Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Superkompiuteriai daro atradimus, kurių negali mokslininkai

Praeitų metų gegužę superkompiuteris iš San Jose, Kalifornijoje, per porą valandų perskaitė 100 000 tyrimų. skaityti »

Prisėskite. Patogiai, bet kur ir bet kada

Šiais visuotinio sėdėjimo laikais profesijų, kurių atstovai ant visą darbo dieną praleidžia ant kojų, aktualumas ir poreikis nė kiek ne menkesnis nei prieš dešimtmetį ar kitą. skaityti »

Planšetinis ar nešiojamasis kompiuteris? Ką ir kodėl verta rinktis?

Planšetiniai kompiuteriai tapo itin populiarūs, kadangi jie yra paprasti naudoti, labai lengvi, jų baterijos tarnauja ilgai ir be to, planšetes galima naudoti įvairiems darbams. Bet dažnam žmogui iškyla klausimas – ar tikrai planšetė pilnai gali pakeisti nešiojamąjį kompiuterį? skaityti »

Sukurtas drugys gelbės nukentėjusius

Drugiai-kiborgai greitai gali padėti atlikti sudėtingiausias gelbėjimo operacijas, skelbia mokslininkai, sugalvoję būdą, kaip kontroliuoti vabzdžių raumenis. skaityti »

Kupertino viešbučio „Aloft“ gyventojus aptarnaus robotai

Robotai – darbdavių džiaugsmas ir darbuotojų nelaimė. Kaip žinome, robotika, dirbtinis intelektas ir kitos dar prieš dešimtmetį egzotiškai atrodžiusios temos šiuo metu yra labai aktyviai nagrinėjamos įvairių sričių inžinierių. skaityti »

Įkrauk telefoną šaukdamas! Prietaisas garso bangas paverčia energija

Ar pažįstamas jausmas, kai prireikus kažkur svarbiai paskambinti, miršta jūsų telefono baterija? Nesijaudinkite, kol iš nusivylimo šaukiate ant savo mobiliojo, šis riksmas jums gali labai pasitarnauti. skaityti »

Pristatyta pirmoji pasaulyje prisilietimus fiksuojanti krepšinio aikštelė

Įmonių grupė „Nike“ pristatė pirmąją pasaulyje lietimams jautrią LED krepšinio aikštelę. skaityti »

Magnetai įsijungia į kompiuterių tranzistorių pamainos lenktynes

Sluoksniai nanomagnetų galėtų sumažinti ateities kompiuterių rajumą. skaityti »

Čilės studentai išrado nepavagiamą dviratį

Čilės studentai išrado dviratį, kurį pavogti bus labai keblu, o jei vis dėlto jį ir pavyks nugvelbti, naudos iš tokio dviračio nebus skaityti »

KTU savaitgalį virto tiesioginės transliacijos iš Mėnulio studija

KTU dėstytojai Kęstutis Valinčius ir Mindaugas Jančiukas 2014 rugpjūčio 9-10 naktimis universiteto sieną pavertė tiesioginės transliacijos iš Mėnulio ekranu. skaityti »