„Laboratorija – tai nebūtinai tik mėgintuvėlių ir mokslinės įrangos „prikimšta“ patalpa. Visų pirma, tai vieta, kurioje laukiamos naujos idėjos, atliekami įvairūs tyrimai, bandymai.
„Laboratorija – tai nebūtinai tik mėgintuvėlių ir mokslinės įrangos „prikimšta“ patalpa. Visų pirma, tai vieta, kurioje laukiamos naujos idėjos, atliekami įvairūs tyrimai, bandymai. Todėl ir naujasis dėstytojų edukacijai skirtas KTU centras yra simboliškai pavadintas „EDU_Lab“ (išvertus iš anglų kalbos – ugdymo laboratorija, – red. past.)“, – sako Kauno technologijos universitete (KTU) kuriamos „EDU_Lab“ kūrėjai.
Projekto viziją pristatantys mentoriai pabrėžia, kad KTU „EDU_Lab“ – tai nauja erdvė eksperimentuoti ir tobulėti tiek jiems patiems, tiek dėstytojams.
Į mokymo, mokymosi ir dėstymo meno laboratoriją susibūrė aktyvūs, motyvuoti, siekiantys pažangos dėstytojai iš trijų KTU fakultetų: Marija Sabaliauskienė, Audronė Daubarienė, Jurgita Barynienė, Gintarė Edintaitė, Audronė Gedžiūtė ir Raimunda Česonienė iš Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (SHMMF), Asta Daunorienė iš Ekonomikos ir verslo fakulteto (EVF), Ramūnas Kubiliūnas iš Informatikos fakulteto (IF) ir profesionalus praktinių mokymų lektorius Andrejus Račkovskis.
Modernios didaktikos grupė rengs konsultacijas, padės dėstytojams kaupti naujausias žinias apie dėstymą, iš naujo atrasti tai, kas buvo primišta per ilgametę dėstymo praktiką, skatins dalintis gerąja patirtimi, vykdys praktinius užsiėmimus. Visa tai mentorių komanda sieks daryti kartu su dėstytojais, dalyvausiančiais KTU „EDU_Lab“ veiklose.
Daugiau nei informacijos pateikėjas
Paklausus, kodėl prisijungė prie KTU „EDU_Lab“ projekto, dėstytojų mentoriai vieningai atsakė, jog kilo poreikis atsinaujinti patiems, kaip specialistams. Iš naujo atgaivinti dėstymo įgūdžius itin svarbu ir siekiant didinti studentų motyvaciją.
KTU „EDU_Lab“ vadovės Nijolės Putrienės įsitikinimu, šiandieninis studentas nori greito rezultato, jis turi matyti savo įgyjamų žinių naudą čia ir dabar. „Tai turėtų suprasti ir dėstytojas. Jeigu dėstytojas save matys tik taip informacijos pateikėją, jis tikrai nebus įdomus studentams“, – sakė N. Putrienė.
Šiandieninis dėstytojas turi būti studentų vedlys, mentorius ir patarėjas tam, kad studentai nepasiklystų informacijos vandenyne. Studentams reikia labai konkrečių pavyzdžių iš kasdieninio gyvenimo ir to, kas jiems aktualu.
Atspirties taškas pradedantiesiems
Didžioji dalis universitetuose dirbančių dėstytojų šio amato studijų metais mokėsi iš savo dėstytojų.
„Patiems jauniausiems dėstytojams KTU „EDU_Lab“ įgytos naujos žinios pasitarnaus pradėjus keliauti į auditorijas. Dalinimasis gerąja patirtimi ir pasiteisinusiais dėstymo metodais sukuria didelę pridėtinę vertę dėstymo procese“, – įsitikinusi lektorė Jurgita Barynienė.
Kolegei antrino ir Gintarė Edintaitė, kurios nuomone, KTU „EDU_Lab“ kursų metu jaunieji dėstytojai gaus gerus dėstymo pagrindus, nuo kurių atsispyrus galės tobulėti ir toliau.
„Labai svarbu yra dalintis: patirtimi, idėjomis, netgi baimėmis. Bendras daug patirties sukaupusių dėstytojų, mokslininkų ir pradedančiųjų dėstytojų indėlis lemia geresnę dėstymo kokybę“, – neabejoja G. Edintaitė.
Modernus dėstymas
Kartu su besikeičiančiomis aplinkos tendencijomis turi keistis ir dėstytojas, integruojantis savo veikloje ne tik gilias profesines žinias, bet ir šiuolaikiškus darbo metodus.
Mentorės Astos Daunorienės teigimu, KTU „EDU_Lab“ projektas suteikia galimybę giliau pažvelgti į mokymo ir mokymosi procesą, suprasti pagrindinių veiksnių sąsajas bei į kasdienę dėstymo praktiką integruoti naujų idėjų.
Pasak jos, dalyvavimas projekte suteikia galimybę ne tik sužinoti kažką naujo, bet ir prisiminti gerai žinomus dalykus, tarsi padėtus į šalį ir ten užsilikusius.
Teorija – praktikoje
KTU „EDU_Lab“ mentorė Audronė Gedžiūtė akcentuoja tai, jog projektas į vieną bendrą tašką suveda teoriją ir praktiką. „Studijų programų aprašai, pedagoginės teorijos yra viena, dėstymo realijos – visai kas kita. Dėl to, susibūrimas į vieną bendrą erdvę ir pasidalinimas savo kasdiene patirtimi bei įžvalgomis padeda išspręsti problemas, itin aktualias dėstytojo darbe. Kartais paaiškėja, kad tai, ką pasiliekame kaip „paraštinę“ veiklą, iš tikrųjų turi būti mūsų veiklos ašis ir nuo to turime pradėti“, – teigė A. Gedžiūtė.
Tai, jog modernios didaktikos projektu siekiama aiškaus teorijos įgyvendinimo praktikoje patvirtina ir KTU „EDU_Lab“ vadovė N. Putrienė. Pasak jos, edukologijos mokslo teorija projekto veiklose pateikiama per praktinius pavyzdžius.
„Mokymų turinį kuria ne tik dėstytojų mentoriai, bet ir kiekvienas mokymų dalyvis. Kiekvienas dėstytojas, apsilankęs šioje unikalioje erdvėje, kurioje bus ugdomos jų didaktinės kompetencijos, pasisems to, kas aktualu ir reikalinga konkrečiai jam“, – apie būsimą KTU „EDU_Lab“ projekto „pelną“ kalbėjo jo vadovė N. Putrienė.
Dėstytojai iš šių mokymų išeis patobulinę savo modulius, atradę naujų dėstymo metodų, apmąstę, kaip galėtų ir turėtų vertinti studentų mokymąsi.