Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

TRUNK kuprinė nešiojamajam kompiuteriui: aktyvus gyvenimas Tavo kuprinėje!

Aktyviam ir praktiškam miesto žmogui skirtame nešiojamojo kompiuterio krepšyje TRUNK telpa viskas, ko gali prireikti per dieną – nuo nešiojamojo kompiuterio iki sportinės aprangos. skaityti »

Olandijoje – pirmasis pasaulyje elektros energiją gaminantis dviračių takas

Olandijoje nutiestas pirmasis pasaulyje dviračių takas su integruotais saulės elementais, kurie šviesiu paros metu gamina elektros energiją. skaityti »

Pradedama statyti rekordinio dydžio piramidė iš milijono monetų

Lietuvos banko Pinigų muziejuje Vilniuje pradedama statyti monetų piramidė, kuri bus sudaryta iš vieno milijono vieno cento monetų. Tai bus didžiausia pasaulyje piramidė, pastatyta iš monetų. skaityti »

Druskininkuose įžiebtas didžiausias pasaulyje „Like“ simbolis

Lietuva turi dar vieną unikalų turizmo objektą – didžiausią pasaulyje „Like“ simbolį, skirtą socialiniams tinklams. Šis ženklas lapkričio 7 d., įžiebtas ant į geriausių pasaulio slidinėjimo trasų penketuką patenkančios Druskininkų „Snow Arena“ pastato fasado maždaug 50 metrų aukštyje. skaityti »

„Jūros liga“ ir kitos neišpręstos problemos gali gerokai sugadinti virtualios realybės reputaciją

Šiandien pagrindine virtualios realybės varomąja jėga yra kompanija „Oculus VR“. Būtent ji padėjo Samsung sukurti „Gear VR“, leidžiantį „Galaxy Note 4“ savininkams pasinerti į virtualią realybę, tačiau nepertraukiamas seansas gali trukti iki 25 minučių. skaityti »

„Forbes“ pristatė brangiausių 2014 m. prekės ženklų sąrašą

Žurnalas „Forbes“ eilinį kartą įvertino įvairių prekės ženklų kainą, atsižvelgdamas į kompanijų pelningumą ir jų įtaką pasaulyje. skaityti »

Tiksliausias pasaulyje laikrodis: nesustoti 5 mlrd. metų ir fiksuoti juodųjų skylių gravitacines bangas

Jei norėtumėte sužinoti tikslų laiką, jums tektų nukakti į Kolorado valstijoje (JAV) esantį Boulderio miestą. Ten cezio atomų fontanas matuoja oficialų JAV laiką. skaityti »

Moksleiviai nori sekti mokytojus „Facebook“, bet patys sekami būti nenori

80 proc. Lietuvos moksleivių norėtų per socialinius tinklus bendrauti ne tik su savo draugais, bet ir su mokytojais, o taip pat naudoti socialinius tinklus mokymosi procese – tai parodė nemokamų skaitmeninių mokymų pedagogams „Samsung Mokykla ateičiai“ kartu su Lietuvos mokinių parlamentu atlikta apklausa. skaityti »

97 milijonus svarų kainuojantis superkompiuteris numatys orus jūsų kieme

Jungtinės Karalystės Meteorologijos tarnyba paskelbė apie planus kitais metais Ekseteryje pastatyti didžiausią pasaulyje klimato tyrimams skirtą superkompiuterį. skaityti »

„Google“ žemėlapiai apie Vilnių papasakos daugiau nei iki šiol

Žemėlapis – vienas svarbiausių dalykų kiekvienoje kelionėje. Pasaulyje kasmet keliauja milijardas žmonių, o daugiau kaip 5 mln. aplanko ir Lietuvą. Daugelis šių keliautojų žemėlapius nešiojasi tiesiog kišenėje gulinčiame telefone ar kitame išmaniajame prietaise. skaityti »