Lietuvos studentai dėl darbo keistų gyvenamąją vietą

Publikuota: 2013 m. gruodžio 23 d. pirmadienis

Dėl gerų darbinės karjeros perspektyvų ir atlyginimo, Lietuvos studentai ryžtųsi keisti gyvenamąją vietą. Tai atskleidė Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkų atliktas tyrimas „Akademinio jaunimo judumas darbo tikslais“. Tyrėjų teigimu, būtent darbinis mobilumas suteikia jauniems žmonėms šansą sėkmingai įsilieti į darbo rinką ir joje išsilaikyti. Tačiau jis taip pat skatina protų nutekėjimą į užsienį.

Tyrimą atlikę KTU Vadybos ir administravimo fakulteto darbuotojai ieškojo atsakymų į kol kas per mažai dėmesio sulaukiančius klausimus: ar Lietuvos akademinis jaunimas linkęs judėti įkandin darbo vietų? Kokios jų judumo kryptys? Kokios priežastys skatina akademinį jaunimą judėti darbo tikslais?

Tyrimo metu buvo apklausti baigiamųjų kursų universitetų ir kolegijų studentai, kurie studijų metais dirbo sezoninį arba nuolatinį darbą Lietuvoje ar užsienio šalyse.

Judumas – galimybė įsitvirtinti darbo rinkoje

Užimtumas yra vienas iš svarbiausių jaunų asmenybių tobulėjimą lemiančių veiksnių. Tačiau pastaruoju metu vis dažniau kalbama apie nepalankią jaunimo padėtį darbo rinkoje, kuri užkerta kelią darbo rinkos dalyvių atsinaujinimui, didina disbalansą tarp pasiūlos ir paklausos, stabdo darnios ir inovatyvios visuomenės vystymąsi.

Šios negatyvios įžvalgos ir įvairūs scenarijai ne tik Europos Sąjungoje, bet ir Lietuvoje formuluoja esminius tikslus – būtinybę stiprinti jaunimo integraciją į darbo rinką bei didinti jų judumo galimybes. Būtent judumas darbo tikslais suteikia jaunimui šansą įsilieti į darbo rinką ir joje išsilaikyti.

Analizuojant aukštojo mokslo internacionalizaciją ir besikeičiančią tarptautinę rinką, judumas studijų procese tampa svarbia universitetų ir kolegijų studijų programų dalimi, pabrėžiančia pridėtinę vertę ne tik aukštosioms mokykloms, bet ir ypač patiems studentams, ugdant globaliai darbo rinkai būtinas kompetencijas.

„Visgi, pasigendama kompleksinių akademinio jaunimo užimtumo didinimo priemonių ir jų geografinio bei profesinio judumo tyrimų“, – teigia KTU Vadybos ir administravimo fakulteto docentė dr. Nida Kvedaraitė.

Išvažiuoja ir edukaciniais, ir darbiniais tikslais

Jos vadovaujama KTU mokslininkų grupė 2013 m. atliko tyrimą „Akademinio jaunimo judumo darbo tikslais tyrimas“, kurį pagal nacionalinę mokslo programą „Socialiniai iššūkiai nacionaliniam saugumui“ finansavo Lietuvos mokslo taryba.

N. Kvedaraitės teigimu, projekto tema pasirinkta neatsitiktinai – ją sąlygojo ankstesni jos ir kolegų atlikti tyrimai, atskleidę akademinio jaunimo ketinimus judėti edukaciniais, o ypač darbo tikslais Europos Sąjungos erdvėje.

Tai paskatino labiau įsigilinti į studentų ketinimų judėti darbo tikslais priežastis bei ieškoti novatoriškų sprendimų, siekiant padėti įsitraukti šiai socialinės grupei į nacionalinę darbo rinką, verslą bei kitas užimtumo formas.

Vilioja karjera ir didesnis uždarbis

Tyrimas parodė, jog daugiau nei pusė apklaustųjų (63 proc.) judėjo darbo tikslais. Iš jų 40 proc. respondentų buvo išvykę dirbti į kitą Lietuvos miestą ir/ar rajoną, o 22 proc. – į užsienio šalis.

Populiariausios užsienio darbo rinkos: Jungtinė Karalystė, Norvegija, Danija ir Vokietija. Nustatyta, jog minėtose užsienio šalyse didžioji dalis Lietuvos aukštųjų mokyklų auklėtinių buvo samdomi darbuotojai (71 proc.) ir dirbo nekvalifikuotą darbą (62 proc.).

„Akademinį jaunimą judėti darbo tikslais į užsienį labiausiai skatina profesiniai motyvai (karjeros perspektyvos) bei didesnis uždarbis. Be to, jų išvykimui neretai įtakos turi artimiausia aplinka – šeimos nariai“, - analizavo N. Kvedaraitė.

Tiriant studentų judumą Lietuvos darbo rinkoje, pastebėta, kad vis dar išlieka didelė regionų diferenciacija: studentai dirbti judėjo iš rajonų į didžiuosius miestus – Kauną, Vilnių ir Klaipėdą. Tokį jų apsisprendimą dažniausiai lėmė gautas patrauklus darbo pasiūlymas.

Protų nutekėjimo grėsmė

Vienas iš svarbiausių studentų judumą skatinančių veiksnių yra pasitenkinimas darbu, kuris sąlygoja jų pozityvų požiūrį į darbą ir poreikių patenkinimą. Nepasitenkinimas darbu sukelia neigiamas pasekmes: emocinį nestabilumą, saugumo jausmo praradimą, nekokybišką darbą.

Tyrimas atskleidė, kad į užsienio šalis išvykę dirbti studentai buvo labiau patenkinti gaunamu atlygiu už darbą palyginti su dirbančiais Lietuvoje. Darbo aplinką ir darbo pobūdį jaunimas vertino palankiai tiek nacionalinėje, tiek tarptautinėje darbo rinkoje.

KTU mokslininkai pabrėžia, kad akademinio jaunimo judumas darbo tikslais negali būti vertinamas vienareikšmiai. Viena vertus, jis suteikia aukštųjų mokyklų studentams galimybes pasisemti naujų žinių, įgyti įgūdžių ir praplėsti akiratį. Kita vertus, judumas kelia protų nutekėjimo ir praradimo grėsmę nacionaliniu mastu.

Siekiant to išvengti, svarbu inicijuoti dialogą tarp švietimo sistemos ir darbo rinkos atstovų bei ieškoti novatoriškų sprendimų, padedančių akademiniam jaunimui įsitraukti į nacionalinę darbo rinką.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

Populiariausi straipsniai

Inovatyvūs mokymo metodai: mokytojams pamokose siūlys pasitelkti vaizdo žaidimus

Vaizdo žaidimai gali būti ne tik laisvalaikio praleidimo forma, bet ir puiki mokymosi priemonė. skaityti »

Ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų

Novatorius fizikas S. Tamulevičius teigia, kad ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų, kurių ištekliai gamtoje mažėja. skaityti »

Penkios specialybės, kurių Lietuvos darbdaviai ieško dažniausiai

IT specialistus personalo atrankos ekspertai išskiria kaip pačius geidžiamiausius darbo rinkoje. skaityti »

Mokiniai sprendžia: kas svarbiausia kuriant ateities Europos Sąjungą?

Rusijos agresija, pabėgėlių krizė, teroristiniai išpuoliai – šie klausimai aktualūs ne tik ES politikos ekspertams, bet ir mokiniams. skaityti »

MITA patvirtino finansavimą 16 naujų projektų: bus kuriamos perspektyvios technologijos

Išmani apykaklė, apsauganti nuo nuskendimo, gintaro gaminių klasifikatorius, saulės kolektorius mažaenerginiams pastatams, sveikatos dienoraštis, mobili 12V baterija, antenų sistema nanopalydovams, plataus ruožo radaro prototipas – tai tik keletą inovacijų, kurios Lietuvoje bus vystomos 2018 metais. skaityti »

Skelbiama nauja atranka į programą „Renkuosi mokyti!“

Projektas „Renkuosi mokyti – mokyklų kaitai!“ skelbia naują mokyklų ir „Renkuosi mokyti!“ mokytojų atranką. skaityti »

Planuojama pertvarkyti vaikų socializacijos centrus

Per kelis ateinančius metus planuojama iš esmės pertvarkyti vaikų socializacijos centrus, sukuriant šiuolaikiškas įstaigas, kuriose būtų stiprinami socialiniai vaikų įgūdžiai. skaityti »

Ko galėtume pasimokyti iš Suomijos švietimo sistemos?

Suomijos švietimo sistema yra dažnai pateikiama kaip pavyzdys, kuriuo turėtų sekti kiekviena valstybė. skaityti »

XXI amžiaus švietimo sistema turi remtis kūrybiškumo ir atvirumo nesėkmei idėjomis

Mokyklos šiais laikais turi diegti ne tik konkrečios srities žinias, bet ir kūrybiškumą, plačias pažiūras, smalsumą. skaityti »

Programuotojai – pradinių klasių moksleiviai?

Programavimo specialistai įsitikinę, kad mokyti programavimo vaikus būtų tikslinga jau pradinėse klasėse. skaityti »