4 dienų amžiaus viščiukai sugeba atimti ir sudėti

Publikuota: 2009 m. balandžio 6 d. pirmadienis

Viščiukas žiūri į Japonijos „Sega“ kompanijos sukurtą viščiuką robotą

Italijos Trento universiteto psichikos ir mąstymo centro mokslininkė Rosa Rugani teigia, kad vos 3 ar 4 dienų amžiaus viščiukai sugeba atlikti „gyvūniškąsias“ matematinių atimties ir sudėties operacijų versijas.

Tyrinėtojus įkvėpė atlikti analogiški eksperimentai su žmonių vaikais. Testai buvo pagrįsti įvairių objektų kiekio padidinimu arba sumažinimu, paslepiant juos už kartoninių „ekranų“. Be jokio specialaus apmokymo, viščiukai sugebėjo sekti objektų pokyčius, kurie atitiko paprastus matematinius uždavinius, tokius kaip 4 – 2 = 2 ir 1 + 2 = 3. „Tai yra pirmoji gyvūnų mažylių sudėties ir atimties sugebėjimų demonstracija“, teigia Rugani. Kiti gyvūnai – kai kurie primatai, šunys ir arkliai – matematinius gebėjimus išvysto būdami suaugę.
Yale Universiteto mokslininkė Karen Wynn, atlikusi tokį eksperimentą su žmonių kūdikiais, pabrėžia tai, kad šiuo atveju viščiukai neturėjo kada išmokti skaitmeninių operacijų. „Remiantis šio tyrimo rezultatais kaip ir būtų galima teigti, kad elementarus matematinis suvokimas yra paveldimų žinių sistemos dalis“, teigia Wynn.

Norėdami matematinius testus pritaikyti viščiukams, mokslininkai pasinaudojo jų polinkiu susiburti į grupeles. Pavieniai viščiukai paprastai skuba prisijungti prie didžiausios netoliese esančios „kompanjonų“ grupės. Tyrinėtojai į narvelį su ką tik išsiritusiu viščiuku patalpino mažų plastmasinių kamuoliukų arba spalvoto popieriaus gabaliukų. „Jie kamuoliukus tarsi laiko kitais viščiukais“, sako Rugani. Testo metu viščiukai perbėga link didesnės grupelės savo draugų-kamuoliukų arba popieriukų.

Ankstyvųjų bandymų metu mokslininkai nustatė, kad gyvūnai gali atskirt idviejų ir trijų objektų rinkinius. Juos vilioja būtent skaičius trys – ne objektų dydis ar jų forma. Pavyzdžiui, kai mokslininkai leido viščiukams pasirinkti tarp trijų raudono popieriaus gabaliukų arba to paties ploto popieriaus, padalinto tik į dvi dalis, viščiukai dažniausiai pasirinkdavo tris gabaliukus.

Sudėtingiausių testų metu kiekvienas viščiukas stebėdavo, kaip mokslininkas paslepia objektus už dviejų ekranų. Tada viščiukui buvo leidžiama stebėti, kaip dalis objektų buvo perkeliama iš už vieno ekrano prie kito. Tam, kad galėtų atskirti ekraną, prie kurio yra daugiau objektų, viščiukas turėdavo sekti elementarias atimties ir sudėties operacijas. Maždaug 75 procentais atvejų gyvūnui ta pavykdavo. Pavyzdžiui, kai mokslininkai patalpindavo už ekrano keturis kamuoliukus ir du už kito, ir tada perdėdavo du iš keturių prie kitų dviejų, daugumos viščiukų tai neapgaudavo ir jie pasirinkdavo didesniąją krūvelę.

„Šis viščiukų tyrimas yra įspūdingas, kadangi jis įrodo, kad gyvūnai suvokia skaičių ir elementarią matematiką, neturėdami praktiškai jokios buvimo Žemėje patirties“, sako primatų skaitmeninius sugebėjimus tirianti Duke Universiteto mokslininkė Jessica Cantlon.

 

Šaltinis: Technologijos.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

NASA siūlo apdovanojimą už geriausią Marso kolonizavimo planą

Agentūra NASA (angl. National Aeronautics and Space Administration) paskelbė konkursą, kuriame tarpusavyje rungtųsi Marso kolonizavimo idėjos. skaityti »

Robotas chirurgas užsiuvo vynuogę

„Intuitive Surgical“ pademonstravo, kaip robotas „Da Vinci“ sugeba kruopščiai užsiūti praplėštą vynuogės odelę. skaityti »

Mažiausias akumuliatorius – tik 2 mm

Ilinojaus universiteto (JAV) mokslininkai sukūrė 2 milimetrų pločio akumuliatorių. Jo talpos užteks nedidelei mikroschemai. skaityti »

Kasdienybę keičiančios išmanios studentų idėjos

Studentų iš visos Lietuvos idėjos susirungė VU Ekonomikos fakulteto Rinkodaros katedros kuruojamų studentų organizuojamame rinkodaros projektų konkurso „Idėja“ finale. skaityti »

Amerikietis sukūrė kreditinės kortelės dydžio žaidimų įrenginį

8 bitų žaidimų įrenginys „Arduboy“ veikia „Arduino“ sistemos pagrindu. Jis sudarytas iš bespalvio 3,3 cm pločio OLED ekrano, šešių mygtukų, dviejų garsiakalbių ir USB jungties. skaityti »

Kompiuterinis žaidimas gydo akis?

Bendrovė „Ubisoft“ kartu su „Amblyotech“ sukūrė žaidimą „Dig Rush“, skirtą gydyti vadinamąją „tingiąją“ akį. skaityti »

Lietuvaičių sėkmė mintino skaičiavimo varžybose: pirmą kartą aplenktos visos valstybės!

Rygoje vykusiame tarptautiniame mintino skaičiavimo konkurse „Matmintinis–Pranglimine“ lietuviai iškovojo daugiau aukso medalių, nei bet kuri kita komanda ir tai padarė pirmąkart žaidimo istorijoje. skaityti »

Lietuvoje kuriami nanorobotai, lemsiantys permainas medicinoje

Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) mokslininkai kuria nanorobotus, galinčius transportuoti veikliąsias medžiagas į vėžio pažeistą audinį. skaityti »

VGTU studentai pagerino Lietuvos rekordą: tiltas iš makaronų atlaikė 251 kilogramą

Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) įvyko Lietuvos čempionato „Makaronų tiltai 2015“ finalinis etapas. Jaunųjų inžinierių iš spagečių pastatytas nė kilogramo nesveriantis tiltas atlaikė net 251 kilogramo apkrovą ir praėjusiais metais pasiektą šalies rekordą pagerino daugiau nei du kartus. skaityti »

Jono Meko interneto sakmė Venecijoje

Gegužės 6 d. Venecijos meno bienalėje atidarytas specialus paviljonas, dedikuotas nepriklausomo kino legendai Jonui Mekui. „Internet Saga“ (interneto sakmė) – vienintelis virtualus projektas, skirtas menui internete tarptautiniame renginyje. skaityti »