Triukšmą Lietuvoje mažins tylioji kelio danga

Publikuota: 2014 m. gegužės 4 d. sekmadienis

Europos aplinkos agentūros duomenimis, beveik pusė Europos Sąjungos miestų gyventojų kenčia nuo per didelio triukšmo. Kaip vienas didžiausių jo šaltinių išskiriamas kelių, geležinkelių ir oro transportas. Spręsdami šią problemą Lietuvoje Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumodeliavo mūsų šalies klimato sąlygoms pritaikytą tyliąją asfalto dangą, kuri leistų sumažinti triukšmo lygį 2–4 decibelais, o tai turėtų pastebimai pagerinti žmonių gyvenimo kokybę.

Remiantis Vilniuje atliktais triukšmo matavimo tyrimais, nustatytos normos sostinės gyvenamųjų rajonų gatvėse dažniausiai viršijamos bent 5–10 decibelų, tad tylioji kelio danga padėtų sumažinti triukšmą iki leistinos ribos. Dėl ypatingos savo struktūros naujiesiems asfalto mišiniams, gaminamiems iš įprastinių medžiagų, kontaktuojant su automobilių padangomis ne tik kils mažiau triukšmo, bet dalis jo bus ir sugeriama.

„Nors užsienyje triukšmą mažinantys asfalto mišiniai bandomi jau ne vienus metus, po išsamios jų analizės paaiškėjo, kad šilto klimato šalyse naudojamos kelio dangos Lietuvoje nebūtų efektyvios dėl dažnų temperatūrų pasikeitimų iš teigiamos į neigiamą ir atvirkščiai. Tad kuriami asfalto mišiniai yra specialiai pritaikyti lietuviškam klimatui. Tikimės jau kitais metais įrengti bandomuosius kelio ruožus, kad galėtume tęsti savo tyrimus eksploatacijos sąlygomis“, – pasakojo VGTU Kelių tyrimo instituto direktorius Audrius Vaitkus.

Bandant naujuosius asfalto mišinius, Lietuvoje pirmą kartą atlikti unikalūs akustinių savybių ir atsparumo klimato sąlygoms bandymai – asfalto bandiniai buvo tiriami juos dirbtinai užšaldant ir atšildant vandenyje, taip imituojant agresyvias aplinkos sąlygas žiemos periodu.

Siekiama, kad kuriami asfalto mišiniai pasižymėtų panašiomis eksploatacinėmis savybėmis kaip ir įprastiniai skaldos ir mastikos asfalto bei asfaltbetonio mišiniai, o jiems pagaminti būtų naudojamos tos pačios sudedamosios dalys: skalda, mineraliniai milteliai ir bitumas, tačiau jos maišomos kitokiu santykiu.

Kuriant lietuviškos tyliosios dangos koncepciją buvo optimizuojama jos paviršiaus tekstūra – sumažinta didžiausia mineralinių medžiagų dalelė bei jų pasiskirstymas mišinyje. Dėl to mineralinės dalelės ir oro tuštymės sudaro tolygų paviršių, leidžiantį sumažinti padangos vibracijas. Didesnis oro tuštymių kiekis taip pat padidina dangos paviršiumi sklindančių garso bangų sugertį.

VGTU mokslininkai teigia, kad tyliosios kelio dangos kaina būtų dalinai didesnė negu įprastai naudojamo asfalto, tačiau įvertinus tai, kad tuomet užtektų plonesnio dangos sluoksnio, jos naudojimas ekonomiškai atsipirktų. Taip pat specialūs asfalto mišiniai kurtų pridėtinę vertę gerindami žmonių gyvenimo sąlygas.

VGTU inovacijos plėtojimą skatina ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Jos planuose numatyta triukšmą mažinančius asfalto mišinius diegti šalies keliuose jau netolimoje ateityje.

Šaltinis: vgtu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Kitoks požiūris į elektronines knygas

Skaityti knygas telefone ar planšetėje jau tampa norma, tačiau žmonės vis viena ilgisi „tikros“ knygos formos. Save „beveik dizaineriu“ vadinantis Fabrice Dubuy pristato kitokį knygų skaitytuvą – „TwistBook“. skaityti »

Biografinė Steve‘o Jobso knyga bus perleista rugsėjo 10 dieną

Rašytojo Walterio Isaacsono parašyta itin didelio populiarumo sulaukusi biografinė knyga apie „Apple“ įkūrėją Steve‘ą Jobsą rugsėjo 10 dieną bus perleista su nauju – popieriniu – viršeliu. skaityti »

Išmaniųjų telefonų darbo laiką pailgins saulės baterijos

Prancūzijos kompanijos „SunPartner“ specialistai sukūrė naują būdą pailginti išmaniųjų telefonų darbo laiką – jie siūlo mobiliųjų įrenginių ekranuose montuoti plonas perregimas saulės baterijas. skaityti »

Greičiausias pasaulyje – kinų superkompiuteris

Paskelbtas 500 greičiausių pasaulio kompiuterių sąrašas. Remiantis juo, greičiausias pasaulyje yra „Tianhe-2“, sukurtas Kinijos nacionaliniame saugumo technologijų universitete. skaityti »

„Apple“ ketina išleisti „iPhone“ su dideliais ekranais?

Kompanija „Apple“ planuoja išleisti išmaniojo telefono „iPhone“ modelius su 4,7 ir 5,7 colių įstrižainės ekranais, skelbia „Reuters“, remiantis kompanijai artimų asmenų pateikta informacija. skaityti »

1752 m. įrodyta: žaibas yra elektros išlydis

1752 m. birželio 15 dieną Bendžaminas Franklinas eksperimentu įrodė, kad žaibas yra elektros išlydis. skaityti »

Vokiečiai kuria ateities projektorių

Vokietijos kompanija „Osram“ Berlyne pademonstravo multimedijos projektoriui skirto modulio pavyzdį, kuriame vaizdui projektuoti nenaudojamos nei lempos, nei LED. skaityti »

Ploniausias pasaulio laikrodis – lanksti 0,8 mm juostelė

Ploniausias pasaulio laikrodis yra vos 0,8 mm storio ir yra pagamintas iš vientiso lankstaus korozijai atsparaus plieno. CST-01 yra plonesnis už banko kortelę, tačiau jame pakanka vietos ir elektroninio rašalo ekranui, ir baterijai. skaityti »

Bankas netyčia pervedė 222222222,22 eurus

Vieno Vokietijos banko tarnautojas, užsnūdęs darbo metu, netyčia pervedė daugiau nei 222 mln. eurų. skaityti »

Filmas „Jobs“ JAV kino teatrus pasieks rugpjūčio 16 dieną

Biografinis filmas apie legendinį kompanijos „Apple“ įkūrėją ir vadovą Steve‘ą Jobsą kino teatrus pasieks jau šios vasaros pabaigoje – rugpjūčio 16 dieną. skaityti »

„Adidas“ ir „Nike“ 3D spausdinimą pritaikė sportinių batelių gamyboje

Sportinių drabužių ir avalynės gamintojos „Adidas“ ir „Nike“ sportinių batelių gamyboje pradėjo taikyti 3D spausdinimo technologiją. skaityti »