Šių metų pabaigoje Lietuvoje pradės veikti elektroninė jūrų laivų stebėjimo sistema, kurios pagalba bus galima nustatyti kiekvieno Lietuvos teritoriniuose vandenyse plaukiančio laivo buvimo vietą ir taip geriau užtikrinti saugų laivų eismą, kovoti su jūrą teršėjais.
Šių metų pabaigoje Lietuvoje pradės veikti elektroninė jūrų laivų stebėjimo sistema, kurios pagalba bus galima nustatyti kiekvieno Lietuvos teritoriniuose vandenyse plaukiančio laivo buvimo vietą ir taip geriau užtikrinti saugų laivų eismą, kovoti su jūrą teršėjais.
Projektą „Nacionalinės laivų eismo stebėsenos informacinės sistemos sukūrimas ir įdiegimas“ Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų lėšomis įgyvendina Lietuvos saugios laivybos administracija (SLA). Kaip pasakojo SLA Laivų eismo stebėsenos skyriaus vyr. specialistas Valdemaras Ežerskis, projektas inicijuotas vadovaujantis 2009 metais priimta ES direktyva, pagal kurią visos ES pakrančių valstybės narės turi įdiegti nacionalines laivų eismo stebėsenos informacines sistemas (NLESIS), kurios bus sujungtos su Europos tinklu „SafeSeaNet“.
„Lietuva jau dabar gali prisijungti prie laivybą ES teritoriniuose vandenyse kontroliuojančio tinklo ir stebėti jūrų laivų judėjimą kitose šalyse. Tačiau Lietuvoje laivų stebėjimas kol kas vykdomas tik Klaipėdos jūrų uosto akvatorijoje ir jo prieigose. Įgyvendinus projektą matysime visą Lietuvos pakrantę“, - pasakoja V. Ežerskis.
Projekto tikslas - taikant naujausias informacines technologijas bei panaudojant Automatinę laivų identifikavimo sistemą, sukurti bei įdiegti NLESIS, incidento atveju užtikrinsiančią operatyvų informacijos apie laivus, gabenančius pavojingus ir aplinką teršiančius krovinius, perdavimą Lietuvos bei ES šalių greitojo reagavimo tarnyboms. Įgyvendinus projektą bus užtikrinta efektyvi laivų eismo stebėsena Lietuvai priklausančiame Baltijos jūros ruože, įvykus incidentui ar avarijai į juos bus sureaguojama greičiau, todėl turėtų mažėti pavojingų medžiagų ar teršalų patekimo į jūrą pavojus.
„Laivų stebėjimo elektroninė paslauga padės kovoti ir su jūros teršėjais. Dabar, kadangi nematome tikslios laivų buvimo vietos, laivai, kurie tyčia pila teršalus į jūrą dažnai išvengia bausmės. Pradėjus veikti stebėjimo sistemai, turėsime patikimą informaciją apie laivų maršrutus ir pastebėję vandenyje teršalų dėmę galėsime susekti, kuris laivas ją paliko“, - aiškina V. Ežerskis.
Projektas „Nacionalinės laivų eismo stebėsenos informacinės sistemos sukūrimas ir įdiegimas“ įgyvendinamas Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“, kurį administruoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos, lėšomis.