Stovint ant 2021-ųjų slenksčio: septynios 2020-aisiais išmoktos pamokos

Publikuota: 2020 m. gruodžio 30 d. trečiadienis

2020 m. pasaulį užklupusi pandemija paveikė visas gyvenimo sritis, ne išimtis ir mažmeninė bankininkystė. Būtinybė riboti tiesioginius kontaktus paskatino bekontakčių atsiskaitymų, biometrijos technologijų naudojimą ne tik bankuose, bet ir parduotuvėse, viešajame transporte.

Apie tai, kokios bankinės tendencijos išryškėjo 2020-aisiais, pasakoja UAB „Penkių kontinentų bankinės technologijos“ (BS/2) Marketingo departamento vadovas Kirill Ovsiannikov.

1. Bankomatų tinklas  –  koronaviruso prevencijos priemonė

Prieš prasidedant pandemijai, skaitmeninių technologijų entuziastai prognozavo, kad bankų klientai pereis prie skaitmeninių kanalų – interneto, mobiliosios bankininkystės.

Užgriuvus pandemijai, bankomatais atliekamų operacijų iš tikrųjų sumažėjo, nes sumažėjo gyventojų aktyvumas. Dėl ribojamo bankų skyrių darbo finansų įstaigos susidūrė su užduotimi kuo skubiau įpratinti savo klientus naudotis bankinėmis paslaugomis nuotoliniu būdu. Deja, ne visų rinkos dalyvių infrastruktūra tam buvo tinkamai paruošta.

Bankų gelbėjimosi ratu tapo būtent bankomatų tinklai. Tos finansų organizacijos, kurios tikslingai investavo į savo bankomatų tinklo plėtrą, pandemijos smūgį sutiko kur kas lengviau nei tos, kurių viltys buvo nukreiptos išskirtinai tik į skaitmeninę erdvę.

Kazachstane, Uzbekistane ir kitose artimojo užsienio šalyje, kuriose yra didelis grynųjų pinigų vartojimas, pastebime tą pačią tendenciją: geriausiai išgyventi pandemiją sekasi tiems bankams, kurie turi išplėtotus savitarnos įrenginių tinklus.

1. Grynųjų poreikis

Grynieji pinigai daugumoje šalių iki šiol išlieka viena populiariausių atsiskaitymo priemonių. Jų vertė vis auga, ypač  neramios ekonomikos sąlygomis. Nuo to, kaip bankas susitvarko su grynaisiais pinigais, priklauso jo operacinis efektyvumas. Taigi BS/2 daug dėmesio skiria programiniam sprendimui, padedančiam prognozuoti grynųjų pinigų poreikį jų išdavimo ir įdėjimo vietose.  

2. Bankomatai be kortelių

Svarbi išeinančių metų tendencija –  galimybė atlikti mokėjimo operacijas bankomatuose, nenaudojant fizinių kortelių. Žinoma, bankai šiai naujovei ruošėsi ne vienerius metus, tačiau pandemijos pradžioje užklausų dėl bekontaktės autorizacijos įgyvendinimo bankomatuose gerokai padaugėjo. Klientai domisi galimybe įdiegti bankomatuose NFC funkciją, kad šie priimtų virtualias NFC pagrindu veikiančias korteles, taip pat įvairius NFC įrenginius: laikrodžius, išmaniąsias apyrankes, žiedus.

4. Veidų atpažinimo technologijos

Dar viena galimybė atpažinti klientą be kortelės – panaudoti veidų atpažinimo technologiją (angl. Face recognition).  Dar 2019 m. pabaigoje vaizdo apsaugos sistemos „ATMeye.iQ“ pagrindu įgyvendinome biometrijos projektą vienam iš Kaukazo regiono bankų. Įgyvendinus projektą, bankas pasiūlė savo klientams dvipakopę autorizaciją bankomatuose: atpažįstant veidą ir įvedant mokėjimo kortelės PIN kodą. Pačios mokėjimo kortelės fiziškai turėti nebebūtina. Kai klientas atpažįstamas, bankomato ekrane gali pasirinkti tą savo kortelę, su kuria nori atlikti operaciją.

Šiuo metu minėtas sprendimas sėkmingai išbandytas ir veikia ne tik bankomatuose, bet ir atsiskaitant visuomeniniame transporte.

5. Lėšų pervedimas ir išgryninimas bankomatuose

Didžiojoje Britanijoje „Mastercard“ pasiūlė paslaugą  „Cash Pick-up“. Tai galimybė mobiliajame telefone sugeneruoti lėšų pervedimą ir išsiųsti gavėjui kodą, kurį panaudodamas pastarasis gali išsigryninti pinigus bankomate.

Mes siūlome įvairius tokio funkcionalumo variantus savitarnos įrenginiuose. Sumažėjus grynųjų pinigų išėmimo operacijų skaičiui, tokia paslauga gali padėti grąžinti savitarnos įrenginių efektyvaus veiksnumo rodiklius.

6. Taupyti saugumo sąskaita — rizikinga

Pirmąjį 2020 m. pusmetį įvyko visa serija į bankomatus nukreiptų „juodosios dėžės“ (angl. Black-box) išpuolių, kurių metu kibernetiniai nusikaltėliai pasinaudojo pasenusios bankomatų programinės įrangos techniniais trūkumais ir spragomis. Žinome apie 15 tokių atvejų, įvykusių Vakarų, Šiaurės ir Vidurio Europoje, taip pat Baltijos šalyse.

Mūsų tyrimai rodo, kad „juodosios dėžės“ atakų neįmanoma įgyvendinti neturint prieigos prie originalios kiekvieno banko bankomato programinės įrangos. Vadinasi, būtina ne tik apsaugoti kiekvieno bankomato programinę įrangą, užtikrinti duomenų šifravimą, bet ir užkirsti galimybę piktavaliams nusikopijuoti duomenis iš savitarnos įrenginių.

Jei bankas neinvestuoja į saugumą, jis rizikuoja dėl galimų atakų patirti ne tik finansinių nuostolių, bet įgyti prastą reputaciją.

7. Bankomatų priežiūros perdavimas specialistams

Bankomatų tinklo plėtra — atskiras verslas. Ne visuomet bankas, sėkmingai teikiantis mažmeninės bankininkystės paslaugas, sugeba pats tinkamai valdyti savo savitarnos įrenginių tinklą.

Vis labiau populiarėja tendencija perduoti bankomatų tinklo priežiūrą specializuotoms išorės įmonėms. Mūsų dukterinės įmonės skirtingose šalyse gauna vis daugiau užklausų dėl bankomatų priežiūros. Šių paslaugų pageidauja įvairios finansinės įstaigos, taip pat ir nedideli bankai. Paprastai siūloma perduoti iki 90 proc. su bankomatais susijusių darbų, įskaitant ir naujų bankomatų užsakymą, įvairių programinių sprendimų diegimą, pirmo ir antro lygio techninės priežiūros darbus.

Galima sakyti, kad sudėtinga 2020-ųjų situacija suveikė kaip stiprus jau anksčiau svarstytų, bet iki šiol neįgyvendintų pokyčių, katalizatorius. Inovacijos tapo prioritetu, būtina ateities priemone, atveriančia naujų galimybių 2021-aisiais.   

Šaltinis: Penki kontinentai
Kopijuoti, platinti, skelbti bet kokią portalo News.lt informaciją be raštiško redakcijos sutikimo draudžiama.

facebook komentarai

Naujas komentaras


Captcha

komentarai

BS/2 dalyvaus virtualioje parodoje „Self-Service Banking Asia 2020“

Rugsėjo 23–24 dienomis vyks tarptautinė konferencija „Self-Service Banking Asia 2020“. Renginį organizuoja garsi pasaulinė bendrovė RBR, teikianti strateginių tyrimų ir konsultavimo paslaugas organizacijoms, dirbančioms mažmeninės prekybos bankininkystės, bankinės veiklos automatizavimo, mažmeninės prekybos technologijų, mokėjimo kortelių ir atsiskaitymo paslaugų srityje. skaityti »

Kaip technologijos padeda prekybos sektoriui pandemijos metu

Koronaviruso pandemija gerokai pakeitė ir vis dar tebekeičia pirkėjų įpročius visame pasaulyje. skaityti »

„Penki kontinentai“ siūlo vilniečiams išbandyti išmanųjį termovizorių

Vilniaus gyventojai, įvairiais klausimais besilankantys miesto savivaldybės Klientų aptarnavimo centre, gali pirmieji išbandyti „Penkių kontinentų“ įmonių grupės siūlomą naują produktą – stacionarų termovizorių, skirtą pasimatuoti temperatūrą, siekiant valdyti žmonių srautus per koronaviruso pandemiją. skaityti »

„Penki kontinentai“ kviečia dalintis šypsena

Mūsų akcijos tikslas – atkreipti dėmesį į intelekto negalią turinčių žmonių socialinę izoliaciją ir pakeisti visuomenės požiūrį į juos. skaityti »

„TransLink.iQ“ sujungs kortelių skaitytuvus su viešbučių verslo valdymo sistemomis (1)

„ASHBURN International“ integravo savo plėtojamą mokėjimo kortelių skaitytuvų valdymo bei mokėjimo operacijų paskirstymo sprendimą „TransLink.iQ“ su viešbučių valdymo sistemomis „Oracle Hospitality OPERA“ ir „Oracle Hospitality Suite8“. Projektas įgyvendintas bendradarbiaujant su „HRS Hospitality & Retail Systems”. skaityti »

„ASHBURN International“ prižiūrės SEB banko elektroninių kortelių skaitytuvų tinklą visose Baltijos valstybėse

Lietuvos bendrovė „ASHBURN International“, kurianti specializuotą programinę įrangą, skirtą mokėjimo kortelių skaitytuvams valdyti ir jais atliekamoms mokėjimo operacijoms paskirstyti, plečia bendradarbiavimą su SEB banku. skaityti »

Nauja į bankomatus nukreiptų atakų lavina: ko galime pasimokyti iš Belgijos patirties

Šių metų birželį ir liepą įsilaužėliai pasikėsino į Belgijos banko „Argenta“ bankomatus. Naudodami specialią programinę įrangą nusikaltėliai užvaldė savitarnos įrenginių pinigų modulį ir išvogė visus bankomatuose buvusius pinigus. Bankas ne tik patyrė finansinį nuostolį, prarado gerą reputaciją, bet ir buvo priverstas visiškai išimti iš naudojimo 143 bankomatus, į kuriuos buvo įdiegta sudėtinga, padedanti į juos įsilaužti, programa. Tik tai galėjo išgelbėti nuo pakartotinų atakų. skaityti »

Bankomatų istorija: vakar, šiandien ir rytoj

Pirmąjį įrenginį, išduodantį grynuosius pinigus, sukūrė armėnų kilmės amerikietis Liuteris Džordžas Simdžianas dar 1939 m. Šią datą galima laikyti bankinės savitarnos gimimo diena, tačiau, ne veltui sakoma – „pirmas blynas visuomet prisvilęs“. Bankomatas buvo pasiūlytas išbandyti bankui „City Bank of New York“, tačiau po pusmečio bankas grąžino jį kūrėjui dėl pernelyg sudėtingo naudojimo. skaityti »

Penki TV: pandemija ir artėjantis ruduo grąžina žiūrovus prie ekranų

Pandemija ir saviizoliacija pakeitė daugumos mūsų įpročius. Staiga prievarta įstrigę namuose, vaikai ir suaugusieji, kaip ir buvo galima nuspėti, pradėjo dažniau žiūrėti televizorių. Šviesolaidinio interneto ir IPTV tinklo „Penki“ duomenimis, laikas, praleidžiamas prie televizoriaus ekranų, nuo 2020 metų pavasario išaugo 30 procentų, palyginti su atitinkamu pernai metų laikotarpiu. skaityti »

Koronaviruso pandemija skatina pasaulį investuoti į bekontaktes technologijas (2)

Visą pasaulį užvaldžiusi „COVID-19“ pandemija padarė didžiulę įtaką visuomenės įpročiams ir bankiniam sektoriui. Siekdami sustabdyti viruso plitimą, pradėjome vengti artimo kontakto ir sąlyčio su viešosiose erdvėse esančiais paviršiais. Dėl šios priežasties daugybės šalių bankai, bendradarbiaudami su mokėjimo sistemomis, padidino bekontakčio atsiskaitymo be būtinybės įvesti PIN kodą limitą. skaityti »