Traukiniai atmosferai gali pakenkti labiau nei lėktuvai

Publikuota: 2009 m. birželio 9 d. antradienis

Geležinkelio stotis

Šaltinis: www.itzinios.lt

Kaip manote, ar šis teiginys yra teisingas, ar klaidingas: traukiniu keliaujant per Bostoną, išmetama mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų nei skrendant reaktyviniu lėktuvu? Turbūt nustebsite, tačiau šis teiginys yra klaidingas. Naujajame tyrime buvo nagrinėjama „gyvenimo ciklo“ dujų emisija ir buvo lyginamos vienuolikos transporto priemonių rūšių išskiriamos dujos. Kalifornijos universiteto mokslininkai Mikhail Chester ir Arpad Horvath pažvelgė iš kito kampo – jie nagrinėjo ne tik įvairių tipų automobilių, traukinių, autobusų ar lėktuvų išmetamas dujas, bet ir atsižvelgė į infrastruktūrą, jiems reikalingus degalus. Transporto tyrimų ekspertas Abigail Bristow tvirtina, jog šis tyrimas yra labai svarbus, kadangi bandoma palyginti transporto priemones, esant vienodoms sąlygoms. Mikhail Chester ir Arpad Horvath apskaičiavo, kiek traukinys, automobilis, autobusas ir lėktuvas gali nugabenti keleivių ir kokį atstumą gali nukeliauti per jų naudojimo laikotarpį. Taip pat buvo apskaičiuota, kiek per šį laikotarpį buvo sunaudota infrastruktūros elementų – bėgių ir kelių. Kelionių traukiniais metu išmetama net du kartus daugiau dujų, sukeliančių šiltnamio efektą. Tuo tarpu kelionėms ore reikia nedaug infrastruktūros. Taigi, buvo išsiaiškinta, jog per visą „gyvenimo ciklą“ išmetama 10 – 20 proc. daugiau dujų.

Tuščios vietos

Automobiliai dujų išmeta daugiau nei bet kuri kita transporto priemonė. Tyrėjai išsiaiškino, jog beveik tuščias, ne piko metu važiuojantis autobusas išskiria net 8 kartus daugiau dujų vienam keleiviui, nei toks pat autobusas, važiuojantis piko valandomis ir vežantis daugiau keleivių. Vadinasi, pilni autobusai aplinkai padaro mažiau žalos. „Dažnai manoma, jog masinis pervežimas labiau taupo energiją nei automobiliai. Tačiau šis faktas ne visada yra teisingas“, – sakė Mikhail Chester. Autobusai aplinkai nedaug žalos daro tik tuo atveju, jei juose važiuoja daug žmonių. Tačiau jei juose yra vos keletas keleivių, tai gamtą labiau tausoja automobiliai. Šis tyrimas taip pat pabrėžė, jog elektriniai traukiniai ir automobiliai taip pat gali prisidėti prie dujų išmetimo. Taip nutiks tuo atveju, jei elektros energijos gamybai bus deginamas iškastinis kuras. Buvo pastebėta, jog Bostono lengvasis traukinys išmeta šiek tiek daugiau dujų nei vidutinio dydžio ir dideli lėktuvai (taip yra dėl to, jog net 82 proc. elektros pagaminama deginant iškastinį kurą).

Aiškesnis vaizdas

Gautieji tyrimo rezultatai gali padėti sumažinti dujų išmetimą. Automobiliai, autobusai ir lėktuvai pirmauja pagal dujų, išskiriamų per išmetimo vamzdį, kiekį. Taigi, geriausias būdas, galintis sumažinti išmetamų teršalų kiekį, yra padidinti kuro naudojimo efektyvumą bei paskatinti atsinaujinančio kuro naudojimą. JAV geležinkelių tinklas sukuria kitą problemą. Daugiau nei pusę „gyvenimo ciklo“ emisijų sudaro infrastruktūra: stoties pastatai, energijos tiekimas stotims, apšviestos automobilių stovėjimo aikštelės bei eskalatoriai. Vyriausybė, svarstydama geležinkelių tinklo plėtrą, turėtų atsižvelgti į išmetamų dujų kiekį. Viešojo transporto sistema, jei ja naudosis nedidelis žmonių skaičius, gali sąlygoti didelę dujų emisiją. „Nauja geležinkelių sistema turėtų būti gerai integruota į visą transporto sistemą, – sakė Mikhail Chester. – Reikėtų vengti statyti naujas geležinkelio sistemas nuošalesnėse vietose, jeigu papildomai reikėtų keliauti ir automobiliais bei įrengti stovėjimo aikšteles“.

 

 

Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Dirbtinė ranka asmenukėms daryti

Dizaineriai Džastinas Krou ir Erikas Sni sukūrė rankos pavidalo telefono laikiklį asmenukėms kurti. skaityti »

Neįtikėtinas autobusas: vietoje sienų – permatomi LCD ekranai

Prieš porą savaičių į Klaipėdos gatves išriedėjo permatomas autobusas. Bet panašu, kad lietuviškasis keturratis greitai įgis rimtą konkurentą – JAV inovatorius Tad Orlowski pristatė skaidrų autobusą „Willie“, kurio sienas pakeis ne šiaip sau stiklas, o LCD ekranai. skaityti »

Japonai sukūrė surenkamą klaviatūrą

Tokijo universiteto studentai sugalvojo pagaminti surenkamą klaviatūrą „Trickey“. Klaviatūra skirta įvairiems įrenginiams, kurie naudojami informacijai suvesti. Klavišai surenkami ir „sulipdomi“ į krūvą tarsi LEGO kaladėlės. skaityti »

Nori naršyti internete – patrink nykštį

Masačiusetso technologijų instituto atstovas Seule (Pietų Korėjoje) vykusioje konferencijoje pristatė valdymo įrenginį „NailO“, tvirtinamą ant nykščio nago. skaityti »

Dantų šepetėlis tikrins DNR ir įspės apie ligas

Panašu, kad netolimoje ateityje apie savo sveikatos būklę turėsime galimybę sužinoti net ir valydamiesi dantis, o svarbiu diagnostiniu instrumentu taps paprasčiausias dantų šepetėlis. skaityti »

Lietuviškas startuolis pasauliui siūlo sveiką būdą kovoti su alkiu darbo vietoje

Apsilankę „Indiegogo“ minios finansavimo (crowdfunding) platformoje, rasime lietuviško startuolio „Hello Hungry“ siūlomą produktą – gėrimą darboholikams, kuris nugalį alkį ir yra alternatyva įprastiems ne itin sveikiems užkandžiams ir greitam maistui. skaityti »

Lietuviai sukūrė išmanųjį veidrodį

Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos (VTDK) dėstytojai ir studentai sukūrė išmanųjį veidrodį. skaityti »

Norvegija nuo 2017 m. atsisako FM radijo transliacijų

Norvegijoje – FM radijo eros pabaiga. Praėjusią savaitę Norvegijos Kultūros ministerija paskelbė, kad 2017 m. šalyje bus visiškai atsisakyta FM radijo transliacijų – visos radijo stotys bus transliuojamos skaitmeninėmis priemonėmis. skaityti »

Biuro stalas privers sportuoti

Į stalą įtaisyta programa „OfficeIQ“ praneš, kad sėdite daugiau nei 45 min, todėl jau metas padirbėti stovint. skaityti »

Moksleiviai išbandė jėgas makaronų tiltų čempionate

Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) įvyko pirmasis Lietuvos čempionato „Makaronų tiltai 2015“ etapas – moksleivių tiltų atranka. Laimėtojų komandos tiltas atlaikė 36,8 kilogramų apkrovą ir mes iššūkį VGTU studentams čempionato finale. skaityti »