Mokyklų išorinis vertinimas įvardija švietimo sėkmės ženklus ir tobulintinas sritis

Publikuota: 2014 m. vasario 28 d. penktadienis

Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra parengė Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų kokybės veiksnius analizuojantį leidinį „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė. Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros metinis pranešimas, 2013 (4)“ (prieiga per internetą http://www.nmva.smm.lt/wp-content/uploads/2012/12/Bendrojo-ugdymo-mokyklų-veiklos-kokybė.-Nacionalinės-mokyklų-vertinimo-agentūros-metinis-pranešimas-2013-4.pdf). Tai jau ketvirtasis tokio pobūdžio analitinis leidinys (pirmasis pasirodė 2010 m.). Leidžiant jį pasinaudota gausia informacija, t. y. 2012 metais 113 mokyklų atliktų išorės vertinimų rezultatais ir 1119 mokyklų veiklos įsivertinimo išvadomis. Apibendrinimų pagrindu tapo 10334 stebėtos pamokos, 14734 mokinių ir 18941 jų tėvo (globėjo) apklausos. Svarbiausias leidinio akcentas – išryškinami sėkmingi ir probleminiai šalies mokyklų veiklos kokybės aspektai, atskleidžiami sėkmingų pamokų ypatumai, atkreipiamas dėmesys į geriausius mokinių pasiekimus ir pažangą lemiančius veiksnius. Apibendrinimai, išvados ir įžvalgos padarytos remiantis įvairiarūše informacija – faktais, skaičiais, svarbiausių švietimo dalyvių nuomonėmis, siūlymais.

Leidinyje „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė. Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros metinis pranešimas, 2013 (4)“ parodomi esminiai pokyčiai Lietuvos mokyklose (nuo 2010 metų) ir tų pokyčių priklausomybė nuo įvairių veiksnių, t. y. nuo mokyklos įsikūrimo vietos (didmiesčio, miestelio, kaimo), nuo mokyklos socialinio konteksto (pagal mokykloje nemokamai maitinamų mokinių skaičių), nuo mokyklos tipo (gimnazija, vidurinė mokykla, pagrindinė mokykla, progimnazija, pradinė mokykla) ir kt. Vertinant mokyklos veiklos kokybę aiškinamasi, kiek ją lemia mokyklos vadovo turima kvalifikacinė kategorija. Analizuojant pamokos kokybę aiškinamasi, kokią įtaką daro klasėje besimokančių mokinių skaičius, mokytojo ir mokyklos vadovo kvalifikacija, mokyklos įsikūrimo vieta, mokyklos tipas ir kt. Svarbiausiu mokyklos veiklos kokybės veiksniu leidinyje įvardijama kiekvieno mokinio sėkmė ir jo daroma pažanga. Pažymima, kad vienas svarbiausių ugdymo kokybės aspektų – dėmesys kiekvienam vaikui: jo individualiam mokymosi stiliui, jo asmeniniams poreikiams, jo daromai asmeninei pažangai pamokoje ir visame mokymosi cikle.

Pasak Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūros direktoriaus Gražvydo Kazakevičiaus, leidinyje parodoma, kad pačių mokyklų bendruomenių ir mokyklų veiklos kokybės išorės vertintojų požiūriai į svarbiausius tobulintinus aspektus ne visada sutampa. Vertintojai daugiausia tobulintinų dalykų įžvelgia mokytojų veikloje, o mokyklų bendruomenės aktualiausiomis tobulinimui problemomis laiko mokinių mokymosi motyvaciją, mokėjimą mokytis ir tėvų pagalbos aspektus. Mokyklų įsivertinimo duomenų analizė atskleidė, kad dažniausiai mokyklos rinkosi tobulinti mokinių mokymosi kokybę, šiek tiek rečiau – mokymą, dar rečiau – mokinių mokymosi pasiekimus ir pažangą lemiančius veiksnius – bendruomenės narių vertybes, elgseną, asmenybės raidos lūkesčius, personalo valdymą. „Leidinyje pateikti mokyklų veiklos įsivertinimo ir išorinio vertinimo duomenys – įrodymais grįstos politikos realizavimo prielaida, todėl jie aktualūs priimant sprendimus įvairiais lygmenimis“, – teigė NMVA direktorius Gražvydas Kazakevičius.

Leidinys „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė“ skiriamas įvairių lygmenų – mokyklos, savivaldybės, nacionalinio – švietimo vadybininkams, mokytojams, mokyklų steigėjams (savininkams), besirūpinantiems mokyklos veiklos kokybe. Tikimąsi, kad jis bus įdomus mokinių tėvams (globėjams), norintiems išsamiau sužinoti apie mokyklos veiklos kokybę, studentams, mokslininkams, ketinantiems rašyti straipsnius ar mokslo darbus.

Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra (NMVA) – septynerius metus veikianti švietimo pagalbos įstaiga. Viena iš pagrindinių veiklų – stebėti bendrojo ugdymo mokyklų ugdymo procesą (pamokas ir veiklas po pamokų), kuris turi lemiamos įtakos mokinių pažangai ir pasiekimams bei mokyklos tobulinimui. Siekdama paskatinti mokyklų vadovus ir steigėjus priimti kokybiškesnius sprendimus panaudojant turimus duomenis NMVA telkiasi į pagalbą švietimo konsultantus ir teikia kvalifikacijos tobulinimo pagalbą mokykloms, mokytojams ir visų lygmenų švietimo vadybininkams. Daugiau informacijos apie Nacionalinę mokyklų vertinimo agentūrą, apibendrintus mokyklų išorinio vertinimo ir įsivertinimo duomenis, parengtas mokyklų veiklos kokybės apžvalgas, mokykloms siūlomas „Sėkmės istorijas“ ir rekomendacijas rasite www.nmva.smm.lt.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Inovatyvūs mokymo metodai: mokytojams pamokose siūlys pasitelkti vaizdo žaidimus

Vaizdo žaidimai gali būti ne tik laisvalaikio praleidimo forma, bet ir puiki mokymosi priemonė. skaityti »

Ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų

Novatorius fizikas S. Tamulevičius teigia, kad ateityje nanomedžiagos pakeis daugelį tradicinių medžiagų, kurių ištekliai gamtoje mažėja. skaityti »

Penkios specialybės, kurių Lietuvos darbdaviai ieško dažniausiai

IT specialistus personalo atrankos ekspertai išskiria kaip pačius geidžiamiausius darbo rinkoje. skaityti »

Mokiniai sprendžia: kas svarbiausia kuriant ateities Europos Sąjungą?

Rusijos agresija, pabėgėlių krizė, teroristiniai išpuoliai – šie klausimai aktualūs ne tik ES politikos ekspertams, bet ir mokiniams. skaityti »

MITA patvirtino finansavimą 16 naujų projektų: bus kuriamos perspektyvios technologijos

Išmani apykaklė, apsauganti nuo nuskendimo, gintaro gaminių klasifikatorius, saulės kolektorius mažaenerginiams pastatams, sveikatos dienoraštis, mobili 12V baterija, antenų sistema nanopalydovams, plataus ruožo radaro prototipas – tai tik keletą inovacijų, kurios Lietuvoje bus vystomos 2018 metais. skaityti »

Skelbiama nauja atranka į programą „Renkuosi mokyti!“

Projektas „Renkuosi mokyti – mokyklų kaitai!“ skelbia naują mokyklų ir „Renkuosi mokyti!“ mokytojų atranką. skaityti »

Planuojama pertvarkyti vaikų socializacijos centrus

Per kelis ateinančius metus planuojama iš esmės pertvarkyti vaikų socializacijos centrus, sukuriant šiuolaikiškas įstaigas, kuriose būtų stiprinami socialiniai vaikų įgūdžiai. skaityti »

Ko galėtume pasimokyti iš Suomijos švietimo sistemos?

Suomijos švietimo sistema yra dažnai pateikiama kaip pavyzdys, kuriuo turėtų sekti kiekviena valstybė. skaityti »

XXI amžiaus švietimo sistema turi remtis kūrybiškumo ir atvirumo nesėkmei idėjomis

Mokyklos šiais laikais turi diegti ne tik konkrečios srities žinias, bet ir kūrybiškumą, plačias pažiūras, smalsumą. skaityti »

Programuotojai – pradinių klasių moksleiviai?

Programavimo specialistai įsitikinę, kad mokyti programavimo vaikus būtų tikslinga jau pradinėse klasėse. skaityti »