Traukiniai atmosferai gali pakenkti labiau nei lėktuvai

Publikuota: 2009 m. birželio 9 d. antradienis

Geležinkelio stotis

Šaltinis: www.itzinios.lt

Kaip manote, ar šis teiginys yra teisingas, ar klaidingas: traukiniu keliaujant per Bostoną, išmetama mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų nei skrendant reaktyviniu lėktuvu? Turbūt nustebsite, tačiau šis teiginys yra klaidingas. Naujajame tyrime buvo nagrinėjama „gyvenimo ciklo“ dujų emisija ir buvo lyginamos vienuolikos transporto priemonių rūšių išskiriamos dujos. Kalifornijos universiteto mokslininkai Mikhail Chester ir Arpad Horvath pažvelgė iš kito kampo – jie nagrinėjo ne tik įvairių tipų automobilių, traukinių, autobusų ar lėktuvų išmetamas dujas, bet ir atsižvelgė į infrastruktūrą, jiems reikalingus degalus. Transporto tyrimų ekspertas Abigail Bristow tvirtina, jog šis tyrimas yra labai svarbus, kadangi bandoma palyginti transporto priemones, esant vienodoms sąlygoms. Mikhail Chester ir Arpad Horvath apskaičiavo, kiek traukinys, automobilis, autobusas ir lėktuvas gali nugabenti keleivių ir kokį atstumą gali nukeliauti per jų naudojimo laikotarpį. Taip pat buvo apskaičiuota, kiek per šį laikotarpį buvo sunaudota infrastruktūros elementų – bėgių ir kelių. Kelionių traukiniais metu išmetama net du kartus daugiau dujų, sukeliančių šiltnamio efektą. Tuo tarpu kelionėms ore reikia nedaug infrastruktūros. Taigi, buvo išsiaiškinta, jog per visą „gyvenimo ciklą“ išmetama 10 – 20 proc. daugiau dujų.

Tuščios vietos

Automobiliai dujų išmeta daugiau nei bet kuri kita transporto priemonė. Tyrėjai išsiaiškino, jog beveik tuščias, ne piko metu važiuojantis autobusas išskiria net 8 kartus daugiau dujų vienam keleiviui, nei toks pat autobusas, važiuojantis piko valandomis ir vežantis daugiau keleivių. Vadinasi, pilni autobusai aplinkai padaro mažiau žalos. „Dažnai manoma, jog masinis pervežimas labiau taupo energiją nei automobiliai. Tačiau šis faktas ne visada yra teisingas“, – sakė Mikhail Chester. Autobusai aplinkai nedaug žalos daro tik tuo atveju, jei juose važiuoja daug žmonių. Tačiau jei juose yra vos keletas keleivių, tai gamtą labiau tausoja automobiliai. Šis tyrimas taip pat pabrėžė, jog elektriniai traukiniai ir automobiliai taip pat gali prisidėti prie dujų išmetimo. Taip nutiks tuo atveju, jei elektros energijos gamybai bus deginamas iškastinis kuras. Buvo pastebėta, jog Bostono lengvasis traukinys išmeta šiek tiek daugiau dujų nei vidutinio dydžio ir dideli lėktuvai (taip yra dėl to, jog net 82 proc. elektros pagaminama deginant iškastinį kurą).

Aiškesnis vaizdas

Gautieji tyrimo rezultatai gali padėti sumažinti dujų išmetimą. Automobiliai, autobusai ir lėktuvai pirmauja pagal dujų, išskiriamų per išmetimo vamzdį, kiekį. Taigi, geriausias būdas, galintis sumažinti išmetamų teršalų kiekį, yra padidinti kuro naudojimo efektyvumą bei paskatinti atsinaujinančio kuro naudojimą. JAV geležinkelių tinklas sukuria kitą problemą. Daugiau nei pusę „gyvenimo ciklo“ emisijų sudaro infrastruktūra: stoties pastatai, energijos tiekimas stotims, apšviestos automobilių stovėjimo aikštelės bei eskalatoriai. Vyriausybė, svarstydama geležinkelių tinklo plėtrą, turėtų atsižvelgti į išmetamų dujų kiekį. Viešojo transporto sistema, jei ja naudosis nedidelis žmonių skaičius, gali sąlygoti didelę dujų emisiją. „Nauja geležinkelių sistema turėtų būti gerai integruota į visą transporto sistemą, – sakė Mikhail Chester. – Reikėtų vengti statyti naujas geležinkelio sistemas nuošalesnėse vietose, jeigu papildomai reikėtų keliauti ir automobiliais bei įrengti stovėjimo aikšteles“.

 

 

Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

„Microsoft“ kuria telefoną, „žinantį“, kada galima trukdyti

Kompanija „Microsoft“ nusprendė sukurti dar „išmanesnį“ telefoną, kuris fiksuos aplinką ir „žinos“, kada galima skambėti, o kada ne. skaityti »

2003 m. įvyko pirmosios „kosminės vestuvės“

2003 m. rugpjūčio 10 d. įvyko pirmosios „kosminės vestuvės“ – Tarptautinės kosminės stoties vadas Jurijus Malenčenka buvo kosmose, o jo nuotaka Jakaterina Dmitrijeva – Žemėje. skaityti »

Sukurti pirmieji medikų patvirtinti implantuojami akiniai

Prietaisas „Argus“ – tai iš pirmo žvilgsnio įprasti tamsinti akiniai. Tačiau jie ypatingi, nes juose įdiegta vaizdo kamera ir grafinė vartotojo sąsaja, jungianti procesorių su 60 elektrodų, kurie implantuoti akies tinklainėje. skaityti »

P-MOB – saulės energija varomas elektromobilis

Italijoje pagamintas elektromobilis, veikiantis beveik vien tik su saulės energija. skaityti »

„iPhone“ išsaugos automobilio nustatymus

„iPhone“ ir „iPad“ gamintojai patentuoja mobilią sistemą, gebančią prisiminti iš automobilio salono prijungtų laidų darbo parametrus. skaityti »

„Samsung“ patentuoja galimą „protingo“ laikrodžio dizainą

Žinia apie tai, kad „Samsung“ kuria „protingą“ laikrodį pasirodė netrukus po to, kai analogišką naujieną pranešė kompanija „Apple“. skaityti »

Pagrindinė Kijevo gatvė virto didžiule mobiliąja biblioteka

Mobiliojo ryšio operatorius „MTS Ukraina“ pranešė apie inovatyvaus projekto „Mobilioji biblioteka“, kuris įgyvendinamas palaikant Kijevo miesto administracijai. skaityti »

1969 m. misijos metu nufotografuota 20 proc. Marso paviršiaus

1969 m. rugpjūčio 5 dieną kosminės misijos metu „Mariner 7“ nufotografuota 20 proc. Marso paviršiaus. skaityti »

Belaidis interneto ryšys jau ir taksi automobiliuose

Net 300 taksi automobilių riedančių Londono gatvėmis nuo šiol bus pažymėti specialiais lipdukais „Wi–Fi“. Pastarieji reikš, jog keleiviai gali naudotis nemokamu belaidžiu internetu ryšiu. skaityti »

Žaidimizacija gerina aptarnavimo kokybę

JAV atlikti tyrimai atskleidė, kad žaidimizacija daro teigiamą viešojo maitinimo sektoriui. skaityti »