Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

„Polaroid“ pristatė fotoaparatą-spausdintuvą

Japonijos kompanija „Polaroid“ pristatė pirmąjį savo fotoaparatą-spausdintuvą „Polaroid Socialmatic“. skaityti »

„Microsoft“ kuria ant galvos nešiojamą žaidimų įrenginį

Kompanija „Microsoft“ šiuo metu kuria žaidimams skirtą ant galvos dėvimą įrenginį ir jau pristatė gamintojams keletą jo prototipų. skaityti »

„Microsoft“ naujovė: teksto rašymas pasitelkus į pagalbą žvilgsnį

Sparčiai populiarėjant mobiliosioms technologijoms, tekstinės informacijos įvedimo technologijos nuolat tobulėja. skaityti »

Plaučių vėžį padės diagnozuoti informacinė sistema

Informacinių technologijų specialistai ir mokslininkai sukūrė informacinę sistemą medikams, kuri leis greičiau ir kokybiškiau diagnozuoti odos ir plaučių vėžio atvejus. skaityti »

Japonijoje pradėti pardavinėti pirmieji pasaulyje automobiliai, varomi vandeniliu

Mašiną sukonstravo kompanija „Toyota“, o modelis vadinasi „Mirai“ (jp. – ateitis). skaityti »

Penkerių durų „Mini Cooper“ erdvumą įvertino kolos skardinėmis

750 kolos gėrimo skardinių, 5000 magnetofono kasečių, 50 picų draugams arba du milžiniški maišai „Like a boss“ stiliaus akinių – tai pirmojo penkerių durų „Mini Cooper“ bagažinės talpos rodiklis, skaičiuoja „Mini“ atstovai Lietuvoje. skaityti »

Kokius namų darbus reikia suspėti atlikti iki euro įvedimo dienos?

Tai, kad jau dabar keičiami litai į eurus, o grynaisiais pinigais laikytos santaupos nešamos į finansų institucijas, rodo, jog Lietuvos gyventojai jau nuo metų pradžios pradėjo ruoštis euro įvedimui. skaityti »

Danijoje pasiektas vienos vėjo jėgainės elektros gamybos rekordas

8 MW galingumo vėjo jėgainė Danijoje pasiekė vienos paros elektros gamybos iš vėjo rekordą. Per 24 valandas „Vestas Offshore Wind“ kompanijos sukurta bandomoji „V-164“ jėgainė pagamino 192 tūkst. kWh elektros. skaityti »

Praktiniai patarimai: kaip padidinti „iPhone“ baterijos veikimo laiką

Išmaniojo telefono „iPhone“ greito išsikrovimo priežastis paprasta: „iOS“ gamykliniai nustatymai apskaičiuoti maksimaliai pademonstruoti „iOS“ sistemos galimybes, o ne taupyti. skaityti »

UNICEF projektas: visas pasaulis dainuoja vaikams

UNICEF kviečia visus prisijungti dainai prie Hugho Jackmano, Katy Perry, Angélique Kidjo, Priyanka’os Chopra’os, Yoko Ono bei Davido Guetta’os ir kartu atlikti Johno Lennono „Imagine“, tokiu būdu atkreipiant dėmesį į pasaulio vaikų teises. skaityti »