Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Japonijos bankas ketina „įdarbinti“ robotus

Japonijos bankas „Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ“ klientus pasitinkančius vadybininkus artimiausiu metu ketina pakeisti robotais. skaityti »

„Microsoft“ siūlo prekybininkams pirkėjų atpažinimo sistemą

Savo tinklaraštyje bendrovė „Microsoft“ pasidalijo mintimis apie parduotuves ir jų pasikeitimus 2015 metais. skaityti »

Veidų atpažinimo technologija – prieigai prie svetainių

Bendrovė „Intel“ sukūrė taikomąją programą „True Key“. Prieigai prie interneto svetainių ar įrenginių ji naudoja veidų atpažinimo technologiją. skaityti »

Išmanusis laikrodis – finansams valdyti

Augant dėvimų išmaniųjų įrenginių populiarumui ir skaičiui, atsiranda ir jiems skirtų specializuotų programų. skaityti »

2015 metai pailgės sekunde dėl atominio ir pasaulinio laikų derinimo

Šių metų birželio 30 d. 11 val. 59 min. 60 sek. pasauliniu laiku sekundei laikrodžiai sustos ir para bei metai sekunde pailgės. skaityti »

KTU mokslininkų plėtojama matematinė rašysenos analizė: kuo skiriasi Obamos ir jūsų rašysena?

Rašysena nedažnai patenka į „kietųjų“ mokslų tyrimų sritį. Nors internete gausu rašysenos analizės testų, o kai kurios įdarbinimo agentūros šį metodą siūlo potencialių darbuotojų atrankai, išvados retai gali nustebinti objektyviais ir tiksliais apskaičiavimais. Visai kitas dalykas, kai rašyseną tiria matematikai. skaityti »

Barselonos centre – išmaniosios stotelės

Barselonoje pradėjo veikti aštuonios išmaniosios stotelės. Jose įrengti interaktyvūs ekranai, kurie veikia 7 dienas per savaitę, 24 valandas per parą. skaityti »

Mokėjimai širdies ritmu

Kanados pradedančioji įmonė „Bionym“ sukūrė apyrankę, kuri matuoja žmogaus širdies dūžius. skaityti »

BMW, kuris pats suranda vietą ir prisiparkuoja daugiaaukštėje aikštelėje

Las Vegase (JAV) prasidėjusioje „CES 2015“ parodoje Vokietijos automobilių gamintojas „BMW Group“ pademonstravo naujas automobilių autonominio valdymo galimybes, kurios atvers naują puslapį kelių transporto istorijoje. skaityti »

„Apple“ gavo patentą išmaniajam rašikliui

JAV patentų ir prekių ženklų valdyba išdavė kompanijai „Apple“ patentą išmaniajam elektroniniam rašikliui. skaityti »