Mokslininko kelias – sunkus darbas ir laisvė mąstyti

Publikuota: 2013 m. balandžio 8 d. pirmadienis

Paslapčių ir atradimų kupinas mokslo pasaulis bent truputį pažįstamas kiekvienam – į jį duris mums praveria mokykla, vėliau plačiau jas atverti kviečia kitos mūsų pasirinktos ugdymo įstaigos. Tačiau mokslininko keliu eiti išdrįsta toli gražu ne dažnas. Apie tai, koks tas kelias ir mokslininko darbas bei dalia, kalbamės su Vilniuje, Socialinių mokslų kolegijoje, šiuo metu dėstytojaujančiu Mantu Valužiu (35 m.).

Trumpai papasakokite apie savo kelią į mokslo pasaulį. Kaip susidomėjote mokslu? O gal tai buvo vaikystės svajonė?

Tiesiog mokykloje sekėsi gerai mokytis, ir buvo sudėtinga išsirinkti, ką studijuoti toliau. Būti mokslininku taip pat buvo viena iš vaikystės (nors ir ne iki galo „išsikristalizavusių“) svajonių. Po ilgų svarstymų pasirinkau matematikos studijas Vilniaus universitete. Studijos buvo sunkios, bet tuo labiausiai ir traukė. Gal tai neatneša greitos materialinės naudos, tačiau bendražmogiškąja prasme davė tikrai daugiau nei kitų (pvz., socialinių mokslų) studijos Lietuvoje, nors ir nesinori sakyti, kad viena mokslo sritis savaime kažkuo geresnė už kitą.

Ką studijavote vėliau?

Teko studijuoti Prancūzijos La Rochelle universitete matematikos taikymus socialiniuose moksluose, ir tai, ko gero, galutinai nulėmė mano polinkį į matematikos taikymus finansų moksle bei kitose ekonomikos srityse. Po magistrantūros studijų neapleido jausmas, kad vis dar beveik nieko nemoku, ir jaučiau didelį poreikį studijuoti toliau. Apie galimybes pasirinkti kitas mokslo disciplinas net nesvarsčiau – matematikos universalumas ir suvokimas, kad būtent ši disciplina labiausiai priartina žmones prie mokslo, traukė gilintis toliau. Į doktorantūrą Vilniaus universitete stojau vėlgi neturėdamas itin aiškios svajonės, bet tiesiog suprasdamas, jog tuo metu pasitaikiusi galimybė vėliau gali ir nebeatsirasti. Tačiau pagrindinė mintis, kuri labiausiai motyvavo, ir buvo „Noriu bandyti savo jėgas doktorantūroje, kad, to nepadaręs, vėliau nepriekaištaučiau sau, kad nebandžiau“. Kita vertus, buvo nemažai noro tiesiog įsigilinti į įdomią sritį ir pasinaudoti šia galimybe. Kita vertus, taip pat žavėjo ir studijuojant sutiktų dėstytojų profesionalumas. Baigęs doktorantūros studijas, dar turėjau galimybę stažuotis Swiss Banking Institute University of Zurich, su kurio mokslininkais ir toliau palaikau ryšius. Nors laikui bėgant dėl pašalinių veiklų darosi vis sudėtingiau, tačiau norisi ir toliau palaikyti tuos bendrus moksliniais interesais pagrįstus ryšius.

Ką dėstote studentams? Koks apskritai yra Jūsų, kaip mokslo žmogaus, susidomėjimo objektas?

Šuo metu – finansų matematiką, anksčiau – tikimybių teoriją ir matematinę statistiką, matematinę analizę, diskrečiąją matematiką. Pasirinkdamas disertacijos temą išsirinkau kredito riziką. Nors susiduriu su sudėtingais uždaviniais, tačiau vėlgi buvo įdomu patirti matematikos universalumą – galimybę pritaikyti gautus rezultatus ne vien tik sprendžiant uždavinius, susijusius su kredito rizikos vertinimu, bet ir suvokti, koks yra ar galėtų būti platus jos pritaikomumas kitose srityse.

Mano susidomėjimą labiausiai lemia supratimas, kad šios disciplinos yra naudingos socialiniame visuomenės gyvenime: neįsivaizduoju, kaip galima dirbti banke ir nemokėti skaičiuoti pinigų, kaip, siekdamas kokybiškai išanalizuoti kokią nors verslo problemą, verslininkas gali neatlikti tyrimų (ar jų neužsisakyti) remdamasis statistiniais duomenimis ir pan. Kita vertus, manau, kad įdomus ir „mokslas dėl mokslo“ – neapleidžia įsitikinimas, kad tik laiko klausimas, kada gauti rezultatai galėtų būti pritaikomi, jei to nėra čia ir dabar.

Mane taip pat domina amžinos problemos, susijusios su įvairių ekonominiame gyvenime vykstančių procesų prognozavimu, ir paties proceso analizė: analizuoti, kaip analizuoja ir mąsto kiti žmonės, ieškoti efektyvių metodų. Tuos dalykus teko studijuoti ir juose įžvelgiu konkrečią naudą. Tik problema yra susijusi su netikrumu, ar jie rastų deramą atgarsį tarp studentų (ir potencialių darbdavių), bet čia jau mentaliteto, neįsigilinimo ir provincialumo nulemtos problemos.

Perteikti mokslo žinias jaunajai kartai ir skatinti juos mokytis – tai tarsi kvietimas į mokslo pasaulį. Kaip, Jūsų nuomone, sudominti jaunus žmones mokslu?

Nelinksmame lietuviškame komercializuotame studijų kontekste dėstytojas vis dėlto dar turi galimybę užmegzti asmeninį ryšį su studentu, kuriam rūpi ne tik „nusipirkti diplomą“ – ir tai yra pagrindinė galimybė, leidžianti padėti studentui. Nesvarbu, kokioje srityje ir kokiu lygiu, bet, jei tik pastebima studento iniciatyva, reikia stengtis būtinai ją puoselėti ir palaikyti – visa tai palydint nuosekliu darbu galima tikėtis gal ir ne mokslinių aukštumų, bet bent jau išugdyti sąmoningą asmenybę, kuriai rūpėtų mokslinė pažanga. Dar esu pastebėjęs, kad studentai susidomi dėstytoju, kai sužino, kad jis vyksta stažuotis kur nors į užsienio universitetą. Be abejo, tai dar viena motyvacinė „užkabinimo“ priemonė dėstytojui siekiant sudominti jaunus žmones moksline veikla.

Kartais pradedu abejoti, ar mokslo ir studijų turinio komercializacija iš tikro papildomai motyvuoja tuos studentus, kuriuos tokie dalykai savaime turėtų motyvuoti, t. y. kurie savaime tuo domisi. Kitas dalykas – abejoju, ar tos pastangos sudominti kitus tikrai duotų kokių nors būtent moksline prasme apčiuopiamų vaisių – galima tik populiarinti ir tik paprastai supažindinti bei sudominti. Tiesiog jauni žmonės natūraliai yra imlūs ir smalsūs, tik klausimas kitas, ar norint gilintis toliau į mokslines disciplinas, kai nebeužtenka vien tik „greito pasvarstymo“, o atsiranda didžiulis poreikis daug ir kryptingai dirbti, išlieka tų tikrai besidominčių. Jei lieka – tuomet tampa tiesesnis kelias į „moksliškesnius“ ieškojimus ir tolimesnį tobulėjimą.

„Tikro mokslininko“ kelias yra veikla, lydima gausaus darbo, tačiau vienas iš didžiausių jo pranašumų – laisvė mąstyti ir gana didelė laisvė planuoti savo darbo laiką. Be abejo, tai domina tuos žmones, kuriems šios vertybės yra itin svarbios. Kita vertus, mokslinė veikla tikrai yra išskirtinė ir ne kiekvienam prieinama, todėl laikui bėgant atsiranda galimybė pažinti studijuojančius žmones ir atsirinkti, ką būtų galima siūlyti toliau siekiant jiems padėti.

Esu susidūręs tik su pavieniais atvejais, kai studentai teiravosi apie mokslininko veiklą. Kita vertus, tarp savo jaunų kolegų esu pastebėjęs polinkį į mokslus, tačiau kartais juos riboja supratimas, kad tai užima daug laiko, neužtikrina pakankamos finansinės apsaugos, ir dėl to priverčia dairytis savo galimybių realizavimo kitose veiklos srityse.

Šiaip visada atsiranda talentingų jaunų žmonių, ir dalis iš jų tikrai yra linkusi rinktis mokslininko kelią. Tokiems žmonėms belieka tik padėti, visa kita jie susikurs patys. Kita vertus, jei realybė Lietuvoje (kuri ne visada tokia jau nyki) ir nėra pati palankiausia mokslui pasaulyje, atsiradusios galimybės pasiekti tarptautinę erdvę ir susirasti savo vietą tikrai yra itin viliojančios jauniems žmonėms, o šiais laikais yra užtektinai galimybių neatitrūkti nuo namų, jei to nesinori.

Mokslininkas Lietuvoje ir kitose, labiau išsivysčiusiose, šalyse. Kokius skirtumus pastebite?

Kiek esu susidūręs, negaliu teigti, kad Lietuvoje mokslininko veikla nevertinama. Tiesa, finansiškai dažniausiai nepakankamai, bet taip yra daugelyje sričių. Labiau liūdina netvarka. Lietuvos mokslo ir studijų sistemoje (ypač tokioje svarbioje kaip socialinių mokslų) bei supratimas, kad pažangios permainos dar ilgai neateis. Šis faktas gerokai labiau varo į neviltį nei finansavimo trūkumas.

Ko gero, mano pastebėtas didžiausias skirtumas yra susijęs žmogaus laisvės suvokimu. Kiek susidūriau studijuodamas užsienio šalyse, neteko girdėti apie dėstytojo ar mokslininko lojalumą, o Lietuvoje tai tapo vienu iš svarbesnių dėstytojo „kokybės“ ir vertės matu. Darosi liūdna suvokiant, kad tiesiog laisvas ir mąstantis žmogus nėra toks reikalingas. Kita vertus, deja, tai nestebina.

Ačiū už pokalbį.

Šaltinis: penki.lt
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Vilniaus universitetas laukia pusantro tūkstančio archeologų

Vilniaus universitete (VU) rugpjūčio 31–rugsėjo 4 d. vyks Europos archeologų asociacijos kongresas. skaityti »

SMK įgyvendina projektą Afrikoje

Š. m. rugpjūčio 08–12 d. Socialinių mokslų kolegijos Tarptautinių studijų vadovas Marius Zalieckas, strateginės plėtros vadovė Reda Mikalauskaitė bei projekto „Atrask save“ jaunimo garantijų iniciatyvos koordinatorė Inga Kulikauskė vedė mokymus Ganos, Ugandos bei Kenijos jaunimo darbuotojams apie karjeros konsultavimo paslaugų teikimą vietiniam jaunimui. skaityti »

Profesines mokyklas jau pasirinko tūkstančiu daugiau jaunuolių nei pernai

Auga besirenkančių profesines mokyklas skaičius: rugpjūčio vidurio duomenimis, šiemet mokymąsi profesinėse mokyklose jau yra pasirinkę 14,3 tūkst. mokinių, t. y. sulaukta per tūkstantį arba 7 proc. daugiau priėmimo prašymų nei pernai tuo pat metu. skaityti »

Rugsėjo pirmajai artėjant: programėlės padėsiančios greičiau sugrįžti į mokslus

Programos „Samsung Mokykla ateičiai“ kūrėjai moksleiviams rekomenduoja nemokamas edukacines programėles. skaityti »

VDU studentėms – vardinės „Thermo Fisher Scientific“ stipendijos

Stipendijos tikslas – gabius bei motyvuotus VDU studentus, studijuojančius su biotechnologijomis ar UAB „Thermo Fisher Scientific Baltics“ veikla susijusius mokslus ir kryptingai gilinančius šių sričių žinias, skatinti dalyvauti moksliniuose tyrimuose ir siekti karjeros. skaityti »

Mokyklose populiarėjančios elektroninės pratybos lengvina vaikų kuprines

Elektroninių pratybų kūrėjai skaičiuoja, kad šiemet Lietuvoje elektronines pratybas naudos 4 kartus daugiau mokyklų, nei praėjusiais mokslo metais. Prekybininkai pastebi, kad mokymosi skaitmenizavimas daro įtaką ir apsipirkimui prieš rugsėjo pirmąją. skaityti »

Vėžio registras leis efektyviau vykdyti mokslinius tyrimus ir kovoti su onkologinėmis ligomis

Švietimo ir mokslo ministerijos siūlymu Vyriausybė įsteigė Vėžio registrą. Nacionalinė duomenų bazė sudarys sąlygas Lietuvos mokslininkams efektyviau tirti onkologinius susirgimus ir siūlyti naujus problemų sprendimo būdus. skaityti »

Į mokyklinuko kuprinę – ne tik sąsiuvinis, bet ir kompiuteris

Artėjant mokslo metų pradžiai, į mokyklas vaikus išleidžiantys tėvai skirstosi į dvi barikadų puses. Vieni skuba mokyklinuko kuprinę sukrauti iki rugsėjo 1-osios, kiti kantriai laukia, kol praėjus bumui mokykliniams reikmenims bus pradėtos taikyti nuolaidos, tad prieš mokyklą įsigyja tik pačias būtiniausias priemones. skaityti »

Iš Sibiro grįžęs VDU doktorantas: istoriniai įvykiai padeda perprasti dabartį

Ekspedicija „Misija Sibiras“ reiškia daugiau nei dviejų savaičių trukmės išbandymą tvarkant Lietuvos tremtinių kapavietes – tai pilietinės raiškos būdas, skatinantis diskusijas apie istorinės atminties svarbą ir ugdantis sąmoningumą istoriją vertinti su didele atsakomybe bei pagarba. skaityti »

Magistrantūra naujai: šiandien nebereikia vienodas kompetencijas turinčių specialistų

„Šiandien problemos tokios kompleksinės, kad jų neįmanoma išspręsti turint tik siaurą išsilavinimą“, – teigia Jurgita Šiugždinienė, Kauno technologijos universiteto (KTU) studijų prorektorė. Pasak jos, tyrimai ir pasaulinės tendencijos rodo, kad rinkai nebereikia daug vienodas kompetencijas turinčių specialistų, kuriems sunku išsiskirti iš kitų. skaityti »