Dr. Jeremy Cox: „Aukštajame moksle reikia sprendimo – siekiame mokyti ar išmokyti“

Publikuota: 2011 m. spalio 28 d. penktadienis

Vis dažniau kalbant apie Lietuvoje vykstančią aukštojo mokslo reformą, pabrėžiama į studentą orientuotų studijų svarba. Bet ką gi tai reiškia? Priešingybė į studentą orientuotam mokymui būtų į dėstytoją orientuotas mokymas. Greičiausiai visi turi patirties, kai būtent pastarasis požiūris labiau tinka procesui aukštajame moksle apibūdinti, įsitikinęs Tuning Educational Structures in World (Tuning) Muzikos ir dailės ekspertas dr. Jeremy Cox. Jo manymu, nereiktų visko supaprastinti ir priešpastatyti šiuo du mokymo būdus vieną prieš kitą, nes tokia požiūrių dichotomija verčia daugelį dėstytojų užimti gynybinę poziciją.

Taigi šiuo metu vykstančio nacionalinio projekto „Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) nacionalinės koncepcijos parengimas: kreditų harmonizavimas ir mokymosi pasiekimais grindžiamų studijų programų metodikos kūrimas bei diegimas“ ekspertas iš Nyderlandų tikino, kad labai svarbu užimti subtilią ir moraliai neutralią poziciją, bandant įdiegti į studentą orientuoto mokymo elementus savo darbo aplinkoje ir tuo pačiu pripažįstant, kad tokie elementai aukštojo mokslo praktikoje egzistavo ilgą laiką. „Mes nekalbame apie balta-juoda arba gera-bloga priešpriešą, o tiesiog siūlome ieškoti tinkamiausių metodų konkrečiai situacijai, galvoti apie tai, ko mokome ir ką išmokome, - sako nuolat įvairius Europos universitetus konsultuojantis menų ekspertas ir čia pat prisimena gyvenimišką situaciją. – Kai mano draugas paprašė vyresniojo sūnaus pamokyti jaunesnįjį važiuoti dviračiu, vyresnysis labai greitai tėčiui pranešė, kad prašymą jau įvykdęs. Kai nuėjo kartu įvertinti, jaunesnysis važiuoti nesugebėjo. Atsakymas buvo paprastas – jis buvo mokomas, bet neišmoko.“

Taigi pasak dr. J. Cox‘o, į studentą orientuotas mokymas reiškia pagalbą studentams atrasti savo mokymosi stilių, suvokti savo motyvaciją bei įgyti efektyvių mokymosi įgūdžių, kurie pravers visą gyvenimą. Perkėlus šį požiūrį į praktiką, tai reikštų, jog dėstytojai turi padėti studentams užsibrėžti pasiekiamus tikslus, skatinti studentus vertinti save ir kolegas, padėti jiems dirbti kartu grupėse ir užtikrinti, jog jie žino, kaip panaudoti visus prieinamus mokymosi išteklius. Taigi mokymasis labiau yra asmeninio tobulėjimo forma, o ne tai, ką dėstytojas gali paskatinti.

„Ši mokymo sistema neleidžia studentų laikyti tiesiog „tuščiomis talpyklomis“ – jie ateina turėdami savo suvokimą. Taip pat reikia nepamiršti ir pripažinti, kad studentai mokosi skirtingais būdais ir turi skirtingus mokymosi stilius. Todėl turėtų būti skatinamas kūrybiškumo ugdymas, o pats mokymasis laikomas aktyviu, dinaminiu procesu,“ – esminius į studentą orientuoto mokymo principus dėsto ekspertas.

Kodėl būtent tai turėtų būti laikoma geru būdu organizuoti studijas, atsako tyrimai analizuojantys, kaip studentai įsisavina žinias priklausomai nuo skirtingų užduočių tipų. Vidutiniai studentų žinių įsisavinimo rodikliai (išdėstyti piramidės principu) rodo, kad skaitymas ir paskaitos atsiduria piramidės viršūnėje ir tepriimama vos 10 ir mažiau procentų. O įsisavinimo piramidės apačioje atsiduria diskusijos (apie 50 proc.), praktinis atlikimas (apie 80 proc.) ir kitų mokymas (apie 90 proc.). 

Todėl dr. J. Cox pripažįsta, kad jam į studentą orientuotos studijos tiesiog labiau priimtinos – jis labai mėgsta mokytis iš studentų, nes tai suteikia galimybių pačiam sužinoti daug naujo. Ekspertas taip pat pabrėžia, jog būtent dėl to negalima pasakyti, kad viena sistema yra gera, o kita – bloga. Tiesiog tai kitokia sistema su grįžtamuoju ryšiu.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Duris atvers Vilniaus kolegijos vaikų darželis „Vikutis“

Vasario 11 d. 13 val. Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto Edukacijos centre (Palydovo g. 29, Vilnius) atidaromas kolegijos įsteigtas vaikų darželis „Vikutis“. Tai pirmasis ir kol kas vienintelis darželis, veiksiantis šioje aukštojoje mokykloje. skaityti »

Prasidėjo išankstinis abiturientų priėmimas į aukštąsias mokyklas

Vasario 1 d. prasidėjo išankstinis abiturientų priėmimas į bakalauro studijas. Vienas pirmųjų išankstinius priėmimus Lietuvoje vykdo ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas. skaityti »

Japonijos ambasada organizuoja konkursą Lietuvos mokytojams

Japonijos ambasada skelbia konkursą jauniems (iki 35 metų) mokytojams, kurie norėtų gauti stipendiją ir dalyvauti mokytojų profesinio tobulinimosi programoje Japonijoje. skaityti »

Šiuolaikinėje mokykloje – programavimas nuo pirmos klasės

Pedagogai iš visos Lietuvos savaitę pradėjo piešdami šiuolaikinės mokyklos vizijas. Šalies sostinėje vyko analogų neturinčios skaitmeninių mokymų pedagogams programos „Samsung Mokykla ateičiai“ finalinis renginys. skaityti »

Prasideda nacionalinis moksleivių čempionatas „Makaronų tiltai 2016“

Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU) šiemet vėl kviečia išbandyti jėgas nacionaliniame statybos iš makaronų čempionate „Makaronų tiltai 2016“. Jame gali dalyvauti iš 4 moksleivių suburtos komandos. skaityti »

Aukštosios mokyklos didina minimalius stojamuosius balus

Švietimo ir mokslo ministerija kreipėsi į aukštąsias mokyklas dėl minimalaus stojamojo balo nustatymo 2016 m. priėmimo taisyklėse. skaityti »

LEU vyresniųjų klasių moksleivius kviečia į „Jaunojo pedagogo akademiją“

Lietuvos edukologijos universitetas (LEU) jau trečią kartą kviečia 11–12 klasių moksleivius į „Jaunojo pedagogo akademiją“ (JPA), kurios metu geriau pažins pedagogo profesiją, ugdysis lyderystės, bendravimo, komandinio darbo ir organizavimo įgūdžius. skaityti »

Švietimo ir mokslo ministerijoje pristatytas KTU ir LSMU susijungimo projektas

Iki 2025 metų – tarp 250 geriausiųjų pasaulio universitetų. Tokį tikslą sau kelia Kauno technologijos (KTU) ir Lietuvos sveikatos mokslų (LSMU) universitetai. skaityti »

Projekto „Išmanioji klasė 2016“ prizai – geriausiai rūšiuojančiai Lietuvos mokyklai

Nuo sausio prasideda naujas „Mes rūšiuojam“ projektas, kurio metu daugiausiai naudotų mobiliųjų telefonų bei planšetinių kompiuterių surinkusiai mokyklai bus įrengta išmanioji klasė. skaityti »

Žaidimas „Minecraft“ keliasi į mokyklų klases

Šią vasarą JAV programinės ir techninės įrangos gamintoja „Microsoft“ pristatys specialų populiariojo žaidimo „Minecraft“ leidimą, skirtą švietimui. skaityti »