoti vartotojų vardus ir nuotraukas

Reklaminiuose skelbimuose, kurie rodomi „Google“ paieškos sistemoje ir įvairiose kompanijos paslaugose, pradėti rodyti vienaip ar kitaip su reklamuojama preke ar prekės ženklu susijusių naudotojų vardai ir nuotraukos. skaityti »

IBM „debesys“ padeda valdyti miestus

IBM pristatė naujas priemones, leidžiančias analizuoti miesto infrastruktūros generuojamus duomenis ir geriau tenkinti gyventojų poreikius. skaityti »

Bendroje 1,28 mlrd. „Facebook" naudotojų nuotraukoje galite rasti ir save

Tiesiogiai veikianti programėlė „The Faces of Facebook" („Veidaknygės veidai") skenuoja kiekvieno „veidaknygės" naudotojo viešą profilį, o tokių – maždaug septintadalis planetos gyventojų. skaityti »

Geležinkelių transporto triukšmo ir saugos kontrolė – internete

Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis baigia įgyvendinti projektą „Geležinkelių transporto rizikos valdymo ir priežiūros viešųjų elektroninių paslaugų sukūrimas“, kurio metu sukurtos e. paslaugos padarys geležinkelių transportą saugesnį. skaityti »

Internetu galima stebėti autobusų ir troleibusų važiavimo greitį

Vilniuje autobusų vidutinis važiavimo greitis siekia 21,19 km/val., o troleibusų – 17,6 km/val. Stebėti transporto priemonių greitį nuo šiol kiekvienas norintis gali ir internetu. skaityti »

„Google“ padės pamatyti dalelių greitintuvą

Šią savaitę kompanijos „Google“ išplatintame pranešime skelbiama, jog netrukus naudojantis „Google Street View“ bus galima apsilankyti CERN. skaityti »

Socialiniuose tinkluose startavo kampanija „Like‘able Lithuania“

Minint pasaulinę turizmo dieną Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos pristatė Lietuvos komunikacijos socialiniuose tinkluose kampaniją „Like‘able Lithuania“. Unikalus projektas, sujungiantis penkis socialinius tinklus, truks visus metus, o jo pabaigoje, 2014 m. vasarą Lietuvoje bus pastatyta didžiausia pasaulyje „LIKE“ skulptūra. skaityti »