Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

12 įdomių faktų apie Vilniaus turistus

Vilniuje turistų skaičius nuolat auga – Lietuvos sostinę, kaip dar nepažintą ir neatrastą pasaulio kampelį, renkasi vis daugiau turistų ne tik iš kaimyninių šalių, bet ir iš tolimojo užsienio. skaityti »

Kas telefone svarbiausia jaunimui?

Patarimais, į ką svarbiausia atkreipti dėmesį jaunam žmogui renkantis naują, tačiau ne patį brangiausią telefoną, dalinosi „Samsung“ rinkodaros koordinatorius Jonas Ožekauskas. skaityti »

Estijoje pristatoma brangiausia pasaulio moneta

Į Estijos sostinę atkeliavo brangiausia pasaulyje moneta – sidabrinis pinigas iš 1794 m. JAV išleistų dolerių partijos. skaityti »

Robotas humanoidas nesupyksta pargriautas

„Boston Dynamics“ pristatė naują roboto humanoido „Atlas“ versiją. Nukritęs robotas sugeba pats savarankiškai atsistoti. skaityti »

Suomijos vyriausybė išleido proginę euro monetą garsiausiam visų laikų šalies konditeriui pagerbti

150-ųjų Karlo Fazerio (Karl Fazer) – garsiausio Suomijos konditerio ir iki šių dienų gyvuojančios „Fazer“ įmonės įkūrėjo – gimimo metinių proga Suomijos vyriausybė išleido konditerio vardo kolekcines 10-ies ir 20-ies eurų nominalo monetas. skaityti »

KTU absolvento sukurtą prietaisą „DataLinker“ naudoja geriausi pasaulio buriuotojai

Kauno technologijos universiteto (KTU) absolventas Ričardas Novošinskas, vadovaujantis įmonei „SailRacer.net“, o laisvalaikiu buriuojantis, sukūrė prietaisą, padėsiantį buriavimo varžybose dalyvaujančioms jachtų įguloms lengviau apdoroti laivo duomenis. skaityti »

Automatinės kėdės – tvarkingam biurui

„Nissan“ įgyvendino reklaminę akciją, kurios metu pademonstravo, kaip automatiškai į savo vietas susistato kėdės. skaityti »

Kanadoje įrengti trimetriniai bankomatai krepšininkams

Toronte įrengti bankomatai krepšininkams, kurių ekraną net krepšininkas gali pasiekti tik pašokdamas į viršų. skaityti »

„Microsoft“ kuria virtualų ateities futbolą

„Microsoft“ tikisi išpopuliarinti papildytosios realybės akinius amerikietiškame futbole. skaityti »

„BPS Sberbank“ išleido romantiškas monetas

Baltarusijos bankas „BPS Sberbank“ artėjant šv. Valentino šventei išleido progines sidabrines monetas su kačiukais ir triušiukais. skaityti »