Dr. Jeremy Cox: „Aukštajame moksle reikia sprendimo – siekiame mokyti ar išmokyti“

Publikuota: 2011 m. spalio 28 d. penktadienis

Vis dažniau kalbant apie Lietuvoje vykstančią aukštojo mokslo reformą, pabrėžiama į studentą orientuotų studijų svarba. Bet ką gi tai reiškia? Priešingybė į studentą orientuotam mokymui būtų į dėstytoją orientuotas mokymas. Greičiausiai visi turi patirties, kai būtent pastarasis požiūris labiau tinka procesui aukštajame moksle apibūdinti, įsitikinęs Tuning Educational Structures in World (Tuning) Muzikos ir dailės ekspertas dr. Jeremy Cox. Jo manymu, nereiktų visko supaprastinti ir priešpastatyti šiuo du mokymo būdus vieną prieš kitą, nes tokia požiūrių dichotomija verčia daugelį dėstytojų užimti gynybinę poziciją.

Taigi šiuo metu vykstančio nacionalinio projekto „Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) nacionalinės koncepcijos parengimas: kreditų harmonizavimas ir mokymosi pasiekimais grindžiamų studijų programų metodikos kūrimas bei diegimas“ ekspertas iš Nyderlandų tikino, kad labai svarbu užimti subtilią ir moraliai neutralią poziciją, bandant įdiegti į studentą orientuoto mokymo elementus savo darbo aplinkoje ir tuo pačiu pripažįstant, kad tokie elementai aukštojo mokslo praktikoje egzistavo ilgą laiką. „Mes nekalbame apie balta-juoda arba gera-bloga priešpriešą, o tiesiog siūlome ieškoti tinkamiausių metodų konkrečiai situacijai, galvoti apie tai, ko mokome ir ką išmokome, - sako nuolat įvairius Europos universitetus konsultuojantis menų ekspertas ir čia pat prisimena gyvenimišką situaciją. – Kai mano draugas paprašė vyresniojo sūnaus pamokyti jaunesnįjį važiuoti dviračiu, vyresnysis labai greitai tėčiui pranešė, kad prašymą jau įvykdęs. Kai nuėjo kartu įvertinti, jaunesnysis važiuoti nesugebėjo. Atsakymas buvo paprastas – jis buvo mokomas, bet neišmoko.“

Taigi pasak dr. J. Cox‘o, į studentą orientuotas mokymas reiškia pagalbą studentams atrasti savo mokymosi stilių, suvokti savo motyvaciją bei įgyti efektyvių mokymosi įgūdžių, kurie pravers visą gyvenimą. Perkėlus šį požiūrį į praktiką, tai reikštų, jog dėstytojai turi padėti studentams užsibrėžti pasiekiamus tikslus, skatinti studentus vertinti save ir kolegas, padėti jiems dirbti kartu grupėse ir užtikrinti, jog jie žino, kaip panaudoti visus prieinamus mokymosi išteklius. Taigi mokymasis labiau yra asmeninio tobulėjimo forma, o ne tai, ką dėstytojas gali paskatinti.

„Ši mokymo sistema neleidžia studentų laikyti tiesiog „tuščiomis talpyklomis“ – jie ateina turėdami savo suvokimą. Taip pat reikia nepamiršti ir pripažinti, kad studentai mokosi skirtingais būdais ir turi skirtingus mokymosi stilius. Todėl turėtų būti skatinamas kūrybiškumo ugdymas, o pats mokymasis laikomas aktyviu, dinaminiu procesu,“ – esminius į studentą orientuoto mokymo principus dėsto ekspertas.

Kodėl būtent tai turėtų būti laikoma geru būdu organizuoti studijas, atsako tyrimai analizuojantys, kaip studentai įsisavina žinias priklausomai nuo skirtingų užduočių tipų. Vidutiniai studentų žinių įsisavinimo rodikliai (išdėstyti piramidės principu) rodo, kad skaitymas ir paskaitos atsiduria piramidės viršūnėje ir tepriimama vos 10 ir mažiau procentų. O įsisavinimo piramidės apačioje atsiduria diskusijos (apie 50 proc.), praktinis atlikimas (apie 80 proc.) ir kitų mokymas (apie 90 proc.). 

Todėl dr. J. Cox pripažįsta, kad jam į studentą orientuotos studijos tiesiog labiau priimtinos – jis labai mėgsta mokytis iš studentų, nes tai suteikia galimybių pačiam sužinoti daug naujo. Ekspertas taip pat pabrėžia, jog būtent dėl to negalima pasakyti, kad viena sistema yra gera, o kita – bloga. Tiesiog tai kitokia sistema su grįžtamuoju ryšiu.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Būsimam pedagogui – tikslinė stipendija

Abiturientai, nusprendę studijuoti Lietuvos edukologijos universitete (LEU) ir siekti pedagogo karjeros, kartu su puse kitų pažangiausių kurso draugų turės galimybę gauti tikslinę stipendiją – po beveik 116 Eur kiekvieną mėnesį. skaityti »

Baigta vienuolika bendrų Lietuvos–Šveicarijos mokslinių tyrimų projektų

Lietuvos mokslo taryba pristato daugiau kaip trejus metus vykdytų 11 bendrų Lietuvos ir Šveicarijos mokslininkų projektų pasiekimus. skaityti »

LRS Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas pritarė LEU ir VDU jungimuisi

2016 m. gegužės 25 d. Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete buvo svarstomas klausimas dėl Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) ir Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) jungimosi. skaityti »

Didinamas finansavimas doktorantūrai

Siekiant kelti doktorantūros studijų kokybę ir paskatinti gabų jaunimą rinktis mokslininko karjerą didinamas finansavimas doktorantūros studijoms. skaityti »

Lietuvos mokslo ir inovacijų potencialas bus pristatomas Kinijos parodoje

Š.m. gegužės 28 d. – birželio 1 d. mūsų šalies delegacija Kinijos tarptautinėje prekybos ir paslaugų parodoje CIFTIS, kuri vyks Pekine, pristatys Lietuvos mokslo ir inovacijų potencialą bei „Open R&D Lietuva“ tinklo teikiamas paslaugas. skaityti »

Lietuvos mokslininkams – atvira prieiga prie tarptautinių mokslo duomenų bazių

Siekiant Lietuvos mokslą integruoti į europines infrastruktūras, ES lėšomis finansuojama prieiga prie tarptautinių elektroninių mokslo duomenų bazių. skaityti »

Vilniaus universitetas pirmą kartą Lietuvoje rengs alumnams skirtą festivalį

Vilniaus universitetas (VU) birželio 10-12 dienomis rengs pirmąjį Lietuvoje alumnų festivalį, kurio metu kvies visus absolventus prisiminti universiteto istoriją, susipažinti su jame vykdomais pokyčiais ir naujausiomis mokslo inovacijomis. skaityti »

Geriausiu politikos mokslų dėstytoju išrinktas prof. Vitalis Nakrošis

Gegužės 19 d. Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų institute (VU TSPMI) profesoriui Vitaliui Nakrošiui suteiktas tradicinis Professoris Optimi (PO!) titulas. skaityti »

CERN parodos gidė: lankytojus ypač domina ateiviai

Vilniaus universiteto organizuota Europos dalelių fizikos laboratorijos (CERN) paroda „Accelerating Science“ per daugiau nei du mėnesius sulaukė itin didelio ne tik Vilniaus, bet ir visos Lietuvos gyventojų dėmesio. skaityti »

Programavimo specialistų rengimas bus remiamas valstybės

Socialinių mokslų kolegijai konkurso būdu studijų programoje „Programavimas ir multimedija“ studijuojantiems studentams paskirtos 4 tiksliniu būdu finansuojamos studijų vietos. skaityti »