Ekonomikos Nobelio premija – už siūlymą, kaip reguliuoti rinkas

Publikuota: 2014 m. spalio 14 d. antradienis

Spalio 13 dieną paskelbtas Ekonomikos Nobelio premijos laureatas. Švedų išradėjo ir verslininko Alfredo Nobelio atminimui Švedijos centrinio banko „Riksbank“ įsteigtas apdovanojimas atiteko prancūzų ekonomistui Jeanui Tirole’iui (Université Toulouse 1 Capitole). Prestižinė premija jam skirta už rinkos galios ir reguliavimo analizę.

J. Tirole’is – vienas įtakingiausių šių dienų ekonomistų. Jis prisidėjo prie daugybės ekonomikos sričių plėtros, tačiau labiausiai pasižymėjo išaiškindamas, kaip suprasti ir reguliuoti rinkas, kuriose dominuoja kelios įtakingos įmonės. „Jo darbai yra vieni iš tų, apie kuriuos sakoma: „Nėra nieko praktiškesnio už gerą teoriją“. J. Tirole’io analitiniai modeliai ne tik reikšmingai išplėtojo reguliavimo teoriją, bet ir įgijo praktinį pritaikymą „probleminių“ sektorių – telekomunikacijų ir elektros tiekimo, finansų rinkų ir bankų – reguliavimo praktikoje“, – teigė Ekonomikos fakulteto Kiekybinių metodų ir modeliavimo katedros vedėjas prof. dr. Linas Čekanavičius.

Jei tokios rinkos neprižiūrimos, dažnai susiklosto socialiai žalinga situacija. Kainos gali būti aukštesnės nei tos, kurių „reikalautų“ išlaidos, stambios neproduktyvios įmonės blokuoja įėjimą mažesnėms, tačiau efektyvesnėms kompanijoms. Nuo XX a. 9-ojo dešimtmečio J. Tirole’is tokių rinkų nesėkmių tyrimams įkvėpė naujos gyvybės. Jo analizė pasiūlė teoriją, kurioje pabrėžtas valdžios vaidmuo. Atsakyta į klausimus, kaip vyriausybės turėtų elgtis su įvairiais įmonių susijungimais ir karteliais, kaip turėtų būti reguliuojamos monopolijos.

„J. Tirole’io rinkos reguliavimui skirtų darbų „išeities taškas“ yra suvokimas, kad karteliai bei monopolijos reguliuotini, siekiant didesnio ekonomikos efektyvumo ir inovatyvumo, taigi – didesnės naudos visuomenei, o ne todėl, kad jie yra „prigimtinė“ blogybė. Šis požiūris teigia, kad aukštesnės monopolinės kainos bei monopoliniai viršpelniai nebūtinai yra blogis: tai priimtina kaina visuomenei, jeigu tų viršpelnių siekis paskatina inovacijas ir gamybos efektyvumo augimą. Tad monopolijų bei oligopolijų reguliavimo tikslas turėtų būti ne mažųjų rinkos dalyvių apsauga nuo didesniųjų konkurencijos, bet visuomenės apsauga nuo rinkos jėgų (konkurencijos) susilpnėjimo, kurį tam tikromis sąlygomis gali sukelti unikalių išteklių arba ekonominės galios koncentracija atskirų ūkio subjektų rankose“, – aiškino prof. dr. L. Čekanavičius.

Iki J. Tirole’io tyrimų, politinių sprendimų priėmėjai ieškojo visoms rinkoms bendrų principų. Jie vadovavosi keliomis paprastomis taisyklėmis. Pavyzdžiui, kainų „lubos“ monopolistams, konkurentų susitarimų draudimas. Anot J. Tirole’io, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, šios taisyklės veikia, tačiau esant kitokioms sąlygoms, toks reguliavimo metodas gali atnešti daugiau žalos, nei naudos. Reguliuojamos kainos kelias stambias rinkos įmones gali motyvuoti sumažinti kainas, tačiau gali įvykti ir priešingai. „Priklausomai nuo įvairių aplinkybių ši monopolijų reguliavimo priemonė gali susilpninti inovacijų diegimo bei efektyvumo didinimo paskatas: jeigu monopolistas numano, kad jei reikšmingiau sumažinus gamybos kaštus, reguliuotojas sumažins ir jos produkcijos kainos „lubas“, tai kam įmonei siekti to kaštų mažinimo?“, – pastebėjo prof. dr. L. Čekanavičius.

Konkurencijos reguliavimo politika turėtų būti pritaikyta prie specifinių kiekvienos rinkos sąlygų. J. Tirole’is pristatė bendrą tokių reguliavimo politikų rėmą ir jį adaptavo daugybei skirtingų sričių. „Vaizdžiai tariant, jis savo darbais teigia, kad monopolinių ligų „gydymas“ turi būti parinktas pagal konkretų „pacientą“, nes universalių metodų taikymas ne tik gelbsti, bet gali ir pakenkti, – apibendrino prof. dr. L. Čekanavičius.

Šaltinis: vu.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

„Canon“ pristato fotoaparatus „PowerShot“ ir IXUS bei spausdintuvus PIXMA PRO

Bendrovė „Canon“ išleido naujų modelių kolekciją iš „PowerShot“, IXUS ir PIXMA PRO serijų. Naujieji modeliai – tai daug kartų artinantis fotoaparatas „PowerShot SX410 IS“, stilingasis „IXUS 275 HS“ bei spausdintuvai „PIXMA PRO-100S“ ir „PIXMA PRO-10S“. skaityti »

Naujoji „BMW 1“ serija Lietuvoje debiutuos kovą

Vokiečių gamintojas BMW pristatė naujus pirmos serijos automobilius – Lietuvoje jie pasirodys kovo mėnesį. skaityti »

Vėjo jėgainių galia pasaulyje 2014 m. paaugo dešimtadaliu

2014 m. pabaigoje bendra visų pasaulyje veikiančių vėjo jėgainių galia siekė 337 GW, skelbia leidinys „Windpower Monthly“. skaityti »

SEB: Baltijos šalių mažos ir vidutinės įmonės ieško būdų, kaip nepasiduoti pesimizmui

Baltijos šalių smulkusis ir vidutinis verslas, planuodamas 2015 metus, laikosi nuosaikesnių finansinio augimo planų negu 2014-aisiais. Tačiau, nepaisant įtemptos geopolitinės situacijos, iššūkių euro zonoje ir vidaus rinkose, įmonės įžvelgia galimybių toliau augti. skaityti »

Apdovanoti geriausi ES fondų investicijų Lietuvoje projektai

Finansų ministerijos organizuotų „Europos burės 2014“ apdovanojimų ceremonijoje devyniems sėkmingiausiems ir patraukliausiems ES fondų investicijų Lietuvoje projektams įteiktos „Europos burės 2014“ nugalėtojų statulėlės. skaityti »

„Samsung“ pristatė spausdinimo sprendimus verslo efektyvumui didinti

„Samsung Electronics Co., Ltd.“ pristatė naują A3 formato daugiafunkcį spausdintuvą (MFP) „MultiXpress 7“ (MX7), darbo vietoje užtikrinantį paprastesnį prisijungimą ir didesnį efektyvumą. skaityti »

Lietuva prisijungė prie Europos stabilumo mechanizmo

Lietuvos Respublika tapo devynioliktąja Europos stabilumo mechanizmo (ESM) nare. Lietuva ratifikavo ESM sutartį ir taip įgyja visas ESM narystės teises ir prisiima ESM įsipareigojimus. skaityti »

Vyresnio amžiaus žmones labiausiai pasiekia tradiciniai medijų kanalai

Vyresnio amžiaus, 60-74 m. Lietuvos gyventojai per parą su medijomis praleidžia 8 val. 12 min. Televizija, radijas ir spauda šiuo metu yra daugiausiai vyresnio amžiaus žmonių pasiekiantys medijų kanalai. skaityti »

Mėnuo su euru parodė – valiutos pasikeitimui buvo kruopščiai pasirengta

Sausio 1-ąją Lietuvai prisijungus prie euro zonos, bendroji Europos Sąjungos valiuta per pirmąjį mėnesį ne tik prigijo kaip kasdienė mokėjimo priemonė, bet ir išsklaidė dalies visuomenės baimes. skaityti »

Eurą palankiai vertina 60 proc. lietuvių

Nuo šių metų Lietuvoje įvestą eurą palankiai vertina beveik du trečdaliai šalies gyventojų, rodo naujausia Eurobarometro apklausa. skaityti »