Dr. Jeremy Cox: „Aukštajame moksle reikia sprendimo – siekiame mokyti ar išmokyti“

Publikuota: 2011 m. spalio 28 d. penktadienis

Vis dažniau kalbant apie Lietuvoje vykstančią aukštojo mokslo reformą, pabrėžiama į studentą orientuotų studijų svarba. Bet ką gi tai reiškia? Priešingybė į studentą orientuotam mokymui būtų į dėstytoją orientuotas mokymas. Greičiausiai visi turi patirties, kai būtent pastarasis požiūris labiau tinka procesui aukštajame moksle apibūdinti, įsitikinęs Tuning Educational Structures in World (Tuning) Muzikos ir dailės ekspertas dr. Jeremy Cox. Jo manymu, nereiktų visko supaprastinti ir priešpastatyti šiuo du mokymo būdus vieną prieš kitą, nes tokia požiūrių dichotomija verčia daugelį dėstytojų užimti gynybinę poziciją.

Taigi šiuo metu vykstančio nacionalinio projekto „Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) nacionalinės koncepcijos parengimas: kreditų harmonizavimas ir mokymosi pasiekimais grindžiamų studijų programų metodikos kūrimas bei diegimas“ ekspertas iš Nyderlandų tikino, kad labai svarbu užimti subtilią ir moraliai neutralią poziciją, bandant įdiegti į studentą orientuoto mokymo elementus savo darbo aplinkoje ir tuo pačiu pripažįstant, kad tokie elementai aukštojo mokslo praktikoje egzistavo ilgą laiką. „Mes nekalbame apie balta-juoda arba gera-bloga priešpriešą, o tiesiog siūlome ieškoti tinkamiausių metodų konkrečiai situacijai, galvoti apie tai, ko mokome ir ką išmokome, - sako nuolat įvairius Europos universitetus konsultuojantis menų ekspertas ir čia pat prisimena gyvenimišką situaciją. – Kai mano draugas paprašė vyresniojo sūnaus pamokyti jaunesnįjį važiuoti dviračiu, vyresnysis labai greitai tėčiui pranešė, kad prašymą jau įvykdęs. Kai nuėjo kartu įvertinti, jaunesnysis važiuoti nesugebėjo. Atsakymas buvo paprastas – jis buvo mokomas, bet neišmoko.“

Taigi pasak dr. J. Cox‘o, į studentą orientuotas mokymas reiškia pagalbą studentams atrasti savo mokymosi stilių, suvokti savo motyvaciją bei įgyti efektyvių mokymosi įgūdžių, kurie pravers visą gyvenimą. Perkėlus šį požiūrį į praktiką, tai reikštų, jog dėstytojai turi padėti studentams užsibrėžti pasiekiamus tikslus, skatinti studentus vertinti save ir kolegas, padėti jiems dirbti kartu grupėse ir užtikrinti, jog jie žino, kaip panaudoti visus prieinamus mokymosi išteklius. Taigi mokymasis labiau yra asmeninio tobulėjimo forma, o ne tai, ką dėstytojas gali paskatinti.

„Ši mokymo sistema neleidžia studentų laikyti tiesiog „tuščiomis talpyklomis“ – jie ateina turėdami savo suvokimą. Taip pat reikia nepamiršti ir pripažinti, kad studentai mokosi skirtingais būdais ir turi skirtingus mokymosi stilius. Todėl turėtų būti skatinamas kūrybiškumo ugdymas, o pats mokymasis laikomas aktyviu, dinaminiu procesu,“ – esminius į studentą orientuoto mokymo principus dėsto ekspertas.

Kodėl būtent tai turėtų būti laikoma geru būdu organizuoti studijas, atsako tyrimai analizuojantys, kaip studentai įsisavina žinias priklausomai nuo skirtingų užduočių tipų. Vidutiniai studentų žinių įsisavinimo rodikliai (išdėstyti piramidės principu) rodo, kad skaitymas ir paskaitos atsiduria piramidės viršūnėje ir tepriimama vos 10 ir mažiau procentų. O įsisavinimo piramidės apačioje atsiduria diskusijos (apie 50 proc.), praktinis atlikimas (apie 80 proc.) ir kitų mokymas (apie 90 proc.). 

Todėl dr. J. Cox pripažįsta, kad jam į studentą orientuotos studijos tiesiog labiau priimtinos – jis labai mėgsta mokytis iš studentų, nes tai suteikia galimybių pačiam sužinoti daug naujo. Ekspertas taip pat pabrėžia, jog būtent dėl to negalima pasakyti, kad viena sistema yra gera, o kita – bloga. Tiesiog tai kitokia sistema su grįžtamuoju ryšiu.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Europos kosmoso agentūroje – KTU doktorantė

Kauno technologijos universiteto (KTU) Matematikos ir gamtos mokslų fakulteto Mikrosistemų ir nanotechnologijų mokslo centro (MGF MNMC) doktorantė Nora Šlekienė laimėjo konkursą stažuotei Europos kosmoso agentūroje (EKA). skaityti »

Prezidentė skelbs Bibliotekų metų pradžią

Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė penktadienį, vasario 12 d., Vilniaus universitete paskelbs Bibliotekų metų pradžią. skaityti »

Pasaulio universitetų reitinge – Mykolo Romerio universiteto šuolis

Nacionalinės mokslinių tyrimų tarybos (Consejo Superior de Investigaciones Cientificas – CSIC) įkurta Kibermetrikos laboratorija (Cybermetrics Lab) kas pusmetį atnaujina ir paskelbia pasaulio universitetų reitingą „Webometrics“ pagal universitetų aktyvumą pasauliniame internetiniame tinkle. skaityti »

VU garbės daktaro vardai – už Lietuvos laisvės ir mokslo pažangą

Vasario 11 d. 15 val. Šv. Jonų bažnyčioje bus suteikti Vilniaus universiteto garbės daktaro vardai. Už išskirtinį indėlį į Lietuvos nepriklausomybės įtvirtinimą tarptautinėje erdvėje VU pagerbs Islandijos politiką, ekonomistą ir diplomatą Jóną Baldviną Hannibalssoną. skaityti »

Bibliotekų metais Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka užbaigia pagrindinio pastato rekonstrukciją

2016 metai Lietuvoje skirti bibliotekoms. Šūkiu „Stiprios bibliotekos, stipri visuomenė“ išreiškiama Bibliotekų metų idėja: siekiama bendruomenėse stiprinti bibliotekų identitetą, pristatyti ir populiarinti bibliotekų paslaugas, aktyvinti bendradarbiavimą tarptautiniu mastu, taip pat skatinti skaitymą ir formuoti teigiamą požiūrį į jį. skaityti »

Konkurse „ARTech 2016“ mokiniams duris atvers pusšimtis inžinerinių įmonių

Norėdami padėti moksleiviams atrasti inžineriją, jos grožį, galimybes, technologijų pažangą ir inovacijas, Švietimo ir mokslo ministerija, Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU) ir Lietuvos inžinerinės pramonės asociacija (LINPRA) skelbia konkursą „ARTech 2016“. skaityti »

Saugaus interneto savaitė: saugiai elgtis internete vaikus mokys 35 specialistai

Lietuvos mokyklose prasideda Saugaus interneto savaitė. Jos metu daugiau nei 25 įmonių specialistai vyks į susitikus su moksleiviais, kurių metu pasakos apie saugų bendravimą ir naršymą internete. skaityti »

Didesnis IT studijų finansavimas – galimybė, kurios verslas seniai laukė

Gali būti, kad jau greitai Lietuvos aukštąsias mokyklas paliks vis daugiau studentų, rankose laikančių technologinių mokslų diplomą. skaityti »

Lietuvos edukologijos universitetas organizuoja taupiausio bendrabučio konkursą

Lietuvos edukologijos universitetas (LEU) galvoja apie ateitį ir kviečia bendrabučiuose gyvenančius universiteto studentus dalyvauti taupiausio bendrabučio konkurse. Tai naujas konkurso, vykstančio nuo 2013 metų, etapas. skaityti »

Paaiškėjo geriausiai informatiką išmanantys šalies moksleiviai

Paskutinę sausio dieną surengtas informatikos ir informatinio mąstymo konkurso „Bebras“ II etapas. Jame paaiškėjo geriausieji ir gabiausieji informatikai. skaityti »