Apdovanoti konkurso „Mūsų eksperimentas“ nugalėtojai

Švietimo ir mokslo ministerijoje apdovanoti kūrybinio gamtos mokslų konkurso „Mūsų eksperimentas“ laureatai. Šiemet nugalėtojais tapo ir konkurso pagrindinį prizą – kelionę į Varšuvoje esantį Koperniko mokslo centrą – laimėjo 5 mokinių komandos: Šiaulių Didždvario, Šiaulių „Romuvos“, Šiaulių rajono Kuršėnų Lauryno Ivinskio, Vilniaus Žirmūnų gimnazijos ir Alytaus profesinio rengimo centro. Įdomus buvo Vilniaus Žirmūnų gimnazijos mokinių eksperimentas „Etanolio, kofeino ir taurino poveikis vėžiagyviui Dafnija magna“ (vad. Daiva Puodžiukienė). Jaunieji tyrėjai stebėjo, kaip vėžiagyviai dafnijos reaguoja į įvairias žmonių maisto produktuose ir gėrimuose naudojamas medžiagas. Nustatyta, kad kai kuriuose energetiniuose gėrimuose esančios medžiagos iki tam tikros koncentracijos skatina dafnijų širdies veiklą, tačiau koncentraciją viršijus – širdis sustoja.

Šiaulių rajono Kuršėnų Lauryno Ivinskio gimnazistai pateikė darbą „Vitamino C kiekio nustatymas obuoliuose“ (vad. Laima Jonušaitė). Darbe tirta, kokiose daržovėse daugiausiai vitamino C. Jaunosios tyrėjos nustebino integralaus darbo rezultatu – visiems žinomos paprikos turi daugiau vitamino, reikalingo apsaugai nuo virusinių infekcijų, nei vitamino C šaltiniu laikomos citrinos. Merginos rekomenduoja vartoti daugiau daržovių ir tikina, kad gripas bus mažiau pavojingas.

Šiaulių „Romuvos“ gimnazija pristatė darbą ,,Makroelementų ir mikroelementų nustatymas energetinių augalų pelenuose“ (vad. Lina Kneižienė, Teresė Šėporaitienė). Jaunieji tyrėjai nustatė, kad gluosnių pelenuose yra daug įvairių medžiagų, kurios gali būti panaudojamos įvairiais tikslais.

„Gamtos mokslai mokykloje labai svarbūs, jie daro didelę įtaką visos ateities visuomenės kūrimui, – sveikindamas laureatus sakė švietimo ir mokslo viceministras Rimantas Vaitkus. – Per pamokas daugiau dėmesio reikėtų skirti eksperimentiniams tiriamiesiems darbams, ieškoti artimų gamtos mokslų sąsajų. Reikalingas naujas impulsas ir proveržis dėstant gamtos mokslus Lietuvoje, kompleksiškumas šalyje tobulinant gamtamokslinį švietimą“.

Kaip pabrėžė renginyje dalyvavęs akademikas Juozas Vaitkus, kartu dirbdami fizikai, chemikai, biologai gali pasiekti svarių rezultatų, o atskirų mokslų jungtys atveria naujus mokslo horizontus.

Prof. Vladas Vansevičius, vertinimo komisijos vadovas, apibendrindamas mokinių darbus patarė drąsiau kelti hipotezes, vengti darbų, kurių rezultatas žinomas iš anksto ir demonstracinių bandymų. Profesorius akcentavo, kad konkurso darbų kokybė gerėja.

Konkurso laureatai ir jų mokytojai apdovanoti diplomais, padėkos raštais, konkurso rėmėjų dovanomis.

Kūrybinį gamtos mokslų konkursą „Mūsų eksperimentas“ Švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, gamtos mokslų mokytojų asociacijos devintų–vienuoliktų klasių mokiniams rengia antri metai. Jo tikslas – skatinti gamtos mokslus mokytis įdomiai ir kūrybiškai: tiriant, eksperimentuojant.

Konkurse gali dalyvauti tik mokinių komandos. Tiriamojo darbo temą mokiniai pasirenka patys. Konkurso dalyviai ypač skatinami plačiau pasinaudoti priemonėmis, gautomis iš ES struktūrinių fondų projekto „Technologijų, menų ir gamtos mokslų infrastruktūra“: moderniais mikroskopais, biologijos preparatais, chemijos regentais, mini laboratorijomis, kompiuterine įranga ir kt.