Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Metalinė suknelė atlaiko 500 tūkst. voltų elektros srovę

Olandų menininkė Anouk Wipprecht pristatė iš metalo pagamintą suknelę, kurią panaudojo pritraukti aukštos įtampos elektros energijai iš dviejų gigantiškų Tesla transformatorių. skaityti »

Skiriamas naujas „Game Insight“ vadovas, kompanija žengia į 3D žaidimų rinką

Augantys žaidimų mėgėjų lūkesčiai visame pasaulyje į 3D žaidimų rinką paskatino žengti vieną pirmaujančių pasaulinių mobiliųjų žaidimų kūrėją „Game Insight“. skaityti »

Itin tikslus vandenilio laikrodis naujos fizikos paieškoms

Itin tikslus, vandenilio molekulių ritmu tiksintis laikrodis galėtų padėti tirti fundamentalias konstantas, ieškant naujos fizikos požymių. skaityti »

Super jėgą suteikiantis kostiumas jau išbandomas praktikoje

Viena didžiausių laivų statybos ir inžinerijos kompanijų „Daewoo“ neseniai išbandė šešis robotinius egzoskeletus, kurie padidina žmogaus jėgą net kelis kartus. skaityti »

Išmanioji skalbimo mašina pagal „Samsung“

Pažangumo etalonu galime laikyti „Samsung Crystal Blue WW10H9600EW“ skalbimo mašiną, kuri buvo pristatyta „Samsung European Forum 2014“ renginio metu ir pagal inovacijas nurungė ne vieną konkurentų skalbyklę. skaityti »

Skaitymas iš virpesių: inžinieriai rado būdą rekonstruoti garsą iš daikto virpėjimo

Masačiusetso technologijų universiteto (MIT) ir bendrovių „Microsoft“ bei „Adobe“ programuotojai sukūrė išties žadą atimantį algoritmą – jis jūsų išsakytus žodžius atkurs pagal, pavyzdžiui, greta jūsų ant stalo gulinčio bulvių traškučių pakelio virpesius. skaityti »

Dizaineris į elektroninę prekybą žengia su lininiais džinsais

Giedriaus Šarkausko dizaino studijos UAB „Lino kopos“ didžioji pajamų dalis jau daugiau nei 10 metų yra gaunama iš lininių pret-a-porter drabužių eksporto, tai sudaro iki 80% įmonės įplaukų. skaityti »

VGTU studentas sukūrė mobiliuoju telefonu valdomą robotą kamuolį

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) kompiuterių inžinerijos bakalauras Egidijus Korablikovas pristatė paties sukurtą robotą kamuolį, kuris valdomas nuotoliniu būdu specialia mobiliojo telefono programėle. skaityti »

Kur ir kada naudojami išmanieji laikrodžiai

Išmanieji laikrodžių populiarumas turėtų augti ir toliau – „Google“ neseniai pristatė „Android Wear“, o „Apple“ jau greitai turėtų parodyti „iWatch“ – po kelių metų išmanieji laikrodžiai bus matomi kasdien. skaityti »

TOP 10: geriausi nešiojamieji kompiuteriai 2014 metų vasarai

Tinklalapio „PCMag.com“ žurnalistai kiekvienais metais išbando šimtus įrenginių, kad galėtų pasiūlyti kiekvienam iš mūsų labiausiai tinkamą nešiojamo kompiuterio modelį. skaityti »