Dr. Jeremy Cox: „Aukštajame moksle reikia sprendimo – siekiame mokyti ar išmokyti“

Publikuota: 2011 m. spalio 28 d. penktadienis

Vis dažniau kalbant apie Lietuvoje vykstančią aukštojo mokslo reformą, pabrėžiama į studentą orientuotų studijų svarba. Bet ką gi tai reiškia? Priešingybė į studentą orientuotam mokymui būtų į dėstytoją orientuotas mokymas. Greičiausiai visi turi patirties, kai būtent pastarasis požiūris labiau tinka procesui aukštajame moksle apibūdinti, įsitikinęs Tuning Educational Structures in World (Tuning) Muzikos ir dailės ekspertas dr. Jeremy Cox. Jo manymu, nereiktų visko supaprastinti ir priešpastatyti šiuo du mokymo būdus vieną prieš kitą, nes tokia požiūrių dichotomija verčia daugelį dėstytojų užimti gynybinę poziciją.

Taigi šiuo metu vykstančio nacionalinio projekto „Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) nacionalinės koncepcijos parengimas: kreditų harmonizavimas ir mokymosi pasiekimais grindžiamų studijų programų metodikos kūrimas bei diegimas“ ekspertas iš Nyderlandų tikino, kad labai svarbu užimti subtilią ir moraliai neutralią poziciją, bandant įdiegti į studentą orientuoto mokymo elementus savo darbo aplinkoje ir tuo pačiu pripažįstant, kad tokie elementai aukštojo mokslo praktikoje egzistavo ilgą laiką. „Mes nekalbame apie balta-juoda arba gera-bloga priešpriešą, o tiesiog siūlome ieškoti tinkamiausių metodų konkrečiai situacijai, galvoti apie tai, ko mokome ir ką išmokome, - sako nuolat įvairius Europos universitetus konsultuojantis menų ekspertas ir čia pat prisimena gyvenimišką situaciją. – Kai mano draugas paprašė vyresniojo sūnaus pamokyti jaunesnįjį važiuoti dviračiu, vyresnysis labai greitai tėčiui pranešė, kad prašymą jau įvykdęs. Kai nuėjo kartu įvertinti, jaunesnysis važiuoti nesugebėjo. Atsakymas buvo paprastas – jis buvo mokomas, bet neišmoko.“

Taigi pasak dr. J. Cox‘o, į studentą orientuotas mokymas reiškia pagalbą studentams atrasti savo mokymosi stilių, suvokti savo motyvaciją bei įgyti efektyvių mokymosi įgūdžių, kurie pravers visą gyvenimą. Perkėlus šį požiūrį į praktiką, tai reikštų, jog dėstytojai turi padėti studentams užsibrėžti pasiekiamus tikslus, skatinti studentus vertinti save ir kolegas, padėti jiems dirbti kartu grupėse ir užtikrinti, jog jie žino, kaip panaudoti visus prieinamus mokymosi išteklius. Taigi mokymasis labiau yra asmeninio tobulėjimo forma, o ne tai, ką dėstytojas gali paskatinti.

„Ši mokymo sistema neleidžia studentų laikyti tiesiog „tuščiomis talpyklomis“ – jie ateina turėdami savo suvokimą. Taip pat reikia nepamiršti ir pripažinti, kad studentai mokosi skirtingais būdais ir turi skirtingus mokymosi stilius. Todėl turėtų būti skatinamas kūrybiškumo ugdymas, o pats mokymasis laikomas aktyviu, dinaminiu procesu,“ – esminius į studentą orientuoto mokymo principus dėsto ekspertas.

Kodėl būtent tai turėtų būti laikoma geru būdu organizuoti studijas, atsako tyrimai analizuojantys, kaip studentai įsisavina žinias priklausomai nuo skirtingų užduočių tipų. Vidutiniai studentų žinių įsisavinimo rodikliai (išdėstyti piramidės principu) rodo, kad skaitymas ir paskaitos atsiduria piramidės viršūnėje ir tepriimama vos 10 ir mažiau procentų. O įsisavinimo piramidės apačioje atsiduria diskusijos (apie 50 proc.), praktinis atlikimas (apie 80 proc.) ir kitų mokymas (apie 90 proc.). 

Todėl dr. J. Cox pripažįsta, kad jam į studentą orientuotos studijos tiesiog labiau priimtinos – jis labai mėgsta mokytis iš studentų, nes tai suteikia galimybių pačiam sužinoti daug naujo. Ekspertas taip pat pabrėžia, jog būtent dėl to negalima pasakyti, kad viena sistema yra gera, o kita – bloga. Tiesiog tai kitokia sistema su grįžtamuoju ryšiu.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Suaugusiųjų švietimo programų ir objektų saugykla – elektroninių mokymosi paslaugų priemonė

Sukurta elektroninio mokymosi informacinė sistema. Jos pagrindu teikiama interaktyvi elektroninio mokymosi paslauga. skaityti »

Klaipėdos universitetas užmegs naujus ryšius su Kroatija

2016 m. birželio 9 dieną Klaipėdos universitete (KU) lankysis Kroatijos Respublikos ambasados Lietuvoje laikinasis reikalų patikėtinis ponas Krešimir Kedmenec bei Kroatijos Respublikos Ekonomikos ministro pavaduotojas Zdeslav Matić. skaityti »

LEU vykdys studijas Kaune ir Šiauliuose

Nuo kitų mokslo metų Lietuvos edukologijos universitetas (LEU) vykdys studijų programas ne tik Vilniuje, bet ir Kaune, Šiauliuose. Kaune bus galima studijuoti ekonomiką ir ikimokyklinį ugdymą, o Šiauliuose – taikomąją sociologiją. skaityti »

Šiaulių universitetas bendradarbiaus su kompanija „Microsoft“

Birželio 2 d. Šiaulių universiteto atstovai susitiko su „Microsoft Lietuva“ generaliniu direktoriumi Ainiu Kavaliausku. skaityti »

Lietuvos trečiojo amžiaus universitetams – garbingas Europos Parlamento apdovanojimas

Šiemet Europos Sąjungos piliečio adovanojimą Europos Parlamentas skyrė Lietuvos trečiojo amžiaus universitetams, kuriuos šiam garbingam apdovanojimui nominavo Europos Parlamento narė Vilija Blinkevičiūtė. skaityti »

Prasidėjo bendrasis priėmimas į aukštąsias mokyklas

Prasidėjo bendrasis priėmimas į Lietuvos universitetus ir kolegijas. Šiemet bendrajame priėmime dalyvauja 42 aukštosios mokyklos. skaityti »

UNESCO Tarptautinis švietimo biuras bendradarbiaus su VDU

Pasaulinis švietimo kompetencijų centras, UNESCO Tarptautinis švietimo biuras (IBE) savo ekspertines žinias nuo šiol aktyviau skleis ir Lietuvoje. skaityti »

LEU pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Nacionaline moksleivių akademija

Lietuvos edukologijos universitetas (LEU) gegužės 31 d. pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Nacionaline moksleivių akademija. skaityti »

Paskelbti Nacionalinės teisės žinių olimpiados nugalėtojai

Gegužės 30 dieną apdovanoti pirmosios moksleivių Nacionalinės teisės žinių olimpiados nugalėtojai. Šiemet olimpiados finale dalyvavo apie keturis šimtus 9-10 ir 11-12 klasių moksleivių iš 70 Lietuvos mokyklų ir gimnazijų. skaityti »

VGTU studentai pagerino Lietuvos rekordą pasauliniame makaronų tiltų čempionate

Vengrijoje vykusiame pasaulio čempionate „World Championship in Spaghetti Bridge Building: RECCS 2016“ Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) studentų komanda „Špikis“ įspūdingai ištaškė savo iš makaronų pastatytą tiltą ir pagerino dar prieš metus jų pačių pasiektą Lietuvos rekordą. skaityti »