Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Sportuojančioms moterims – išmanioji liemenėlė

Kanados kompanija „OmSignal“, anksčiau pristačiusi marškinius su biometriniais jutikliais, neseniai pranešė apie sportuojančioms moterims sukurtą išmaniąją sportinę liemenėlę. skaityti »

Ar dirbtum veltui gaudamas 1 000 eurų kas mėnesį?

Verslininkas Michaelis Bochmeieris inicijavo eksperimentą „Mano bazinė alga“. Jau 26 žmonės laimėjo mėnesinę 1 100 eurų algą, kuria gali naudotis kaip tinkami. skaityti »

Pristatytas pirmasis sulankstomas mobilusis kino teatras

Los Anžele vykstančioje technologijų parodoje „CES 2016“ pristatytas naujas įrenginys pavadinimu „Royole-X“.Įrenginys vadinamas pirmuoju pasaulyje sulankstomu mobiliuoju kino teatru, nes pagrindinė jo paskirtis – filmų žiūrėjimas. skaityti »

Elektroniniai įrenginiai žiemą: ką reikėtų žinoti apie šalčio poveikį jiems?

Ką reikėtų žinoti apie elektroninių prietaisų naudojimą ir priežiūrą žiemą, kai termometro stulpelis nukrenta gerokai žemiau nulio? skaityti »

Geriausi 2015 m. išradimai

Jungtinių Amerikos Valstijų leidinys „Popular Mechanics“ paskelbė 10 įdomiausių 2015-ųjų išradimų, skirtų žmogaus ir gamtos apsaugai. skaityti »

Studento sukurtas robotas: „kūną“ pagamino 3D spausdintuvu, skydą – iš glaistyklės

Estijos sostinėje Taline vykstančių robotų varžybų „Robotex“ nuolatinis dalyvis yra Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto (KTU PTVF) studentas Giedrius Liaučys. skaityti »

Kalėdų Senelio elniai – robotai?

Robotų kūrėja „Boston Dynamics“ siūlo Kalėdų Seneliui vietoj elnių naudoti keturkojus robotus LS3. skaityti »

Pristatyta nauja skraidanti riedlentė

Bendrovė „ARCA Space Corporation“ pristatė įrenginį „ArcaBoard“, kurį galima vadinti skraidančia riedlente. skaityti »

Ateityje maistas nebeteiks malonumo?

Ar pagalvojote, kaip maitinsimės ateityje? Galbūt visi tapsime žaliavalgiais ir valgysime tik visokias sėklytes? O gal mums maitins pleistrai? skaityti »

Ir robotai ruošiasi Kalėdoms

Amerikos įmonė „RE2 Robotics“ iš Pitsburgo išmokė robotą gaminti popierines snaiges. skaityti »