Stovint ant 2021-ųjų slenksčio: septynios 2020-aisiais išmoktos pamokos

Publikuota: 2020 m. gruodžio 30 d. trečiadienis

2020 m. pasaulį užklupusi pandemija paveikė visas gyvenimo sritis, ne išimtis ir mažmeninė bankininkystė. Būtinybė riboti tiesioginius kontaktus paskatino bekontakčių atsiskaitymų, biometrijos technologijų naudojimą ne tik bankuose, bet ir parduotuvėse, viešajame transporte.

Apie tai, kokios bankinės tendencijos išryškėjo 2020-aisiais, pasakoja UAB „Penkių kontinentų bankinės technologijos“ (BS/2) Marketingo departamento vadovas Kirill Ovsiannikov.

1. Bankomatų tinklas  –  koronaviruso prevencijos priemonė

Prieš prasidedant pandemijai, skaitmeninių technologijų entuziastai prognozavo, kad bankų klientai pereis prie skaitmeninių kanalų – interneto, mobiliosios bankininkystės.

Užgriuvus pandemijai, bankomatais atliekamų operacijų iš tikrųjų sumažėjo, nes sumažėjo gyventojų aktyvumas. Dėl ribojamo bankų skyrių darbo finansų įstaigos susidūrė su užduotimi kuo skubiau įpratinti savo klientus naudotis bankinėmis paslaugomis nuotoliniu būdu. Deja, ne visų rinkos dalyvių infrastruktūra tam buvo tinkamai paruošta.

Bankų gelbėjimosi ratu tapo būtent bankomatų tinklai. Tos finansų organizacijos, kurios tikslingai investavo į savo bankomatų tinklo plėtrą, pandemijos smūgį sutiko kur kas lengviau nei tos, kurių viltys buvo nukreiptos išskirtinai tik į skaitmeninę erdvę.

Kazachstane, Uzbekistane ir kitose artimojo užsienio šalyje, kuriose yra didelis grynųjų pinigų vartojimas, pastebime tą pačią tendenciją: geriausiai išgyventi pandemiją sekasi tiems bankams, kurie turi išplėtotus savitarnos įrenginių tinklus.

1. Grynųjų poreikis

Grynieji pinigai daugumoje šalių iki šiol išlieka viena populiariausių atsiskaitymo priemonių. Jų vertė vis auga, ypač  neramios ekonomikos sąlygomis. Nuo to, kaip bankas susitvarko su grynaisiais pinigais, priklauso jo operacinis efektyvumas. Taigi BS/2 daug dėmesio skiria programiniam sprendimui, padedančiam prognozuoti grynųjų pinigų poreikį jų išdavimo ir įdėjimo vietose.  

2. Bankomatai be kortelių

Svarbi išeinančių metų tendencija –  galimybė atlikti mokėjimo operacijas bankomatuose, nenaudojant fizinių kortelių. Žinoma, bankai šiai naujovei ruošėsi ne vienerius metus, tačiau pandemijos pradžioje užklausų dėl bekontaktės autorizacijos įgyvendinimo bankomatuose gerokai padaugėjo. Klientai domisi galimybe įdiegti bankomatuose NFC funkciją, kad šie priimtų virtualias NFC pagrindu veikiančias korteles, taip pat įvairius NFC įrenginius: laikrodžius, išmaniąsias apyrankes, žiedus.

4. Veidų atpažinimo technologijos

Dar viena galimybė atpažinti klientą be kortelės – panaudoti veidų atpažinimo technologiją (angl. Face recognition).  Dar 2019 m. pabaigoje vaizdo apsaugos sistemos „ATMeye.iQ“ pagrindu įgyvendinome biometrijos projektą vienam iš Kaukazo regiono bankų. Įgyvendinus projektą, bankas pasiūlė savo klientams dvipakopę autorizaciją bankomatuose: atpažįstant veidą ir įvedant mokėjimo kortelės PIN kodą. Pačios mokėjimo kortelės fiziškai turėti nebebūtina. Kai klientas atpažįstamas, bankomato ekrane gali pasirinkti tą savo kortelę, su kuria nori atlikti operaciją.

Šiuo metu minėtas sprendimas sėkmingai išbandytas ir veikia ne tik bankomatuose, bet ir atsiskaitant visuomeniniame transporte.

5. Lėšų pervedimas ir išgryninimas bankomatuose

Didžiojoje Britanijoje „Mastercard“ pasiūlė paslaugą  „Cash Pick-up“. Tai galimybė mobiliajame telefone sugeneruoti lėšų pervedimą ir išsiųsti gavėjui kodą, kurį panaudodamas pastarasis gali išsigryninti pinigus bankomate.

Mes siūlome įvairius tokio funkcionalumo variantus savitarnos įrenginiuose. Sumažėjus grynųjų pinigų išėmimo operacijų skaičiui, tokia paslauga gali padėti grąžinti savitarnos įrenginių efektyvaus veiksnumo rodiklius.

6. Taupyti saugumo sąskaita — rizikinga

Pirmąjį 2020 m. pusmetį įvyko visa serija į bankomatus nukreiptų „juodosios dėžės“ (angl. Black-box) išpuolių, kurių metu kibernetiniai nusikaltėliai pasinaudojo pasenusios bankomatų programinės įrangos techniniais trūkumais ir spragomis. Žinome apie 15 tokių atvejų, įvykusių Vakarų, Šiaurės ir Vidurio Europoje, taip pat Baltijos šalyse.

Mūsų tyrimai rodo, kad „juodosios dėžės“ atakų neįmanoma įgyvendinti neturint prieigos prie originalios kiekvieno banko bankomato programinės įrangos. Vadinasi, būtina ne tik apsaugoti kiekvieno bankomato programinę įrangą, užtikrinti duomenų šifravimą, bet ir užkirsti galimybę piktavaliams nusikopijuoti duomenis iš savitarnos įrenginių.

Jei bankas neinvestuoja į saugumą, jis rizikuoja dėl galimų atakų patirti ne tik finansinių nuostolių, bet įgyti prastą reputaciją.

7. Bankomatų priežiūros perdavimas specialistams

Bankomatų tinklo plėtra — atskiras verslas. Ne visuomet bankas, sėkmingai teikiantis mažmeninės bankininkystės paslaugas, sugeba pats tinkamai valdyti savo savitarnos įrenginių tinklą.

Vis labiau populiarėja tendencija perduoti bankomatų tinklo priežiūrą specializuotoms išorės įmonėms. Mūsų dukterinės įmonės skirtingose šalyse gauna vis daugiau užklausų dėl bankomatų priežiūros. Šių paslaugų pageidauja įvairios finansinės įstaigos, taip pat ir nedideli bankai. Paprastai siūloma perduoti iki 90 proc. su bankomatais susijusių darbų, įskaitant ir naujų bankomatų užsakymą, įvairių programinių sprendimų diegimą, pirmo ir antro lygio techninės priežiūros darbus.

Galima sakyti, kad sudėtinga 2020-ųjų situacija suveikė kaip stiprus jau anksčiau svarstytų, bet iki šiol neįgyvendintų pokyčių, katalizatorius. Inovacijos tapo prioritetu, būtina ateities priemone, atveriančia naujų galimybių 2021-aisiais.   

Šaltinis: Penki kontinentai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

komentarai

Žvilgsnis į praeitį: nuo kasininko Ritty iki savitarnos kasų (5)

1879 m. lapkričio 4 d. minima kaip kasos aparato gimtadienis. Praėjus 141-eriems metams, šiuolaikinės prekybos jau nebegalime įsivaizduoti be kasų. Jos visur: parduotuvėse, kavinėse, degalinėse ir pašto skyriuose. Kas sugalvojo šį įrenginį, padedantį apskaityti pinigines įplaukas? skaityti »

„Vynamic Marketing“. Klientų pritraukimas ir personalizuota reklama bankomato ekrane (3)

Dėl COVID-19 pandemijos įvesti ribojimai įnešė esminių permainų finansinių įstaigų klientų aptarnavimo srityje. Tradicinį klientų aptarnavimą bankų skyriuose vis dažniau keičia bankomatai ir kiti savitarnos įrenginiai. skaityti »

Šviesolaidinis internetas Lietuvoje švenčia 22-ąjį gimtadienį (5)

Lietuvoje šviesolaidinio interneto era prasidėjo 1998 m. spalio 28 dieną, kai „Penkių kontinentų“ grupės įmonė „Penkių kontinentų komunikacijų centras“ pirmoji pradėjo siūlyti sostinės gyventojams tuo metu sparčiausią interneto ryšį optinio kabelio linijomis. Taigi šią dieną švęsime ne tik dabartinio „Penki“ tinklo, bet ir apskritai šviesolaidinio interneto Lietuvoje gimtadienį! skaityti »

COVID-19 diagnozuotas penkiems UAB „Penkių kontinentų bankinės technologijos“ darbuotojams (2)

„Penkių kontinentų“ grupės įmonėje „Penkių kontinentų bankinės technologijos“ nustatyti penki COVID-19 atvejai. Apie tai informuotas Nacionalinis visuomenės sveikatos centras. skaityti »

Pandemija spartina perėjimą prie skaitmeninių atsiskaitymų (2)

Pasaulio jau seniai nestebina mokėjimo kortelės, elektroniniai atsiskaitymai ar kitos nuotolinės finansinės paslaugos. Pernai prasidėjusi COVID-19 pandemija šią transformaciją dar paspartino. Daugybė šalių septynmyliais žingsniais žengia į naują realybę, kurioje nėra nei monetų, nei kupiūrų. Grynųjų pinigų atsisakymo spartai įtakos turi daug veiksnių: naujų patogių bei saugių atsiskaitymo būdų atsiradimas, inovacinių technologijų plėtra ir netgi ekstremalios situacijos – šiuo metu pasaulį užvaldžiusi COVID-19 pandemija. skaityti »

Teniso turnyre „BFI Cup“ ir vėl triumfavo SEB (3)

Šiemet jau 13-ąjį kartą Lietuvoje organizuojamame bankų ir finansinių įstaigų teniso turnyre „BFI Cup“ geriausiai sekėsi SEB banko žaidėjams. skaityti »

Pasaulis investuoja į kriptomatus. Kaip sekasi? (2)

Daugiau nei 10 tūkstančių. Tiek pasaulinės kriptovaliutų tyrimų svetainės „Coin ATM Radar“ duomenimis šiuo metu pasaulyje yra kriptomatų. Pirmasis iš jų buvo įrengtas prieš septynerius metus Vankuveryje. Norvegų finansų įmonės „AksjeBloggen“ tyrimai rodo, kad vien per metus šių įrenginių skaičius išaugo 167 proc. skaityti »

„ASHBURN International“ mezga bendradarbiavimą su elektroniniais bankais (1)

„Penkių kontinentų“ grupės įmonė „ASHBURN International“ pasirašė mokėjimo paslaugų sutartį su skaitmeniniu banku „Travel Union“. Įmonė teiks kompleksines atsiskaitymo infrastruktūros plėtros paslaugas. skaityti »

BS/2 plečia bendradarbiavimą su finansų įmonių grupe „Halyk Group“ (1)

Vidurinės Azijos regiono finansinės įstaigos aktyviai investuoja į naują šiuolaikišką bankinę įrangą. Šiame regione veikiančios „Halyk Group“ strategija orientuota į naujų technologijų produktų ir paslaugų diegimą. Vienas iš grupės bankų prioritetų – bankinės savitarnos kanalo plėtra, todėl bankai ypač domisi bankomatais su grynųjų pinigų recirkuliacijos sistema, taip pat specializuota programine įranga, išplečiančia savitarnos įrenginių funkcijas. skaityti »

5 šiuolaikinės banko veiklą efektyvinančios priemonės bankomatų tinklui valdyti (1)

Daugumoje Rytų Europos ir Centrinės Azijos šalių bankomatų skaičius ir toliau auga. Sakartvele ir Azerbaidžane 2020 metais augimas siekė beveik 10 proc., Uzbekistane – daugiau nei 20 proc. Taigi, nepaisant spartaus interneto bankininkystės ir mobiliųjų finansinių programų populiarėjimo, finansinės organizacijos ir toliau investuoja į savitarnos įrenginius. skaityti »