Modernios technologijos padės policijai kovoti su terorizmu ir sunkiais nusikaltimais

Įsibėgėja sausio mėnesį startavusio Europos Komisijos finansuojamo projekto „Keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimas Lietuvoje” (angl. Passenger Name Record, toliau – PNR) įgyvendinimas. Už modernios keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimą Lietuvoje atsakingas Lietuvos kriminalinės policijos biuras, kuriam talkina partneriai iš Vidaus reikalų ministerijos (toliau – VRM), Informatikos ir ryšių departamento prie VRM, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie VRM (toliau – VSAT), Mykolo Romerio universiteto ir Civilinės aviacijos administracijos.

Patikimiausia ir saugiausia kovos su terorizmu ir sunkiais nusikaltimais priemonė – prevencija. Šiuo metu oro vežėjai disponuoja išankstine informacija apie keleivius (angl. Advanced Passenger Information, toliau – API). API yra biografiniai duomenys apie asmenį, jie apima naudojamo kelionės dokumento numerį ir tipą, tautybę, vardą ir pavardę, gimimo datą, sienos kirtimo punktą atvykstant, transporto kodą, transporto priemonės išvykimo ir atvykimo laiką, vykusių keleivių skaičių ir pradinę įlaipinimo vietą. Šiuos duomenis komerciniai tikslais oro vežėjai kaupia ne pirmus metus.

API – iš pasų renkami oficialūs duomenys apie keleivį, kurie leidžia pakankamai tiksliai nustatyti asmens tapatybę, bet, pasitelkiant perspėjimo sistemas, leidžia atpažinti tik žinomus teroristus ir nusikalstamas veikas darančius asmenis. Tuo tarpu, PNR duomenys apima daugiau informacijos, o esminis privalumas – galimybė susipažinti su pastarąja anksčiau nei su API duomenimis. Tokia informacija yra itin svarbi priemonė siekiant identifikuoti potencialiai pavojų visuomenės saugumui galinčius kelti asmenis ir gauti žvalgybinės informacijos.

Esminis PNR sistemos kaupiamų duomenų privalumas yra galimybė pagal juos nustatyti asmenis, kurie anksčiau nebuvo įtariami sąsaja su terorizmu ar sunkių nusikaltimų įvykdymu, bet kurie, kaip matyti iš duomenų analizės, gali būti susiję su vienokio ar kitokio pobūdžio nusikalstamomis veikomis. Sistemai nustačius tokius asmenis, juos turės išsamiau patikrinti valdžios institucijos. Siekiant išvengti perteklinio asmens duomenų tvarkymo, PNR duomenų naudojimo kriterijai bus nustatomi taip, kad sistema identifikuotų tik asmenis, kurie gali būti susiję su teroristinių ar tam tikrų rūšių sunkių nusikaltimų padarymu.

Sistemai nustačius grėsmę galinčius kelti asmenis, jie bus papildomai patikrinti valdžios institucijų. Atliekant tokį įvertinimą galima palyginti PNR duomenis su informacija kaupiama ieškomų asmenų ar daiktų duomenų bazėse, dėl kurių paskelbti perspėjimai pagal tokioms duomenų bazėms taikomas ES, tarptautines ar nacionalines taisykles. Automatizuotai tvarkant PNR duomenis gautas teigiamas rezultatas, t. y. sistemai nustačius grėsmę galintį sukelti asmenį, duomenys bus peržiūrimi neautomatizuotu būdu, siekiant patikrinti, ar valdžios institucija turi imtis atitinkamų veiksmų siekiant užtikrinti visuomenės saugumą.

Kiekviena Europos Sąjungos narė įsteigia arba paskiria valdžios instituciją atsakingą vykdyti PNR duomenų rinkimą iš oro vežėjų, jų saugojimą, tvarkymą ir PNR duomenų arba jų tvarkymo metu gautų rezultatų perdavimą. ES valstybės narės turi teisę prireikus prašyti bet kurios kitos valstybės narės pateikti PNR duomenis, kurie saugomi jų duomenų bazėje. Gali būti prašoma perduoti tik tam tikrus duomenų elementus arba jų derinį. Valstybės narės užtikrina, kad PNR duomenys, kuriuos oro vežėjai pateikė bus saugomi duomenų bazėje penkis metus nuo jų perdavimo valstybei narei dienos, į kurios teritoriją arba iš kurios teritorijos vykdomas skrydis.

Per pirmus projekto įgyvendinimo mėnesius buvo atlikta išsami Lietuvos ir ES teisinių ir susijusių dokumentų analizė. Buvo išanalizuotas PNR direktyvos projektas, susiję komunikatai, ekspertų išvados, grėsmių analizės, PNR duomenų tvarkymui ir valdymui taikomi standartai. Taip pat, tarptautiniai civilinės aviacijos dokumentai, pagrindinių sistemų (Amadeus) funkcijų ir naudotojų gidai bei LR Aviacijos ir transporto veiklos pagrindų įstatymas, oro erdvės, keleivių, bagažo ir pašto vežimo taisyklės, Lietuvos daugiašaliai ir tarptautiniai dokumentai. Teisės aktų analizės pagrindu buvo sudarytas dokumentų, reikalaujančių pakeitimų ir papildymų sąrašas. Per pirmą projekto įgyvendinimo ketvirtį buvo parengti įstatymų keitimų bei papildymų projektai, kurie šiuo metu pateikti derinti VRM.