Mokyklų išorinis vertinimas įvardija švietimo sėkmės ženklus ir tobulintinas sritis

Publikuota: 2014 m. vasario 28 d. penktadienis

Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra parengė Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų kokybės veiksnius analizuojantį leidinį „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė. Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros metinis pranešimas, 2013 (4)“ (prieiga per internetą http://www.nmva.smm.lt/wp-content/uploads/2012/12/Bendrojo-ugdymo-mokyklų-veiklos-kokybė.-Nacionalinės-mokyklų-vertinimo-agentūros-metinis-pranešimas-2013-4.pdf). Tai jau ketvirtasis tokio pobūdžio analitinis leidinys (pirmasis pasirodė 2010 m.). Leidžiant jį pasinaudota gausia informacija, t. y. 2012 metais 113 mokyklų atliktų išorės vertinimų rezultatais ir 1119 mokyklų veiklos įsivertinimo išvadomis. Apibendrinimų pagrindu tapo 10334 stebėtos pamokos, 14734 mokinių ir 18941 jų tėvo (globėjo) apklausos. Svarbiausias leidinio akcentas – išryškinami sėkmingi ir probleminiai šalies mokyklų veiklos kokybės aspektai, atskleidžiami sėkmingų pamokų ypatumai, atkreipiamas dėmesys į geriausius mokinių pasiekimus ir pažangą lemiančius veiksnius. Apibendrinimai, išvados ir įžvalgos padarytos remiantis įvairiarūše informacija – faktais, skaičiais, svarbiausių švietimo dalyvių nuomonėmis, siūlymais.

Leidinyje „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė. Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros metinis pranešimas, 2013 (4)“ parodomi esminiai pokyčiai Lietuvos mokyklose (nuo 2010 metų) ir tų pokyčių priklausomybė nuo įvairių veiksnių, t. y. nuo mokyklos įsikūrimo vietos (didmiesčio, miestelio, kaimo), nuo mokyklos socialinio konteksto (pagal mokykloje nemokamai maitinamų mokinių skaičių), nuo mokyklos tipo (gimnazija, vidurinė mokykla, pagrindinė mokykla, progimnazija, pradinė mokykla) ir kt. Vertinant mokyklos veiklos kokybę aiškinamasi, kiek ją lemia mokyklos vadovo turima kvalifikacinė kategorija. Analizuojant pamokos kokybę aiškinamasi, kokią įtaką daro klasėje besimokančių mokinių skaičius, mokytojo ir mokyklos vadovo kvalifikacija, mokyklos įsikūrimo vieta, mokyklos tipas ir kt. Svarbiausiu mokyklos veiklos kokybės veiksniu leidinyje įvardijama kiekvieno mokinio sėkmė ir jo daroma pažanga. Pažymima, kad vienas svarbiausių ugdymo kokybės aspektų – dėmesys kiekvienam vaikui: jo individualiam mokymosi stiliui, jo asmeniniams poreikiams, jo daromai asmeninei pažangai pamokoje ir visame mokymosi cikle.

Pasak Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūros direktoriaus Gražvydo Kazakevičiaus, leidinyje parodoma, kad pačių mokyklų bendruomenių ir mokyklų veiklos kokybės išorės vertintojų požiūriai į svarbiausius tobulintinus aspektus ne visada sutampa. Vertintojai daugiausia tobulintinų dalykų įžvelgia mokytojų veikloje, o mokyklų bendruomenės aktualiausiomis tobulinimui problemomis laiko mokinių mokymosi motyvaciją, mokėjimą mokytis ir tėvų pagalbos aspektus. Mokyklų įsivertinimo duomenų analizė atskleidė, kad dažniausiai mokyklos rinkosi tobulinti mokinių mokymosi kokybę, šiek tiek rečiau – mokymą, dar rečiau – mokinių mokymosi pasiekimus ir pažangą lemiančius veiksnius – bendruomenės narių vertybes, elgseną, asmenybės raidos lūkesčius, personalo valdymą. „Leidinyje pateikti mokyklų veiklos įsivertinimo ir išorinio vertinimo duomenys – įrodymais grįstos politikos realizavimo prielaida, todėl jie aktualūs priimant sprendimus įvairiais lygmenimis“, – teigė NMVA direktorius Gražvydas Kazakevičius.

Leidinys „Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos kokybė“ skiriamas įvairių lygmenų – mokyklos, savivaldybės, nacionalinio – švietimo vadybininkams, mokytojams, mokyklų steigėjams (savininkams), besirūpinantiems mokyklos veiklos kokybe. Tikimąsi, kad jis bus įdomus mokinių tėvams (globėjams), norintiems išsamiau sužinoti apie mokyklos veiklos kokybę, studentams, mokslininkams, ketinantiems rašyti straipsnius ar mokslo darbus.

Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra (NMVA) – septynerius metus veikianti švietimo pagalbos įstaiga. Viena iš pagrindinių veiklų – stebėti bendrojo ugdymo mokyklų ugdymo procesą (pamokas ir veiklas po pamokų), kuris turi lemiamos įtakos mokinių pažangai ir pasiekimams bei mokyklos tobulinimui. Siekdama paskatinti mokyklų vadovus ir steigėjus priimti kokybiškesnius sprendimus panaudojant turimus duomenis NMVA telkiasi į pagalbą švietimo konsultantus ir teikia kvalifikacijos tobulinimo pagalbą mokykloms, mokytojams ir visų lygmenų švietimo vadybininkams. Daugiau informacijos apie Nacionalinę mokyklų vertinimo agentūrą, apibendrintus mokyklų išorinio vertinimo ir įsivertinimo duomenis, parengtas mokyklų veiklos kokybės apžvalgas, mokykloms siūlomas „Sėkmės istorijas“ ir rekomendacijas rasite www.nmva.smm.lt.

Šaltinis: pranešimas spaudai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

susiję straipsniai

Populiariausi straipsniai

Šiuolaikinio mokslininko portretas: griūvantys stereotipai ir galia nulemti ateitį

Šiuolaikinis mokslininkas, norėdamas sėkmingai konkuruoti savo srityje, privalo būti kūrybiškas, socialus ir nuolat ieškoti savo veiklos realizavimo galimybių. skaityti »

Tarp 50 geriausių regiono universitetų – dvi Lietuvos aukštosios mokyklos

Vėlyvą pirmadienio vakarą tarptautinio universitetų reitingo „QS World University Rankings“ sudarytojai paskelbė „Emerging Europe and Central Asia 2018“ universitetų reitingą. skaityti »

Robotai ir virtuali realybė: galimybės ar pavojus mokytojo profesijai?

Prognozuojama, kad jau netolimoje ateityje mokymosi procesas stipriai pasikeis, mat pedagogų vietą mokyklose žada pakeisti ne kas kitas, o robotai. skaityti »

Metų knygos rinkimai: skelbiami išskirtiniausių kūrinių penketukai

Akcija „Metų knygos rinkimai“ jau 13 kartą kviečia skaitytojus rinkti labiausiai patikusias lietuvių autorių knygas. skaityti »

Šiuolaikinis švietimas: kaip vaikus ugdo inovatyvios pasaulio mokyklos?

Kaip turėtų atrodyti šiuolaikinė mokykla? Pasidairius po pasaulį panašu, kad mokyklose nuo tradicinių mokymosi įrankių, tokių kaip knyga ir sąsiuvinis, pereinama prie skaitmeninių mokymosi metodų. skaityti »

Ar Lietuvoje vyrai dirba pradinukų mokytojais?

Neįprastą pradinio ugdymo specialybę pasirinkęs vaikinas šiemet mokys pirmaklasius mokslo paslapčių. skaityti »

Lietuvoje kuriamas pirmasis Baltijos regione informacinių technologijų kompetencijų centras

IKT kompetencijų centre, kuris vienys lietuvių ir švedų tyrėjus ir institucijas bus vystomos inovacijos daiktų interneto kibernetinio saugumo, sveikatos technologijų srityje. skaityti »

Kokios savybės padės neužleisti vietos robotui?

Retas įsivaizduojame savo darbo dieną be kompiuterio ar išmanaus telefono, tačiau ateityje technologijų įtaka didės dar labiau. skaityti »

Lietuvos vaikų finansinis raštingumas žemas

Nors finansinis raštingumas padeda užtikrinti sėkmingą ekonominį gyvenimą, tyrimų rezultatai rodo, jog Lietuvoje vaikų ir paauglių iki 15 m. finansinio raštingumo lygis yra gerokai žemesnis nei kitose šalyse. skaityti »

Gabiems magistrantams iš užsienio – parama studijoms Lietuvoje

Siekiant didinti studijų tarptautiškumą ir pritraukti į Lietuvą studijuoti gabius jaunuolius iš užsienio, valstybė skiria paramą užsieniečių magistrantūros studijoms. skaityti »