Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Saulės užtemimas – ne tik astronominis reiškinys

Saulės užtemimą yra įprasta laikyti įdomiu astronomijos reiškiniu, kai per tamsų stiklą galima stebėti Mėnulio dengiamą Saulę. Kiek mažiau žinoma kita šio reiškinio pusė, kai dėl sumažėjusio apšviestumo staiga pakinta įprasti radijo bangų sklidimo dėsningumai. skaityti »

Kinai sukūrė robotą iš skysto metalo

Tsinghua universiteto (Pekinas, Kinija) mokslininkai sukonstravo unikalų savaeigį skysto metalo vienetą. skaityti »

Rekordinis erelio skrydis – nuo aukščiausio pasaulio pastato

Kovo 14 dieną aplinkosaugos organizacija „Freedom“ pasiekė naują pasaulio rekordą, įamžinusi erelio skrydį nuo aukščiausio pasaulio pastato – Burj Khalifa, kurio aukštis siekia net 829 metrus. skaityti »

Japonai laidoja savo šuniukus-robotus

Kompanija „Sony“ nebegamina elektroninių šuniukų AIBO, todėl robotus kaip gyvus augintinius mylintys japonai išgyvena skaudžią netektį. skaityti »

Mandagūs žmonės skatina technologijų plėtrą

Atsiliepti į telefono skambučius, rašyti žinutes ar tiesiog žvilgčioti į savo išmaniojo telefono ekraną tam tikrose situacijose nėra mandagu. Tai atskleidė „Samsung“ tyrimai, kurie paskatino sukurti naują funkciją „Samsung“ flagmanui „Galaxy S6 edge“. skaityti »

Automobilis nupirks vairuotojui maisto

„Visa“, „Pizza Hut“ ir „Accenture“ kuria naują el. komercijos paslaugą automobiliams, skirtą daug keliaujantiems. skaityti »

Sukurtas prietaisas miego kokybei gerinti

Jutiklių rutulys „Sense“ matuoja garsą, šviesą, temperatūrą, oro drėgmę, miegančiojo veiksmus ir miego fazes bei praneša, ką reikėtų keisti norint pagerinti miego kokybę. skaityti »

Asmenukių parodos metu „Samsung“ pristatė išmaniųjų telefonų liniją „Galaxy A“

Pristatyta ir jaunimui skirta „Samsung Galaxy A“ telefonų serija, skirta aktyviems socialinių tinklų naudotojams, neįsivaizduojantiems savo gyvenimo be asmenukių. skaityti »

Kompiuterinė programa mato geriau už žmogų?

Paskelbta, kad „Microsoft“ ir „Google“ vaizdų atpažinimo programos atpažino vaizdus tiksliau nei žmogus. skaityti »

Lenkijoje pradės veikti bankai kavinės

Lenkijos bankas „Idea Bank“ planuoja pasiūlyti klientams visiškai kitokią klientų aptarnavimo padalinių idėją. skaityti »