Įveikti „kietųjų“ mokslų fobiją – misija įmanoma

Publikuota: 2013 m. liepos 14 d. sekmadienis

Kauno technologijos universiteto (KTU) studentams, kamuojamiems „kietųjų“ mokslų fobijų ar akademinių „uodegų“, nevertėtų nuleisti rankų, atsisakyti savo svajonių studijų ir ieškoti lengvesnių kelių.  KTU siūlomos išskirtinės studijų galimybės ne tik gabiems jaunuoliams, bet ir patiriantiems mokymosi sunkumų. Šiais studentais rūpinasi, visokeriopą paramą ir konsultacijas teikia KTU Studentų ugdymo centras (SUC) – pirmasis tokio pobūdžio akademinis centras Lietuvoje. 

Apie studentams kylančių mokymosi sunkumų priežastis, apie KTU teikiamą dalykinę pagalbą, o taip pat apie naujų, efektyvesnių pagalbos formų paieškas kalbėjomės su „kietųjų“ mokslų atstove, matematike, pedagoge–eksperte doc. dr. Vilija Dabrišiene, jau trečius metus vadovaujančia KTU Studentų ugdymo centrui. 

Su kokiomis problemomis dažniausiai susiduria studijuojantys KTU ir kodėl? Galėčiau išskirti dvi pagrindines problemas, kurios sukelia mokymosi sunkumus ar net nesėkmes pirmojo kurso studentams. Pirmoji – nepakankamas mokyklinių žinių bagažas. O jis dažniausiai nepakankamas dėl to, kad moksleivis dešimtoje klasėje, dar gerai nežinodamas savo tikslų, nueina lengvesniu keliu ir nepasirenka tradiciškai sunkesniais laikomų mokomųjų dalykų – informatikos, fizikos, chemijos. Tačiau vėliau, kai jis apsisprendžia studijoms rinktis technologinius, fizinius ar biomedicinos mokslus, susiduria su rimtomis problemomis. 

Pateiksiu keletą pavyzdžių. Patyrinėjus į įvairius fakultetus įstojusių moksleivių brandos atestatus paaiškėjo, kad tik apie 75 proc. fizinius ir technologinius mokslus pasirinkusių moksleivių matematikos valstybinio egzamino įvertinimas yra per 20 proc.; tuo tarpu apie 3–7 proc. šiuos mokslus pasirinkusių moksleivių mokykloje matematiką mokėsi ,,bendruoju“ (,,B“) lygiu. 

Dar prastesnė padėtis su kitais mokomaisiais dalykais. Galime prognozuoti, kad apie 72 proc. mechanikos studijas pasirinkusių jaunuolių turės sunkumų studijuodami, mat informatiką mokykloje jie mokėsi ,,B“ lygiu, o 22 proc. iš viso nesimokė informatikos. Taip pat apie 13 proc. šio fakulteto studentų mokykloje visiškai nesimokė fizikos, 51 proc. visiškai nesimokė chemijos! 

Antroji priežastis, dėl kurios suklumpa net ir tie, kurie rodos turi pakankamai mokyklinių žinių – nemokėjimas mokytis. Ką tik mokyklą baigęs abiturientas dažnai dar neturi pakankamai susiformavusių savarankiško mokymosi įgūdžių. Mokymosi praktika mokykloje ir universitete skiriasi – kontrolės ir priežiūros universitete gerokai mažiau, o pasitikėjimo daugiau. Taigi iš studento tikimasi savikontrolės, gebėjimo savarankiškai organizuoti savo darbą, valdyti laiką. To tenka visiems skubiai išmokti. Kai kam pirmosios pamokos būna gana skaudžios. 

Yra dar kelios grupės studentų, kuriems labai reikalinga visokeriopa pagalba. Pirmiausiai – tai vyresni studentai, grįžę į universiteto suolus tęsti studijas po daugelio metų. Pastaruoju metu KTU daugėja ir studijuojančių užsieniečių. Dėl mokyklinių programų skirtumų įvairiose užsienio šalyse, jiems taip pat gali kilti įvairių keblumų. Tai skatina mus tobulėti, augti, plėstis. 

Apibendrinant šias problemas galima daryti tam tikras išvadas. Kuo anksčiau sudominsime moksleivius fiziniais ir technologiniais mokslais, tuo jiems bus lengviau universitete. O tuo tarpu universitetas turi prisitaikyti prie esamos realybės ir padėti studentams įveikti mokymosi sunkumus. 

Kiekvienas į universitetą priimtas pirmakursis – jau mūsų studentas, todėl ir rūpintis juo turime kaip savu. Ir jei jis nori, deda pastangas, mes turėtume suteikti jam visas galimybes įveikti nesėkmes, mokytis  ir tobulėti. 

Kokie, jūsų manymu, stereotipai ir kokios baimės dažniausiai atgraso moksleivius nuo technologinių studijų ir kodėl? Užsienio literatūroje galima aptikti nemažai straipsnių, analizuojančių tiksliųjų mokslų, dažniausiai matematikos, mokymosi baimes ir jų priežastis.  Deja, ši tema Lietuvoje dar nėra nagrinėta. O tam, kad galėtume tas baimes nors šiek tiek nuraminti, reikėtų jas geriau suprasti. 

Remiantis liaudies pedagogika, tiesiog reikėtų pratinti vaikus nebijoti sunkumų. Juk viskas, kas ko nors verta, pasiekiama nelengvai. 

Kaip KTU padeda esamiems ir būsimiems studentams įveikti savo baimes ir iškylančius mokymosi sunkumus? Pirmojo kurso studentams rudens semestre organizavome išlyginamuosius matematikos, kai kuriuose fakultetuose ir informatikos, fizikos  kursus. Pavasario semestre pagalbą nusprendėme organizuoti šiek tiek kitaip – įrengėme konsultacijų kambarį. Prieš pat Naujuosius Metus aplankytas analogiškas matematinės pagalbos studentams centras Anglijos Loughborough universitete man paliko didžiulį įspūdį ir aš pabandžiau čia sukurti kažką panašaus. Tai ,,drop in“ stiliaus konsultacijos – be išankstinės registracijos, be tvarkaraščio. Sprendei namuose uždavinį, kilo sunkumų – užbėgai ir pasikonsultavai.  Kada nori, kiek nori ir su kuo nori. Tiesiog internete yra skelbiamas šio centro darbo laikas ir konsultuojančių dėstytojų bei studentų savanorių, pavardės. 

Beje, atkreipėme dėmesį, kad kai kurie studentai ateina į šį kambarį ne tik tada, kai reikia pagalbos. Tiesiog, kai aplink visi mokosi, lengviau mokytis ir pačiam. Be to, čia visada gali pasiklausti, jei kas nors neaišku. 

Studentai šiais laikais labai užsiėmę. Ar lengvai randate savanorių, norinčių ir galinčių padėti savo studijų draugams? Išties labai norėčiau pagirti ir pasididžiuoti savo studentais savanoriais. Sausio mėnesį parašiau laišką Sustiprintų studijų grupės (SSG) studentams prašydama pagalbos. Atsirado keturi savanoriai, kurie visą pavasario semestrą 2–4 valandas per savaitę praleisdavo studentų konsultacijų kambaryje konsultuodami visus norinčius. Tai KTU Fundamentaliųjų mokslų fakulteto studentai  – Tadas Telksnys, Pranas Žiaukas  ir Alfonsas Juršėnas, KTU Informatikos fakulteto studentas  Paulius Hakas. Šie studentai savo laisvu laiku atliko tikrai labai svarbų ir reikalingą darbą. Vienkartines konsultacijas teikė ir kai kurie kiti SSG studentai. Tiesiog kartais į mus kreipdavosi koks nors studentas, kuriam prireikdavo pagalbos iš tokio dalyko, kurio konsultacijų neorganizuodavome, pvz., chemijos. Tada kreipdavomės į Chemijos technologijos fakulteto studentą Justiną Balčiūtę, ar kitus. Niekas neatsisakydavo padėti. 

Kita vertus, dirbdami konsultacijų kambaryje susidūrėme ir su tam tikrais nesusipratimais. Kartais studentai nevisiškai supranta, kad mokytis vis tiek turi jie patys. Pasitaikė atvejų, kai ateina studentas į konsultacijų kambarį, padeda dėstytojui ant stalo savo namų darbo užduotis ir taria: ,,Po dviejų valandų sugrįšiu pasiimti išspręstų“. Labai netolygiai ir pasiskirsto studentų srautai – savaitė visiškai tuščia, o kitą savaitę, kai vyksta atsiskaitymai, – didžiulis lankytojų antplūdis. 

Taigi, praėjo pirmasis mūsų konsultacijų kambario darbo pusmetis. Įgijome patirties, pamatėme trūkumus. Mokysimės iš jų ir tobulėsime. 

Kokie studentų atsiliepimai? Ar ši pagalba jiems išties efektyvi? Šį pavasarį matematikos egzamino metu visi pirmakursiai atsakė į mūsų pateiktos anketos klausimus. Kol kas vis dar analizuojame gautus rezultatus, tačiau jau galime įvardyti tam tikras tendencijas. 

Didžioji dauguma dalyvavusių apklausoje teigia, kad mokymosi pagalba jiems yra būtina – ypač mokantis matematikos. Dauguma studentų teigiamai atsiliepė ir apie papildomus „išlyginamuosius“ užsiėmimus, ir apie konsultacijų kambarį. Kaip didelį privalumą visi įvertino galimybę laisvai pasirinkti konsultaciją laiką ir dėstytoją. 

Tačiau apklausa atskleidė ir tam tikrus trūkumus. Vis dar ne visi studentai randa informaciją apie konsultacijas, kai kurie pasigenda didesnio dėstytojų dėmesio, geranoriškumo. Juk paprastai tie, kurie atsilieka nuo savo bendramokslių, išgyvena tam tikrą stresą, jautriau reaguoja į kritiką, nesėkmes. Todėl labai svarbu, kad konsultuojantis dėstytojas būtų geranoriškas ir nepaprastai kantrus. Apibendrinę ir įvertinę visus apklausos rezultatus mes tikrai bandysime savo veiklą tobulinti. 

Šiais metais pasikeitė KTU Studentų ugdymo centro pavadinimas. Ar tai reiškia, kad keičiasi centro veiklos pobūdis? Kas naujo planuojama šiais metais mokslo metais? Planų kitiems mokslo metams tikrai turime. Pirmiausiai, jau rugsėjo mėnesį turi pasirodyti pirmasis matematikos mokomosios medžiagos, skirtos studentų konsultavimui, komplektas. Šiuo metu jį kruopščiai rengia mūsų Universiteto matematikos dėstytojai. 

Kaip žinia, studentams skirti vadovėliai pakankamai sudėtingi, be to, juose tikrai nerasi paprasčiausių dalykų, kuriuos turėjai mokėti dar mokykloje, tačiau užmiršai. Ši mokomoji medžiaga primins viską, net ir – kaip iš 3 atimti 7. Ji rengiama atskirais lapais, po vieną lapą kiekvienai temai. Stengiamasi, kad ji būtų kuo aiškesnė, paprastesnė ir prieinamesnė. Universiteto studentai galės laisvai skaityti šią medžiagą internete, ji bus laisvai prieinama ir studentų konsultavimo kambaryje. 

Vėliau planuojama rengti ir kitų mokomųjų dalykų pagalbinę mokomąją medžiagą. Norėtume pritraukti daugiau konsultantų–savanorių, labiau bendradarbiauti su studentų atstovybėmis, gerinti informacijos pirmakursiams sklaidą. Dar nevisiškai apsisprendėme dėl pagalbos formų rudens semestru, mat jų pasirinkimas tiesiogiai priklausys nuo jau minėtos anketinės apklausos rezultatų. Bet kuriuo atveju pagalba bus. Ir laukiame visų, kuriems ši pagalba reikalinga. Visada galima rasti išeitį iš bet kokios situacijos.

Šaltinis: universiteto naujienos
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

MRU dalyvaus Vilniaus knygų mugėje

Mykolo Romerio universitetas vasario 19–22 dienomis dalyvaus Vilniaus knygų mugėje ir kvies aplankyti MRU Leidybos stendą 3 parodų salėje Lietuvos parodų centre „Litexpo“. skaityti »

Lietuvos bankas kviečia moksleivius papasakoti savo kišenpinigių istoriją

Artėjant Vaikų finansinio švietimo savaitei, Lietuvos bankas skelbia kūrybinį konkursą moksleiviams „Mano kišenpinigių istorija“. Vaikai kviečiami dalytis savo patirtimi, ką galima nuveikti sumaniai taupant kišenpinigius. skaityti »

Popieriniai dienynai – nykstanti rūšis

Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, beveik 86 % Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų nebenaudoja popierinių dienynų. Todėl galima drąsiai teigti, kad informacinės technologijos yra neatsiejama moderniosios mokyklos dalis. skaityti »

Vilniaus universiteto rektoriaus posto siekia šeši kandidatai

Vilniaus universiteto Centrinėje rinkimų komisijoje buvo užregistruoti šeši asmenys, norintys eiti didžiausio Lietuvos universiteto rektoriaus pareigas. skaityti »

KTU magistro programa „Edukacinės technologijos“ gavo tarptautinį įvertinimą

Kauno technologijos universiteto (KTU) magistro studijų programa „Edukacinės technologijos“ tarptautinio vertinimo metu gavo patį aukščiausią įvertinimą – surinko 24 balus iš tiek pat galimų. skaityti »

Prasidėjo mokymosi, žinių ir karjeros planavimo paroda „Studijos 2015“

Vasario 5–7 d. LITEXPO parodų centre Vilniuje moksleivių laukia tradicinė mokymosi, žinių ir karjeros planavimo paroda „Studijos 2015“. Ją atidarė Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas Vydas Gedvilas bei švietimo ir mokslo ministras prof. Dainius Pavalkis. skaityti »

Garsūs žmonės teigia – studijuoti tikrai verta

Lietuvos parodų ir kongresų centre LITEXPO atsidaro tarptautinė paroda „Studijos“. Trylika metų organizuojama paroda siekia supažindinti su studijomis Lietuvoje ir užsienyje, su reikalingiausiomis ir naujausiomis profesijomis, su karjeros ir verslo perspektyvomis, su stažuotėmis ir savanoryste. skaityti »

LEU Lietuvos universitetų rektoriai diskutavo dėl atsakingesnio abiturientų požiūrio dėl studijų pasirinkimo

Kol moksleiviai „Aukštųjų mokyklų mugėje 2015“ domėjosi, kurią aukštąją mokyklą rinktis, š. m. sausio mėn. 30 d. Vilniuje, Lietuvos edukologijos universitete (LEU), vyko Lietuvos universitetų rektorių konferencijos (LURK) posėdis. skaityti »

VGTU taps žaliuoju universitetu

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Senatas patvirtino Žaliojo universiteto koncepciją, kuria siekiama prisidėti prie darnios visuomenės plėtros modernizuojant ir plėtojant turimos bei planuojamos infrastruktūros valdymą bei skiriant ypatingą dėmesį atsakingam ir racionaliam gamtinių išteklių naudojimui. skaityti »

Savo jėgas informacinių technologijų studentai išbandė robotikos srityje

Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto (MIF) informacinių technologijų antro kurso studentai, padedami dėstytojo Lino Būtėno, sukonstravo ir suprogramavo robotą platformą, mokančią priimti sprendimus. skaityti »