Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Lenkijoje išleista kvadratinė moneta

Nacionalinis Lenkijos bankas išleido 35 tūkst. kolekcinių 5 zlotų monetų. Ypatingos jos savo kvadratine forma. Ši moneta sukurta minint Varšuvos monetų rūmų 250 metų jubiliejų. skaityti »

Žmones stebės milžiniška akis

Šveicarai sukūrė skraidyklę „Skye“, primenančią milžinišką akį. Ji sugeba skraidyti minioje tarp žmonių ir jų neužkabinti. skaityti »

Britams bankas svarbesnis už parduotuvę

Trys iš keturių britų norėtų, kad jų rajone būtų banko skyrius. Tai rodo Britanijos banko TSB tyrimas. Taip pat arti namų turėtų būti ir pašto skyrius. skaityti »

Amerikoje sukurta moters išvaizdos robotė

Amerikos bendrovės „Hanson Robotics“ įkūrėjas Davidas Hansonas sukūrė robotą Sofiją, savo išvaizda stulbinančiai panašią į moterį. Robotė netgi gali atkartoti žmogaus mimiką – iki 60 veido išraiškų. skaityti »

Kodėl „Google“ parduoda baisiausių pasaulyje robotų gamintoją?

Susižavėjimą ir pagarbią baimę keliančių robotų gamintojas „Boston Dynamics“ parduodamas. Kodėl „Google“ nebenori ganyti plieninių avių? skaityti »

„Huawei“ ambasadoriumi tapo futbolininkas Lionelis Messis

Argentinos rinktinės ir „Barcelona“ futbolo klubo puolėjas Lionelis Messis tapo naujuoju „Huawei“ ambasadoriumi. Bendrovės ir penkiskart geriausio pasaulio futbolininko partneryste siekiama skatinti žmones siekti savo tikslų ir svajonių. skaityti »

„Nike“ sukūrė išmaniuosius batus

„Nike“ paskelbė sukūrusi batus, kurie savaime užsiriša juos užmovus ant kojų. skaityti »

Daugiausia milijardierių gyvena JAV

Leidinio „Forbes“ naujausias reitingas rodo, kad daugiausia milijardierių gyvena Niujorke. Šiame mieste gyvena 79 žmonės, kurių turtas siekia apie 364,6 mlrd. JAV dolerių. skaityti »

Italų studentai sukūrė origami išvaizdos elektromobilį

Anot projekto autorių, automobilis ne tik važiuos pats automatiškai, bet ir reaguos į vairuotojo nuotaiką – pagal tai kurs atitinkamą atmosferą. skaityti »

Japonijos banke dirbs robotas Pepperis

Japonijos bankas „Mizuho Bank“ planuoja panaudoti kompanijos IBM technologijas ir įdarbinti savo poskyriuose robotus. skaityti »